Walgreens отбеляза смесени резултати

Walgreens надхвърля прогнозите за приходите за тримесечието, но намалява прогнозата си за печалбата за цялата година.

Публикувано от Божидар Балевски мар 28, 2024 в Пазари

Walgreens Boots Alliance (WBA) отчете смесени резултати за второто фискално тримесечие. Въпреки че надхвърли очакванията за приходите, компанията понижи прогнозата си за печалбата за цялата година и се сблъска с предизвикателната среда в търговията на дребно в САЩ. В тази статия ще разгледаме резултатите на компанията, стратегическите й приоритети и пречките, пред които е изправена занапред.


Повишаване на приходите, намаляване на прогнозата за печалбата


Собственикът на веригите аптеки на дребно Walgreens надхвърли очакванията на Wall Street за приходите, като генерира 37,05 млрд. долара, което представлява 6% увеличение на годишна база. Компанията обаче отчете и значителна нетна загуба, дължаща се на непарични разходи в размер на близо 6 млрд. долара, свързани с намаляването на стойността на инвестицията ѝ във VillageMD, доставчик на първична медицинска помощ.


Като се изключат еднократните разходи, коригираната печалба на акция възлиза на 1,20 долара, което надхвърля очакванията на анализаторите. Въпреки тази положителна бележка Walgreens сви прогнозата си за коригираната печалба за фискалната 2024 година до 3,20-3,35 долара на акция, позовавайки се на предизвикателната среда в търговията на дребно и други фактори.


Инициативи за намаляване на разходите и предизвикателства


Новият главен изпълнителен директор Тим Уентуърт води кампания за намаляване на разходите с цел да спести 1 млрд. долара през фискалната 2024 година. Стратегиите включват съкращения на служители, затваряне на магазини и оптимизиране на веригата за доставки с помощта на изкуствен интелект. Тези усилия имат за цел да повишат рентабилността на фона на намаляващото търсене на продукти COVID-19 и промяната в навиците на потребителите за харчене.


Въпреки това Walgreens признава, че настоящият икономически контекст вероятно ще продължи да оказва отрицателно въздействие върху продажбите на дребно в САЩ в краткосрочен план. Компанията проучва начини за подобряване на рентабилността чрез иновативни модели за възстановяване на разходите на аптеките, но преодоляването на тази несигурност остава значително препятствие.


Растеж в сегмента на здравеопазването


Въпреки че основният бизнес с аптеки на дребно е изправен пред насрещни ветрове, компанията отбеляза положителен ръст в сегмента си за здравни грижи в САЩ. Този сегмент, който включва VillageMD и компанията за специализирани аптеки Shields Health Solutions, отчита 33% увеличение на продажбите в сравнение със същия период на миналата година. Този ръст се дължи на придобиването на Summit Health от VillageMD и на разширяването на дейността на целия сегмент.


Смесени резултати при аптеките


Сегментът на аптеките на дребно на Walgreens в САЩ отбеляза смесени резултати. Продажбите на специализирани продукти нараснаха с 8,2 % на годишна база, благодарение на по-високите цени на марковите лекарства и добрите резултати при ваксинациите. Общият брой на изпълнените рецепти, включително имунизациите, също се увеличи с повече от 2%.


Въпреки това продажбите на дребно в този сегмент намаляха с 4,5% в сравнение с предходната година. Компанията обяснява този спад с трудната среда за търговия на дребно и по-слабия сезон на респираторните заболявания.


Международен растеж и бъдещето на директната дистрибуция


Международният сегмент на Walgreens също отбеляза положителни резултати, като продажбите надхвърлиха с над 6% стойностите от предходната година. Особено важно е, че британското дъщерно дружество Boots отчита 3% увеличение на продажбите.


Възходът на каналите за директна дистрибуция на фармацевтични продукти представлява потенциално предизвикателство за компании като Walgreens. На въпрос относно новия уебсайт на Eli Lilly за директна продажба на лекарства за отслабване, Уентуърт призна, че фармацевтичните компании могат да изберат такива канали, когато традиционният модел на веригата за доставки се окаже по-малко ефективен.


Въпреки това той подчерта уникалната позиция на Walgreens като "клинично съгласуван партньор" за фармацевтичните компании, особено за скъпи лекарства като GLP-1 лекарствата за отслабване и диабет. Компанията вярва, че може да играе жизненоважна роля в осигуряването на безопасно и успешно лечение на пациентите.


В перспектива


Walgreens се намира в сложна ситуация. Докато мерките за намаляване на разходите целят да се справят с краткосрочните предизвикателства, компанията трябва да намери начини да стимулира устойчив растеж в основния си бизнес с продажбите на дребно.


Инвестирането в сегмента на здравеопазването, по-специално в специализираните аптеки, изглежда стратегически ход. Освен това проучването на алтернативни модели за възстановяване на разходите на аптеките и използването на изградената инфраструктура във връзка с инициативи за директен достъп до потребителите предлагат потенциални възможности.


Успехът на Walgreens ще зависи от способността на компанията да се ориентира в предизвикателния пазар, да оптимизира структурата на разходите си и да намери иновативни начини за предоставяне на стойност на фармацевтичните компании, пациентите и доставчиците на здравни услуги.