Xiaomi бие очакванията в ключови за бизнеса направления

Растат продажбите при телефоните, IoT и лайфстайл продуктите

Публикувано от Божидар Балевски май 23, 2024 в Пазари

Xiaomi, китайският гигант в областта на смартфоните и потребителската електроника, надмина очакванията за финансовите си резултати за първото тримесечие, благодарение на стабилните продажби в няколко ключови продуктови сегмента. Компанията отчете нетна печалба в размер на 4,18 млрд. юана (577,2 млн. долара), като запази стабилни резултати в сравнение с миналогодишните 4,20 млрд. юана и надхвърли очакваните 3,98 млрд. юана, прогнозирани от анализаторите на FactSet. Коригирана с някои разходи, тримесечната печалба на Xiaomi достигна нов връх от 6,49 млрд. юана, като се увеличи повече от два пъти спрямо предходната година и надхвърли очакваните от анализаторите 5,51 млрд. юана.


Приходите на базираната в Пекин фирма скочиха с 27% до 75,51 млрд. юана, като отново надминаха прогнозата на FactSet от 74,27 млрд. юана. Това увеличение беше до голяма степен стимулирано от добрите резултати в подразделенията за смартфони, интернет на нещата (IoT) и продукти за начина на живот. По-конкретно, продажбите на смартфони нараснаха с 33% до 46,5 млрд. юана, като през тримесечието компанията достави 40,6 млн. устройства в световен мащаб.


Продуктите за интернет на нещата и лайфстайл също отбелязаха значителен ръст, като приходите им се увеличиха с 21% до 20,4 млрд. юана, стимулирани от високите продажби на таблети, интелигентни големи домакински уреди и носими устройства. Междувременно приходите от интернет услуги на Xiaomi нараснаха с 15% до 8,0 млрд. юана, достигайки нов връх, стимулиран от рязкото увеличаване на месечните активни потребители както в страната, така и в чужбина.


Xiaomi отчете и подобрение на маржа на брутната си печалба, който нарасна до 22,3% от 19,5% година по-рано, подкрепен от по-високите маржове при продуктите за интернет на нещата и лайфстайл. Наред с разширяването на продуктовата си гама, в края на март Xiaomi пусна на пазара модела си за електрически превозни средства SU7, като през юни се очаква да бъдат доставени над 10 000 броя, отбелязвайки значителен напредък в бизнеса си с интелигентни електрически превозни средства.


Последователните инвестиции на компанията в нови инициативи, включително в подразделението ѝ за интелигентни електрически превозни средства, доведоха до 2,3 млрд. юана свързани разходи за тримесечието, запазвайки нивото от предходното тримесечие. Тази стратегическа диверсификация и стабилните финансови резултати подчертават силната пазарна позиция на Xiaomi и иновативния подход за разширяване на предлагането на потребителска електроника и интелигентни технологии.


Бизнес моделът на Xiaomi


Бизнес моделът на Xiaomi е съсредоточен върху създаването на екосистема от интелигентни технологични продукти и интернет услуги, които се интегрират безпроблемно, за да подобрят потребителското изживяване. В основата си Xiaomi се позиционира предимно като интернет компания, със силен фокус върху висококачествени, но достъпни смартфони, които служат като вход към по-широката продуктова гама. Тази гама включва голямо разнообразие от устройства за интернет на нещата (IoT), като интелигентни домакински уреди, носими устройства и персонална електроника, които са проектирани да работят заедно в рамките на екосистемата на Xiaomi.


Компанията се отличава с използването на подход за онлайн продажби, който помага да се поддържат ниски разходи и конкурентни цени. Xiaomi също така инвестира значителни средства в научноизследователска и развойна дейност, за да поддържа технологията си в крак с времето, като същевременно насърчава подход към иновациите, основан на общността, при който обратната връзка от голямата потребителска база се използва за подобряване и адаптиране на продуктите. Освен това моделът на приходите на Xiaomi не зависи единствено от продажбите на хардуер, а се допълва значително от подразделението за интернет услуги, което включва услуги с добавена стойност, реклама и абонаментни такси, които повишават ангажираността на потребителите и създават постоянни потоци от приходи.