Световната търговия се забавя!?
Най-големият морски превозвач пусна своите отчети
Публикувано от Божидар Балевски авг 07, 2024 в Пазари
A.P. Moeller-Maersk отбеляза значителен спад в нетната печалба за второто тримесечие, тъй като прекъсванията на морските маршрути в Червено море доведоха до по-високи цени на превоза, но и до увеличаване на оперативните разходи.
Нетната печалба на датската корабна компания за тримесечието се понижи до 798 млн. долара, в сравнение с 1,45 млрд. долара за същия период на миналата година, а приходите леко намаляха до 12,77 млрд. долара от 12,98 млрд. долара. Този резултат беше близък до очакванията на анализаторите, които предвиждаха нетна печалба от 781,1 млн. долара, според консенсусните оценки.
Печалбата преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация (EBITDA) също намаля, достигайки 2,14 млрд. долара спрямо 2,905 млрд. долара през предходната година.
Проблеми пред корабните компании
Maersk обяснява намалението на печалбата основно с предизвикателствата в океанския си сегмент. Необходимостта от пренасочване на корабите за по-дълги пътувания около африканския нос Добра надежда, за да се избегне Червено море, доведе до повишен разход на гориво и по-високи оперативни разходи.
Корабните компании, включително Maersk, бяха принудени да пренасочат корабите си, за да избегнат Червено море, след като бунтовниците хути започнаха да атакуват търговски кораби в края на миналата година. Тези нападения доведоха до недостиг на налични плавателни съдове, създадоха задръствания в пристанищата и повишиха цените на превозите.
Въпреки тези предизвикателства Maersk отбеляза подобрение на рентабилността в океанския си сегмент през второто тримесечие в сравнение с първото. Това се дължи на по-високите фрахтови ставки, обусловени от ситуацията в Червено море и Аденския залив, силното търсене на контейнери и претоварването на пристанищата в Азия и Близкия изток.
"Пазарното търсене беше силно и както всички наблюдавахме, ситуацията в Червено море остава нерешена, което продължава да оказва натиск върху световните вериги за доставки. Сега се очаква тези условия да се запазят до края на годината", заяви главният изпълнителен директор на Maersk Винсент Клерк.
В отговор на тези пазарни условия Maersk наскоро преразгледа в посока нагоре прогнозата си за цялата 2024 г. Сега компанията очаква глобалният пазар на контейнери да нарасне с 4% до 6% през тази година, като основната EBITDA ще бъде между 9 и 11 млрд. долара, основната EBIT - между 3 и 5 млрд. долара, а свободният паричен поток - поне 2 млрд. долара.