Замира ли луксът по света

Публикувано от Божидар Балевски окт 13, 2023 в Пазари

Финансовите резултати на най-големия конгломерат на луксозни стоки в света - LVMH - Louis Vuitton Moet Hennessy, показват забележимо забавяне на растежа на приходите. Анализаторите обясняват това с по-широки икономически фактори, подсказващи за потенциална рецесия.


Преди да разгледаме последните резултати на най-голямата в света компания за луксозни стоки  LVMH - Louis Vuitton Moët Hennessy e важно да се разбере защо спадат тези приходи. Според много анализатори причините са ясни и според тях това е знак на рецесия. Акциите в потребителски дискреционния сектор обикновено не се представят добре по време на рецесия поради няколко причини, които сега искам да изброя.

Първата причина е намалението в потребителски разходи. По време на икономически спад потребителите са склонни да намалят несъществените си разходи, като пътувания, вечери и покупка на луксозни стоки. Дружествата, които продават на хората желание, а не нужди разчитат в голяма степен на тези видове разходи и когато потребителите затегнат коланите си, тези компании често изпитват спад в приходите и рентабилността. Друга причина е загубата на работни места и несигурност на доходите. Рецесиите често водят до загуба на работа, намаляване на сигурността на работното място и намаляване на доходите на много хора. Когато хората са притеснени за финансовото си състояние, те са по-малко склонни да харчат за дискреционни стоки.


Цикличният характер на сектора и големите предизвикателства


Също така самия сектор има цикличен характер. Обикновено акциите на компаниите от този сектор са по-циклични от другите сектори. Те са склонни да се представят добре в периоди на икономическа експанзия, когато потребителското доверие е високо и хората разполагат с повече разполагаем доход. Обратно, те са склонни да се представят по-зле по време на икономически спад, когато потребителското доверие е ниско. Голям фактор за по-лошото представяне в трудни икономически времена са високите нива на задлъжнялост. Някои компании, работещи по усмотрение на потребителите, особено тези в отрасли като търговия на дребно и развлечения, могат да имат високи нива на дълг за финансиране на разширяването и инвестициите. По време на рецесия обслужването на този дълг става по-трудно, което може да доведе до финансови затруднения за тези компании. Последващ фактор е конкуренцията и ценовата чувствителност на тези фирми. Често тези компании се сблъскват със силна конкуренция, а потребителите стават по-чувствителни към цените по време на икономически спад. Възможно е да се налага компаниите да намалят цените или да предложат отстъпки, за да привлекат клиенти, което може да свие маржовете на печалбата. По-ниско потребителско доверие също е налице по време на рецесия. Потребителското доверие обикновено намалява, тъй като хората се притесняват за финансовото си бъдеще. По-ниското потребителско доверие води до намаляване на потребителските разходи за дискреционни стоки, тъй като хората отдават приоритет на спестяванията и изплащането на дългове. Току що споменатите причини са добре познати на добрите инвеститори и това, което те правят е диверсификация чрез инвестиции в други сектори. Във времена на рецесия инвеститорите местят фокуса си от акциите на потребителските стоки към по-дефанзивни сектори като здравеопазване, комунални услуги и основни потребителски стоки, които обикновено са по-малко чувствителни към икономическите цикли, тъй като техните приходи идват от нужди, а не желания на хората. 



Важно е да се отбележи, че не всички акции на компании за потребителски стоки се представят зле по време на рецесия, тъй като някои компании все още могат да се справят добре, ако предоставят основни или ориентирани към стойност продукти или услуги, от които потребителите продължават да се нуждаят дори в трудни времена. Освен това индивидуалните обстоятелства и пазарната динамика могат да варират по време на различните рецесии. Инвеститорите трябва внимателно да оценят конкретните компании и индустрии в рамките на сектора на потребителските стоки, за да вземат информирани инвестиционни решения. Различните методики могат да бъдат намери в пълната ни програма за анализ на акции тук в сайта. 


Анализ на данните за LVMH


В сряда сутринта акциите на LVMH достигнаха най-ниската си стойност за годината след доклад за забавяне на ръста на приходите, който не отговори на очакванията на инвеститорите. Най-големият конгломерат за луксозни стоки в света, който често се разглежда като барометър за индустрията, оповести резултатите си за деветмесечието и третото тримесечие след затварянето на пазара във вторник. Докладът показва тримесечен ръст на приходите от 9% на годишна база, което представлява забележителен спад спрямо 17% ръст, наблюдаван през второто тримесечие. За контекст, анализаторите очакваха ръст от около 11 %. През първите девет месеца на 2023 г. приходите са се увеличили с 14%, за разлика от 20% ръст, наблюдаван през същия период на предходната година. Въпреки че повечето бизнес сегменти на LVMH отбелязват ръст, през деветте месеца до октомври се наблюдава значителен спад от 10% в категорията вино и спиртни напитки. Това се дължи на фактори като нормализирането на ситуацията след Ковида-19, високите нива на запасите сред търговците на дребно и забавянето на продажбите на коняк Hennessy в САЩ.


Позицията на LVMH


Главният финансов директор на LVMH, Жан-Жак Гийон, се обърна към анализаторите, като заяви: "След три изключително силни и изключителни години растежът сега се изравнява с показатели, които в по-голяма степен съответстват на историческите средни стойности." По време на пандемията LVMH отбеляза рекордни ръстове на продажбите, което доведе до рекордни финансови резултати и безпрецедентно увеличение на цената на акциите ѝ в началото на тази година. Въпреки това опасенията, произтичащи от по-слабо от очакваното повторно отваряне на китайския пазар и намаляването на продажбите в САЩ, повлияха на пазарните нагласи. Вследствие на това луксозният конгломерат загуби позицията си на най-ценната компания в Европа по пазарна капитализация миналия месец от датската фармацевтична компания Novo Nordisk, която се издигна рязко благодарение на своите лекарства за отслабване Ozempic и Wegovy.

Истината е, че компанията и лукса не умират, но видимо секторът изпитва забавяне. Дали ще влезем в рецесия е също важно да се каже, че не е ясно.