Volkswagen се намира в задънена улица
Потенциални протести могат тотално да сринат автомобилния производител
Публикувано от Любомир Стойчевски ное 21, 2024 в Пазари
Volkswagen AG се приближава към мащабни трудови вълнения, тъй като ръководството и представителите на синдикатите се борят да постигнат съгласие по плановете за преструктуриране на най-големия европейски автомобилен производител. Преговорите ще продължат в четвъртък, а ако не бъде постигнато решение, през декември се очертават предупредителни стачки.
Лидерите на работниците предложиха съкращаване на разходите на стойност 1,5 млрд. евро (1,6 млрд. долара), включително доброволно намаляване на бонусите, за да се запази работата на заводите. Въпреки това Volkswagen настоява за много по-дълбоки икономии - според съобщенията целта е общо 17 млрд. евро - за да се справи с излишния капацитет и спадащите продажби, особено при електрическите превозни средства (EV) и критичния китайски пазар.
Закриване на заводи и обсъждани радикални мерки
Фолксваген лансира идеята за продажба или промяна на предназначението на няколко германски фабрики, с което нарушава дългогодишната традиция на благоприятни за работниците стратегии в Германия. Според източници, запознати с преговорите, потенциалните цели включват заводите в Оснабрюк и Дрезден, като заводът в Емден може да премине към производство по договор.
Работници в съответния завод и модел автомобил, който се произвежда
Източник: Финансови отчети на Volkswagen, Bloomberg
Ръководството на автомобилния производител твърди, че неговите недостатъчно ефективни европейски операции са го оставили с еквивалента на два ненужни завода. Главният изпълнителен директор Оливер Блуме подчерта, че е необходимо спешно да се намалят разходите в Германия, където разходите за труд и енергия са сред най-високите в Европа.
Торстен Грьогер, водещият преговарящ от страна на профсъюзите, предупреди, че съпротивата срещу компромиса може да доведе до безпрецедентен трудов спор. „Ако VW настоява за закриване на обекти, трябва да се подготви за индустриална конфронтация, каквато тази страна не е виждала от десетилетия“, заяви той.
Предизвикателствата пред Volkswagen отразяват по-широките трудности в европейския автомобилен сектор. Ford Motor Co. наскоро обяви плановете си да съкрати 4000 работни места в европейските си операции, предимно в Германия, позовавайки се на слабото търсене на електрически автомобили. Това отразява по-широкото забавяне на промишлената производствена база в региона, особено в Германия, най-голямата икономика в Европа.
Неотдавнашните финансови затруднения на Фолксваген засилват необходимостта от спешни мерки за съкращаване на разходите. Миналия месец компанията отчете най-малко печелившото си тримесечие от години насам, което подкрепи аргументите на ръководството за значителни съкращения.
Предложения на профсъюзите и съпротива на ръководството
Профсъюзите предложиха алтернативни решения, включително намаляване на изплащаните дивиденти, съкращаване на управленските нива и забавяне на планираните увеличения на заплатите, за да се финансират потенциални съкращения или намаляване на работните часове. Въпреки разглеждането на тези предложения, ръководството на VW не изключва закриването на заводи. В по-ранни дискусии ръководството предложи съкращаване на хиляди работни места и намаляване на заплатите с 10%, за да се стабилизира основната марка на компанията VW, която се бори с неуспешни стартирания на електрически превозни средства и недостатъчна възвръщаемост.
Намаляващо натоварване на заводите и предизвикателства пред рентабилността
Германските заводи на Volkswagen вече усещат последиците от намаляващото търсене на електрически превозни средства. Заводът в Емден очаква забавяне на производството през следващата година, а Оснабрюк, който някога се използваше за преливане на продукция, няма потвърдени договори след 2026 г. Заводът в Дрезден, който е сравнително малък, се бори за постигане на рентабилно производство.
Тези предизвикателства възпрепятстват способността на Volkswagen да постигне целите си за рентабилност, включително постигане на марж от 6,5% до 2026 г. за марката VW. Корпоративната структура на автомобилния производител допълнително усложнява усилията за намаляване на разходите, тъй като представителите на служителите заемат половината от местата в надзорния съвет. Освен това провинция Долна Саксония, където се намират ключови заводи, има значително влияние с две места в борда.
Трудностите на Volkswagen се простират отвъд основната марка. Премиум подразделенията Porsche и Audi се борят със забавяния във веригата за доставки, забавяне на търсенето на луксозни стоки в Китай и по-слаби от очакваното печалби. Този натиск засили необходимостта от ефективност на разходите в цялата група.
Тъй като преговорите остават напрегнати, се очертава перспективата за протести и стачки, което добавя още едно ниво на сложност към усилията на Volkswagen да преструктурира дейността си и да остане конкурентоспособен на развиващия се автомобилен пазар.