Tencent губи над 43 милиарда долара от пазарната си стойност

Пекин публикува проектонасоки, целящи ограничаване на "злоупотребяването" с онлайн игри - индустрията губи повече от 60 млрд. долара

Публикувано от Божидар Балевски дек 22, 2023 в Пазари

В изненадващ ход, който предизвика шокови вълни на финансовите пазари, Националната администрация за пресата и публикациите на Китай публикува проект на насоки, целящи да ограничат прекомерните игри, което доведе до значителна загуба на пазарна стойност за ключови играчи в онлайн игралната индустрия. Tencent, NetEase и Bilibili, гиганти на най-големия пазар на онлайн игри в света, понесоха основната тежест на регулаторното съобщение, което породи опасения относно жизнеспособността на съществуващите бизнес модели и потенциалното въздействие върху доверието на инвеститорите.


Tencent, основен играч в световната игрална индустрия, се сблъска със значителен удар, тъй като акциите му, които се търгуват в Хонконг, се сринаха с 12,4 % и затвориха на 274 хонконгски долара - най-ниската стойност от края на ноември 2022 година. Това се изразява в зашеметяваща загуба на приблизително 43,5 млрд. долара пазарна стойност. Въздействието се разпространи върху цялата индустрия, като засегна NetEase, която отбеляза спад от 24,6%, затваряйки на 122 хонконгски долара, изтривайки около 115,1 млрд. хонконгски долара (14,7 млрд. щатски долара) от пазарната си капитализация. Bilibili, известен сайт за социални медии, отбеляза спад от 9,7%, затваряйки на 80,30 хонконгски долара, най-ниската стойност от ноември 2022 година насам, което доведе до намаляване на пазарната капитализация с около 2,4 млрд. хонконгски долара (307 млн. щатски долара).


Анализаторите от сектора изразиха загриженост относно последиците от регулаторния ход върху установените бизнес модели. Брайън Тикангко, анализатор в Stansberry Research, подчерта, че макар и с добри намерения, регулаторната намеса поставя под съмнение жизнеспособността на съществуващите бизнес модели, които разчитат в голяма степен на стимули и възнаграждения за привличане и задържане на потребителите.


Въздействието върху Tencent, NetEase и Bilibili


Tencent, чието седалище е в Шънджън и която е призната за собственик на WeChat, отбеляза значителен спад поради голямата си зависимост от местните онлайн игри, които са допринесли за над една пета от приходите ѝ през третото тримесечие. Спадът на акциите й повдигна въпроси за устойчивостта на основните играчи в индустрията.


NetEase, чиито 80 % от приходите за третото тримесечие се дължат на онлайн игри, се сблъска със сериозна пазарна реакция, като спадна с 24,6 %. Последвалата загуба на пазарна капитализация подчерта уязвимостта на дружествата, инвестирали в голяма степен в сектора на онлайн игрите.


Bilibili, известна с платформата си за социални медии и зависимостта си от китайските вътрешни игри за 17,1% от общите си нетни приходи за третото тримесечие, претърпя забележителен спад. Спадът на акциите ѝ подчерта по-широките опасения, свързани с регулаторната несигурност в сферата на игрите.


Нов проект на насоки и регулаторен пейзаж


В новопредложените насоки, изложени от висшия регулатор на Китай в областта на игрите, се очертават ограничения за транзакциите с висока стойност във виртуални обекти, забрана на ежедневните награди за влизане и налагане на ограничения за презареждане. Особено важно е, че за потребителите, които проявяват "ирационално поведение на потребление", ще се изискват предупреждения. Съобщението идва в ключов момент, тъй като китайската технологична индустрия постепенно излиза от по-широката репресия, започната в края на 2020 година.


Регулаторните мерки представляват продължение на усилията на Китай да се справи с опасенията, свързани с пристрастяването към онлайн игрите, особено сред младите хора. Преди повече от година Tencent си осигури права за чуждестранни лицензи за игри на фона на репресиите на Пекин в сектора на видеоигрите. Президентът на Китай Си Дзинпин вече е обяснявал нарастващото късогледство и неблагоприятното психологическо състояние на младите хора с пристрастяването към онлайн игрите.


Наблюдателите на индустрията очакват повече яснота относно новите правила през следващите дни и седмици. Анализаторът Брайън Тикангко подчерта значението на по-добрата координация между участниците в индустрията и регулаторните органи, като наблегна на потенциалните ползи от нея за в бъдеще.


Инвеститорите и участниците в индустрията следят отблизо развитието на променящия се регулаторен пейзаж, търсейки информация за това как големите играчи като Tencent, NetEase и Bilibili ще се адаптират към променящата се динамика на китайската онлайн игрална индустрия. Пресечната точка между регулаторния контрол, бизнес стратегията и пазарната устойчивост ще определи бъдещата траектория на тези влиятелни субекти в бързо развиващия се сектор на игрите.