Сделка за сливане на стойност 36 милиарда долара може да увеличи цените на някои хранителни стоки

На път сме да видим едно от най-големите сливания в хранително-вкусовата промишленост

Публикувано от Божидар Балевски окт 04, 2024 в Пазари

Новото сливане между големите играчи в хранително-вкусовата промишленост - Mars Inc. и Kellanova - поражда опасения, че цената на популярни закуски като Cheez-Its, Snickers и Pop-Tarts може да се увеличи. Групата за защита на потребителите Accountable.US предупреждава, че това сливане може да задуши конкуренцията и да доведе до по-високи цени в магазините за хранителни стоки.


Accountable.US, прогресивна организация за защита на правата на потребителите, публикува доклад, в който се посочва, че тази сделка ще създаде още една мощна структура в сектора на храните. Според групата това може да даде на Mars и Kellanova повече възможности за повишаване на цените, което допълнително ще натовари потребителите. 


„Последното придобиване от Mars Inc. допълнително консолидира и без това малката група от големи производители на храни“, заяви Лиз Зелник, директор на програмата за икономическа сигурност и корпоративна власт на групата. „И както видяхме в други индустрии, по-малкият брой големи играчи обикновено означава, че техните изпълнителни директори се фокусират повече върху рекордните печалби за сметка на обикновените купувачи“, добави тя.


Цените на храните и опасенията на потребителите


Цените на хранителните продукти са значителен източник на безпокойство за потребителите, дори когато инфлацията започна да намалява. По-високите разходи в магазините за хранителни стоки подхраниха дебатите за състоянието на икономиката през тази изборна година. Мнозина се питат дали компаниите не са използвали прекъсванията във веригата за доставки като оправдание за повишаване на цените и увеличаване на печалбите.


През август Mars Inc., известна с марки като Skittles и Snickers, както и с продукти за домашни любимци като Iams, се съгласи да придобие Kellanova за 35,9 млрд. долара. Kellanova, бивша Kellogg, притежава популярни марки закуски като Cheez-Its, Pringles и вафли Eggo. Миналата година Kellanova отдели своя северноамерикански бизнес със зърнени храни в WK Kellogg Co.


Accountable.US посочва, че тази сделка ще превърне Mars в третия по големина производител на закуски в света, отстъпвайки само на PepsiCo и Mondelez, производителя на Oreos. Групата отбеляза също така, че някои защитници са призовали Федералната търговска комисия (ФТК) да блокира сливането.


„От 2024 г. Kellanova е един от трите най-големи производители на крекери и бисквити в САЩ. заедно с General Mills и Mars те отговарят за 60% от продажбите на закуски в страната. Марс и нейните конкуренти също така доминират 80% от пазара на бонбони“, се казва в доклада.


Влияние на глобалните събития върху цените на храните


Световното предлагане на храни е подложено на натиск от 2022 г. насам, когато нахлуването на Русия в Украйна наруши основния износ на селскостопански продукти. Оттогава насам големите производители на храни често поддържат високи цени, за да покрият нарастващите разходи и да проверят колко повече са готови да платят потребителите.


Големите производители на храни са предприели различни подходи за запазване на маржовете на печалба, като са повишили цените или са предложили по-малки размери на опаковките на същата цена. Тъй като потребителите трябва да се хранят, някои ръководители на предприятия за хранителни продукти заявиха, че са уверени, че могат да продължат да налагат по-високи цени. Въпреки това се появяват признаци за отпор от страна на потребителите. Например ръководителите на Walmart отбелязват, че на фона на повишаващите се цени се увеличават клиентите с по-високи доходи, които търсят по-достъпни възможности.


По време на разговора за приходите през август главният изпълнителен директор на Kellanova Стивън Кахилейн спомена, че макар компанията да е повишила цените, за да управлява разходите, потребителите все повече свикват с тези по-високи цени. Той подчерта, че е важно цените и промоциите да се определят правилно, особено в ключови моменти от месеца.


Accountable.US също така подчерта коментарите на ръководител на Mars, който посочи, че намаляването на размера на опаковките е помогнало да се запазят определени ценови точки. В Обединеното кралство Mars намали размера на бонбоните без съответно намаляване на цените.


Сливането на Kroger и Albertsons се разглежда внимателно


Междувременно друго голямо сливане в сектора на хранителните стоки, между Kroger и Albertsons, също е изправено пред правни предизвикателства. Двете компании твърдят, че обединяването на силите им ще им позволи по-добре да договарят по-ниски цени с доставчиците и да прехвърлят тези икономии на потребителите. Въпреки това през февруари Федералната търговска комисия (FTC) подаде съдебен иск за блокиране на сделката на стойност 24,6 млрд. долара, твърдейки, че тя ще намали конкуренцията и ще доведе до по-високи цени.


Съдът все още не се е произнесъл по сливането Kroger-Albertsons. По време на неотдавнашно изслушване изпълнителен директор на Kroger призна, че временно е повишил цените на млякото и яйцата повече от необходимото, за да покрие разходите. Въпреки това Kroger отговори, като заяви, че твърденията се основават на селективно изпратен имейл, и потвърди дългогодишния си ангажимент да намалява цените за клиентите чрез намаляване на маржовете.


Акциите на Kellanova отбелязаха скромни печалби, като в четвъртък се повишиха леко. През последните 12 месеца акциите са се повишили с 59,2%.