Uber отчете резултати за третото тримесечие, които не оправдаха очакванията
Основният бизнес е "по-силен от всякога" в навечерието на празниците
Публикувано от Божидар Балевски ное 08, 2023 в Пазари
Uber Technologies Inc. наскоро отчете второто си поредно печелившо тримесечие, като обърна внимание на устойчивостта си пред предизвикателствата в секторите на споделеното пътуване и доставките. Въпреки че не успя да постигне прогнозите за приходите, силното представяне на компанията в бизнеса със споделени пътувания и обещаващите прогнози за предстоящия празничен сезон разпалиха оптимизма на инвеститорите.
През третото тримесечие Uber обяви печалба на акция в размер от 10 цента и общи приходи на стойност 9,29 милиарда долара. Компанията регистрира приходи от дейността в размер на 394 млн. долара, придружени от 25% ръст на общите пътувания. Тези обнадеждаващи резултати доведоха до поскъпване на акциите на Uber с 3,7% и до затварянето им на цена от 49,92 USD в Ню Йорк, което доведе до забележително 102% увеличение на стойността на акциите за годината.
Бизнесът на Uber в областта на споделените пътувания надхвърли очакванията на анализаторите за третото тримесечие, главно поради подобрения в предлагането на шофьори и ръст на пътуванията. Важно е да се отбележи, че през този период Uber въведе нови предложения, включително партньорство с Waymo на Alphabet Inc. за превози с автономни превозни средства във Финикс, което доведе до 31% скок на брутните резервации в сектора на мобилността.
За разлика от това сегментът на доставките отбеляза по-бавен растеж с 18% увеличение на резервациите, докато бизнесът с товарни превози изпитваше затруднения с 27% спад на резервациите през тримесечието.
Uber обяснява по-бавния ръст на приходите с "промените в бизнес модела", започнати през първото тримесечие на 2020 г. Тези промени включваха прекласифициране на някои разходи, като например плащания към шофьори или куриери и промоции за потребителите на платформата и шофьорите, което доведе до намаляване на приходите за периода с 521 млн. долара. Въпреки това Uber подчерта, че тези промени не са повлияли на основните икономически показатели на компанията, включително на оперативния доход или коригираната EBITDA.
Главният изпълнителен директор на Uber Дара Хосровшахи остава оптимист за резултатите, като подчертава способността на компанията да постига рентабилен растеж в голям мащаб. Той подчерта, че Uber е добре позициониран за бъдещето, независимо от макроикономическите условия, поради местния характер на бизнеса си и продължаващото пренасочване на потребителските разходи от търговията на дребно към услугите.
В перспектива Uber прогнозира стабилно търсене на услуги за превоз и доставка на храна през натоварения празничен сезон, като през четвъртото тримесечие се очаква общият размер на брутните резервации да достигне 36,5-37,5 млрд. долара. Коригираната печалба преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация се очаква да достигне рекордните 1,18-1,24 млрд. долара.
Фокусът на Uber върху увеличаването на участието на шофьорите допринесе за преодоляване на предишния недостиг на шофьори, като платформата вече разполага с рекордните 6,5 милиона активни шофьори и куриери. Освен това броят на месечно активните потребители на платформата се е увеличил с 15% на годишна база, като месечните пътувания са достигнали исторически връх.
Рентабилността на Uber и способността му да управлява разходите са в центъра на опасенията на инвеститорите, докато компанията узрява. В доклада се подчертава, че за второ поредно тримесечие Uber е постигнал оперативни приходи на базата на общоприетите счетоводни принципи. Освен това компанията надминава очакванията за свободния паричен поток, като през третото тримесечие е реализирала 905 млн.
Напускащият главен финансов директор Нелсън Чай предположи, че резултатите на Uber дават възможност за включване в индекса S&P 500, подчертавайки финансовата стабилност на компанията.
В сегмента на доставките Uber подобри маржовете на печалбата, като използва по-големи обеми и повишени приходи от реклама. Рекламната база на компанията е нараснала с над 70% спрямо предходната година, като повече от 445 000 предприятия от всякакъв мащаб използват рекламните им услуги.
Тъй като Uber продължава да се ориентира в променящия се пейзаж на услугите за транспорт и доставка, способността на компанията да се адаптира и да въвежда иновации остава ключов фактор за нейния успех. С обещаващи прогнози за празничния сезон и силна рентабилност Uber демонстрира своята устойчивост в една конкурентна и бързо променяща се индустрия.