Защо самолетната индустрия не може да се възстанови?

Лидерите в сектора коментират сложната ситуация

Публикувано от Божидар Балевски юли 12, 2024 в Пазари

Delta Air Lines отчете значителен спад на печалбата за второто тримесечие, което подчертава новите трудности пред авиоиндустрията по време на пиковия летен туристически сезон. Въпреки че летищата отбелязват рекорден трафик, авиокомпанията се сблъсква с проблема на свръхпредлагането.


С отшумяването на пандемията Covid-19 авиокомпаниите се втурнаха да посрещнат привидно безкрайното търсене на пътувания, като разшириха флота си, наеха повече персонал и увеличиха броя на полетите. Въпреки рекордно високите стойности на потребителските пътувания със самолет в САЩ обаче предлагането на полети надхвърли търсенето, особено след като авиокомпаниите добавиха повече места в по-големи самолети.


Главният изпълнителен директор на Delta Ед Бастиан отбеляза, че в момента има свръхпредлагане на места в авиокомпаниите, особено в нискобюджетния сегмент, което води до намаляване на цените на вътрешните полети с цел привличане на пътници. Бастиан очаква подобряване на рентабилността на вътрешния пазар, тъй като авиокомпаниите намаляват разписанията на полетите си за есента.


"Виждаме, че отрасълът вече предприема доста значителни корективни действия, като намалява капацитета си", заяви Бастиан. "И очакваме до края на август да възстановим баланса."


Текущи печалби и пазарна реакция


Делта е първата авиокомпания, която публикува приходите си за второто тримесечие, което съвпада с рекордния дневен брой пътници, надхвърлящ три милиона през контролно-пропускателните пунктове на американските летища. Въпреки това авиокомпаниите са изправени пред трудни бизнес условия по време на обичайно най-печелившия за тях сезон.


За второто тримесечие Delta отчита печалба от 1,31 млрд. долара, което е с 29% по-малко от предходната година. Коригираната печалба възлиза на 2,36 долара на акция, което е малко под очакванията на анализаторите, анкетирани от FactSet. Приходите, с изключение на продажбите от дейността на петролните рафинерии на Delta, се увеличиха с 5,4% до рекордните 15,4 млрд. долара.


Акциите на Delta спаднаха с около 4%, тъй като прогнозите за печалбата й за третото тримесечие също не оправдаха очакванията на Уолстрийт, което доведе до спад и на акциите на други американски авиокомпании.


Перспективи за индустрията и стратегически промени


Анализаторите смятат, че Delta е в по-добра позиция от своите конкуренти поради акцента върху доходоносните международни маршрути и първокласните седалки. American Airlines и Southwest Airlines вече намалиха прогнозите си за тримесечието през юни. Нискобюджетните авиокомпании изпитват затруднения и адаптират бизнес моделите си, за да останат конкурентоспособни.


Последните данни за инфлацията, публикувани в четвъртък, показаха намаление на цените на самолетните билети. Авиокомпонентът на индекса на потребителските цени е намалял с 5,1 % през юни спрямо година по-рано.


Стратегията на Delta да се фокусира върху висококачествените услуги се оказа полезна, тъй като клиентите са готови да платят повече за екстри като достъп до салони и първокласни седалки. Повече от половината от приходите на Делта сега идват от програмата за лоялност и от продажбата на билети от премиум класа, които нарастват по-бързо от продажбите в основния салон.


Southwest обмисля да добави седалки с допълнително пространство за краката, тъй като авиокомпаниите продължават да разширяват предлагането на премиум услуги. "Има много възможности за другите да последват нашия пример", отбелязва Бастиан.


Предизвикателства при ценообразуването и бъдещи перспективи


Въпреки фокуса на Делта върху премиум услугите, тя не е имунизирана срещу тенденцията в индустрията за намаляване на цените на билетите за вътрешни полети с цел привличане на пътници. В резултат на това Delta печели по-малко на километър за прелетяно място, което отразява намалената ценова мощ, и малко по-ниски коефициенти на натоварване на пътниците в сравнение с година по-рано.


Въпреки че търсенето на трансатлантически пътувания остава силно, Бастиан очаква летните олимпийски игри в Париж да окажат временно влияние върху приходите между юни и август със 100 млн. долара. "Освен ако не отивате на Олимпийските игри, няма да има бизнес, няма да има много други", каза той, като отбеляза временния характер на този ефект.


Заключение


Резултатите на Delta за второто тримесечие подчертават сложната динамика, пред която са изправени авиокомпаниите това лято. Макар че рекордният брой пътници подчертава силното търсене, свръхпредлагането и конкурентният ценови натиск оказват влияние върху рентабилността. Стратегическият фокус на Delta върху първокласните услуги и международните маршрути може да осигури известна защита, но корекциите в цялата индустрия са от решаващо значение за възстановяване на баланса и рентабилността.