Volkswagen очаква слаб ръст на продажбите през 2024 година

Volkswagen твърди, че световната икономическата обстановка и трудният пазар ще повлияят на ръста на продажбите на автомобили през 2024 година.

Публикувано от Божидар Балевски мар 13, 2024 в Пазари

Германският автомобилен гигант Volkswagen (VW) се подготвя за забавяне на ръста на продажбите на автомобили през 2024 година, въпреки силното представяне през 2023 година. Тази предпазлива перспектива отразява съвкупността от насрещни ветрове, включително мрачната икономическа среда, засилващата се конкуренция и потенциално платоничния пазар на електрически превозни средства (ЕПС).


Предстои труден път


При представянето на резултатите на компанията за 2023 година главният финансов директор Арно Анлиц призна "трудната" икономическа ситуация. Макар да изразява увереност за 2024 година, той смекчава очакванията с прогнозен темп на растеж от едва 3%, което е значителен спад спрямо 12% увеличение на доставките, наблюдавано през 2023 година, когато компанията успя да достигане страхотните 9,24 милиона бройки автомобила. Тази сдържана перспектива съответства на подобни предупреждения, отправени от конкуренти като Stellantis, които предвиждат "турбулентна" 2024 година.


Нови модели за променящия се пазар


VW се опитва да се ориентира в този предизвикателен пейзаж, като подсилва продуктовото си портфолио. Компанията наскоро представи електрическия седан ID.7 и планира да пусне на пазара рекордните 30 нови модела през 2024 година. Тази стратегия зависи от това да се възползва от вълнението от новите модели, особено на ключовия западноевропейски пазар. Първите признаци изглеждат обещаващи, като VW отчита "ясно изразена положителна тенденция" в началото на 2024 година в сравнение със същия период на миналата година.


Пазар на електрически превозни средства


Въпреки това компанията е изправена пред потенциална пречка в своя стремеж към електрически превозни средства. Досегашното стабилно търсене на електромобили показва признаци на забавяне. Тази тенденция се засилва от действията на конкурентите, като например решението на Mercedes-Benz да отложи целите си за електрификация и да даде приоритет на моделите с двигатели с вътрешно горене.


Главният изпълнителен директор на VW Оливер Блуме остава непоколебим в убеждението си, че електромобилите са "бъдещето, точка", но признава необходимостта от адаптивност. Тази нагласа отразява стратегическата гъвкавост на компанията да адаптира производствения си микс въз основа на променящите се пазарни изисквания.


Финансови маневри и увереност на инвеститорите


Финансовата стратегия на VW за 2024 година дава приоритет на стойността за акционерите наред с мерките за намаляване на разходите. Компанията обяви прогноза за ръст на продажбите заедно с по-високо изплащане на дивиденти, отразявайки подобна тактика, използвана от конкуренти като Stellantis, Ford и General Motors. Освен това VW планира да намали разходите за административен персонал в основната си марка Volkswagen с 20%. Това намаление ще бъде постигнато предимно чрез стратегии за намаляване на работната сила, като например програми за ранно пенсиониране, а не чрез съкращения.


Фокусът на компанията върху намаляването на разходите отразява нейния ангажимент за подобряване на рентабилността. Това е видно от повишаването на маржа на оперативната печалба за нейните масови марки, който се увеличи от 3,6% през 2022 година до 5,3% през 2023 година. Забележително е, че VW си е поставил амбициозната цел да достигне марж на оперативната печалба от 8% през следващите години.


В перспектива


Предпазливата прогноза на Volkswagen за 2024 година подчертава множеството предизвикателства, пред които е изправена световната автомобилна индустрия. Успехът на компанията зависи от способността ѝ да се ориентира в сложен пазар, характеризиращ се с икономическа несигурност, ожесточена конкуренция и потенциално развиващ се пазар на електрически превозни средства. Стратегическите инициативи на VW - включително солиден набор от нови продукти, ангажимент към електромобилите с гъвкавост, обусловена от пазара, и фокус върху оперативната ефективност - ще бъдат от решаващо значение за определяне на способността на компанията да се справи с тези насрещни ветрове и да постигне устойчив растеж.