Ще плащаме по-скъпи самолетни билети заради околната среда

Вижте какви промени наложи един от най-големите авио превозвачи

Публикувано от Божидар Балевски юни 24, 2024 в Пазари

Lufthansa Group обяви решението си да въведе "екологична такса" върху цените на билетите си от тази седмица. Тази нова такса ще варира от 1 до 72 евро и ще засегне по-голямата част от полетите на компанията, заминаващи от Европа, включително тези, продавани и оперирани от Lufthansa Group.

Авиокомпанията заяви, че тази такса е необходима, за да се компенсират нарастващите разходи, свързани със спазването на екологичните разпоредби. Това включва предписания на Европейския съюз и на Международната организация за гражданска авиация.

Допълнителната такса ще се начислява за полети от всяка от 27-те държави-членки на Европейския съюз, както и от Великобритания, Норвегия и Швейцария. Тя се прилага за всички полети, продавани или изпълнявани от Lufthansa Group, която включва дъщерни дружества като Lufthansa, Eurowings, Swiss, Edelweiss Air и Austrian Airlines.

Lufthansa уточни, че допълнителната такса ще варира в зависимост от маршрута на полета и цената на билета, а клиентите ще могат да видят конкретния размер на допълнителната такса на етапа на резервация.

Билетите, издадени от 26 юни нататък, за полети, започващи на 1 януари 2025 г., ще включват тази такса, потвърди авиокомпанията.

Екологичните разпоредби водят до увеличаване на разходите

Lufthansa посочи няколко инициативи на ЕС, които ще започнат да се прилагат през 2025 г. и които ще доведат до увеличаване на оперативните разходи на авиокомпаниите. Сред тях са мандатите на ЕС, изискващи засилено използване на устойчиво авиационно гориво, което се очаква да нараства прогресивно до 2050 г. Устойчивото авиационно гориво, което е по-малко вредно за околната среда в сравнение с традиционните изкопаеми горива, може да се добива от различни източници, включително от отпадъчни масла, нехранителни култури и други рециклируеми материали, а също и чрез процеси, които улавят атмосферния въглерод.

Международната асоциация за въздушен транспорт определи устойчивите авиационни горива като ключов компонент за постигане на целите на авиационната индустрия за въглеродна неутралност до 2050 г., като потенциално могат да доведат до около 65 % от необходимите намаления на емисиите.

Освен това Луфтханза изтъкна въздействието на системите за търговия с емисии в ЕС, Швейцария и Великобритания, които регулират и постепенно намаляват допустимите емисии с цел намаляване на общото въздействие върху околната среда.

Авиокомпанията спомена и споразумението за опазване на климата на Международната организация за гражданска авиация като фактор, който оказва влияние върху нарастващите разходи.

Въпреки значителните си инвестиции в устойчиви технологии и изследвания в областта на климата, Lufthansa подчерта, че нарастващите разходи, дължащи се на тези регулаторни изисквания, ще наложат споделяне на част от финансовата тежест с пътниците чрез нововъведената такса за екологични разходи, предназначена за частично покриване на прогнозните разходи за 2025 г.

Бизнес моделът на Lufthansa

Луфтханза, официално известна като Deutsche Lufthansa AG, прилага цялостен бизнес модел, който се върти около основната ѝ дейност - въздушния транспорт. Бизнес моделът на групата обхваща различни сегменти, включително превоз на пътници, товарни услуги и свързани с авиацията услуги като кетъринг и поддръжка. Луфтханза генерира приходи предимно от продажбата на самолетни билети в широка мрежа от световни дестинации, подкрепена от членството ѝ в мрежата Star Alliance, която разширява обхвата ѝ чрез споделяне на кодове и партньорства с други авиокомпании. Освен това Луфтханза използва своето подразделение за превоз на товари, което допринася значително за нейните приходи.

Компанията също така инвестира в технологии и иновации за подобряване на оперативната ефективност и обслужването на клиентите, като същевременно спазва строги екологични разпоредби за повишаване на устойчивостта. Чрез своите дъщерни дружества, като Swiss International Air Lines и Austrian Airlines, Lufthansa допълнително разнообразява своите предложения и географско покритие, осигурявайки си стабилно присъствие на международния авиационен пазар.