Триумфът на приходите на Coca-Cola е сигнал за устойчивост на фона на повишението на цените

Публикувано от Божидар Балевски окт 26, 2023 в Пазари

Световният гигант в производството на напитки Coca-Cola опроверга очакванията за приходите си през третото тримесечие, като надмина прогнозите на Уолстрийт, дори когато потребителите се отърсиха от въздействието на по-високите цени на продуктите на компанията, включително на водещата марка Coca-Cola и на соковете Simply. Положителните финансови резултати са придружени от възходящо преразглеждане на прогнозата на компанията за цялата година, което допълнително подчертава устойчивостта на тази емблематична марка.


Резултатите на Coca-Cola надхвърлиха прогнозите на Уолстрийт, като печалбата на акция достигна 74 цента, надминавайки очакваните 69 цента, а коригираните приходи възлязоха на 11,91 млрд. долара, надминавайки очакваните 11,44 млрд. долара.


Тези данни водят до нетна печалба за третото тримесечие, подлежаща на разпределение между акционерите, в размер на 3,09 млрд. долара, което се равнява на 71 цента на акция. Това е значително увеличение в сравнение с предходната година, когато печалбата възлизаше на 2,83 млрд. долара, или 65 цента на акция. Като се изключат печалбите от сделки, разходите за преструктуриране и други извънредни елементи, Кока-Кола регистрира печалба от 74 цента на акция.


Важно е да се отбележи, че това добро представяне се случи на фона на 9% увеличение на цените в сравнение със същия период на миналата година. Кока-Кола, подобно на много други компании, повиши цените, за да противодейства на ескалиращите разходи за суровини. През юли обаче с изненадващ ход компанията обяви, че няма да прилага по-нататъшно повишаване на цените в САЩ и Европа през тази година. Това решение изглежда е намерило добър отзвук сред потребителите.


Обемът на Кока-Кола за единица бройка - показател, който изключва ефектите от ценообразуването и валутните курсове - отбеляза ръст от 2% през тримесечието, дори при по-високи цени. Докато търсенето на Кока-Кола леко намаля, нейният основен конкурент, ПепсиКо, се сблъска с по-силен спад в потребителското търсене.


Coca-Cola по света

Разбивка на резултатите по региони: Северна Америка остава стабилна за Кока-Кола, като предпочитанията на потребителите се изместват към продукти като Coke Zero Sugar и млечните напитки Fairlife. За разлика от тях PepsiCo отчита 6% спад в обема на напитките в Северна Америка през третото тримесечие.

Сегментът на Кока-Кола за напитки "извън дома", отнасящ се до напитките, консумирани извън дома, демонстрира по-силен ръст от подразделението за напитки "в дома". Тази тенденция подчертава влиянието на поведението на потребителите по време и след пандемията. Когато купуват хранителни продукти, потребителите са по-склонни да преминат към по-неизвестни и по-евтини варианти, но когато вечерят в ресторанти, посещават увеселителни паркове или спортни събития, те са склонни да предпочитат маркови варианти.

Докато северноамериканският пазар показа относителна стабилност, европейските потребители намалиха разходите си. Освен това продажбите в Европа бяха негативно повлияни от необичайно високите летни температури.

Представянето на Кока-Кола в Китай се сблъска със собствен набор от предизвикателства, като страната преживя неравномерно възстановяване от пандемията, дори след като китайското правителство отмени политиката си за нулев ковид в края на миналата година. Въпреки това Кока-Кола се е насочила към силна Лунна нова година през 2024 г., за да възстанови позициите си на китайския пазар.

По отношение на продуктовите дивизии всички сегменти на напитките на Кока-Кола отчитат ръст в обема. Това обхваща 2% увеличение на обема както в газираните безалкохолни напитки, така и в подразделенията за сокове, млечни продукти и напитки на растителна основа. Сегментът на компанията за вода, спортни напитки, кафе и чай отбеляза 1% увеличение на обема.


Какво следва за Coca-Cola

В перспектива Кока-Кола коригира прогнозата си за печалбите и приходите за цялата година, като прогнозира ръст на сравнимите печалби на акция от 7% до 8%, в сравнение с предишния диапазон от 5% до 6%. Компанията също така преразгледа очакванията си за органичните приходи, като предвижда увеличение от 10-11% в сравнение с предишния диапазон от 8-9%.

В прогнозите си за 2024 г. Кока-Кола очаква среден едноцифрен отрицателен ефект от валутните ефекти. Компанията посочи, че ще предостави по-подробна информация за прогнозата си за 2024 г., когато отчете приходите си за четвъртото тримесечие в началото на следващата година.

Отчетът за приходите на Coca-Cola отразява забележителен триумф в предизвикателна обстановка, характеризираща се с нарастващи цени и променящо се потребителско поведение. Устойчивостта на компанията и способността ѝ да надмине очакванията, дори след като се отказа от по-нататъшно повишаване на цените, подчертава трайната сила на тази емблематична марка.


Резултатите на Кока-Кола предлагат поглед върху това как стратегическите решения, потребителските предпочитания и глобалните икономически условия продължават да оформят индустрията за напитки. Това е напомняне, че дори в свят на икономическа несигурност някои марки могат да се превърнат в символ на стабилност и адаптивност, запазвайки привлекателността си сред потребителите.