Walmart просто не спира да печели
Резултатите на компанията дават индикации за състоянието на икономиката
Публикувано от Божидар Балевски авг 16, 2024 в Пазари
Walmart отчете тримесечни печалби и приходи, които надминаха пазарните очаквания, което накара гиганта в търговията на дребно да повиши прогнозата си за цялата година поради добрите резултати през първата половина на годината. Въпреки това компанията остава предпазлива по отношение на второто полугодие, въпреки че наблюдава стабилно потребителско поведение.
В качеството си на най-големия търговец на дребно в САЩ резултатите на Walmart предлагат значителна информация за състоянието на потребителите и на икономиката в по-широк план.
Какво ни казват финансовите резултати на Walmart за икономиката
Тримесечните приходи на компанията се увеличиха с близо 5%, което се дължеше на по-големия брой посещения в магазините и уебсайта ѝ, както и на подобрените продажби в отделите, които не са свързани с хранителни стоки. Тези резултати позволиха на Walmart да надмине прогнозите на Уолстрийт както за продажбите, така и за печалбата, което доведе до ръст на акциите с 6% в сутрешната търговия.
Сега Walmart очаква ръст на продажбите за цялата година между 3,75 % и 4,75 %, а коригираната печалба се очаква да варира между 2,35 и 2,43 долара на акция. Това е подобрение в сравнение с предишната прогноза, която предвиждаше ръст на нетните продажби от 3% до 4% и коригирана печалба на акция между 2,23 и 2,37 долара.
Въпреки че повиши общата си прогноза, очакванията на Walmart за втората половина на годината са по-консервативни от очакванията на анализаторите. Компанията прогнозира коригирана печалба от 51 до 52 цента на акция за третото тримесечие, което не отговаря на очакванията на анализаторите за 54 цента. Анализаторите също така очакваха коригирана печалба за цялата година в размер на 2,43 долара на акция, което е в горния край на прогнозния диапазон на Walmart.
В интервю за CNBC главният финансов директор Джон Дейвид Рейни обясни, че оптимистичните прогнози на компанията отразяват силните резултати, наблюдавани през първата половина на годината. Той обаче отбеляза, че Walmart е решил да смекчи очакванията си за второто полугодие, позовавайки се на потенциални влияния като предстоящите избори през 2024 г., размириците в Близкия изток и други фактори, които биха могли да повлияят на потребителските нагласи.
Рейни подчерта, че Walmart не е наблюдавал значителни промени в поведението на потребителите. Той отбеляза, че моделите на харчене са били „относително последователни“ през цялото тримесечие, а сезонът за връщане на децата в училище е започнал силно. „Виждаме, че клиентите ни продължават да са взискателни и ориентирани към стойността, като дават предимство на стоките от първа необходимост пред дискреционните, но важното е, че няма по-нататъшно влошаване на потребителското здраве“, каза Рейни.
Добри резултати от компанията
Walmart също така наблюдава положителна тенденция при продажбите на общи стоки, включително консумативи за тревни площи и градина, при които се наблюдава увеличение за първи път от 11 тримесечия насам. Макар че ръстът беше скромен, той беше възприет като окуражаващ знак.
Нетната печалба на Walmart за тримесечния период, приключващ на 31 юли, спадна до 4,5 млрд. долара, или 56 цента на акция, от 7,89 млрд. долара, или 97 цента на акция, за същия период на миналата година. Приходите обаче се повишиха от 161,63 млрд. долара през предходното тримесечие.
Сравнителните продажби на Walmart САЩ се увеличиха с 4,2% през второто тримесечие, без горивата, надминавайки очакванията на анализаторите. Sam's Club също отбеляза 5,2% ръст на съпоставимите продажби, без горивата, което беше в съответствие с очакванията.
Глобалните продажби в електронната търговия скочиха с 21%, като в САЩ увеличението е 22%. Клиентите на Walmart в САЩ посещават магазините и уебсайта на компанията по-често и харчат малко повече, отколкото през същия период на миналата година, като транзакциите са се увеличили с 3,6%, а средният размер на билета - с 0,6%.
Като най-голям търговец на дребно в страната резултатите на Walmart дават ясна представа за разходите на американските домакинства и за по-широките икономически перспективи. През последните две години репутацията на компанията, която се отличава със своята стойност, привлича все повече клиенти, особено след като инфлацията тласка купувачите с по-високи доходи към нейните магазини и онлайн платформи.
Влиянието на инфлацията
Според данните от юли на Министерството на труда на САЩ инфлацията е намаляла и се е върнала към историческите си нива. Индексът на потребителските цени, който проследява широк спектър от стоки и услуги, се е увеличил с 2,9% през миналия месец в сравнение с предходната година, отбелязвайки най-ниското си ниво от март 2021 г. насам.
По време на предизборната кампания политически фигури, включително вицепрезидентът Камала Харис и бившият президент Доналд Тръмп, обсъдиха стратегии за справяне с нарастващите цени на ежедневните стоки. Харис специално разкритикува компаниите за „подбиване на цените“.
Walmart, в усилията си да предложи стойност, притиска доставчиците си да намалят цените. Рейни заяви , че инфлацията за Walmart е останала непроменена на годишна база, което означава, че ръстът на продажбите на компанията се дължи на по-високи продажби на единица продукция, а не на увеличение на цените. Освен това през тримесечието компанията е предложила 7200 „ролбака“ или краткосрочни отстъпки, включително 35% увеличение на ролбака на хранителни продукти.
Въпреки това цените остават значително по-високи от нивата преди пандемията, което натоварва бюджетите на потребителите. Неотдавнашният доклад на Министерството на труда за работните места засили опасенията, предизвиквайки рязка разпродажба на фондовия пазар, тъй като ръстът на работните места се забави, а равнището на безработица нарасна повече от очакваното.
Отчетите за приходите на някои компании допълнително подсилиха тревогите за икономиката. Например Home Depot надхвърли очакванията за тримесечните си печалби и приходи, но предупреди за забавяне на продажбите през втората половина на годината и повишена предпазливост на потребителите, дори сред клиентите със средни и високи доходи.
В допълнение към привличането на купувачи, които се съобразяват с инфлацията, Walmart предприе стъпки за стимулиране на растежа чрез различни инициативи. Компанията разшири дейността си отвъд традиционната търговия на дребно, като добави повече продавачи на своя пазар на трети страни, увеличи приходите си от реклама и увеличи членската си база Walmart+. Освен това стартира нова марка за хранителни стоки, Bettergoods, която предлага повечето продукти на цена под 5 USD, включително решения за хранене като замразени пици и пилешки крилца.
Рейни предполага, че Walmart се възползва от промяната в поведението на потребителите, които търсят по-достъпни алтернативи на храненето навън. Той посочи данни за инфлацията, които показват нарастваща разлика в цените на хранителните продукти и храната в ресторантите, което кара все повече клиенти да приготвят храна у дома.
В сряда акциите на Walmart затвориха на цена от 68,66 USD. Досега през тази година акциите на компанията са поскъпнали с близо 31%, което е повече от ръста на S&P 500 от около 14%.