Печалбите на PepsiCo надхвърлят прогнозите

PepsiCo надмина прогнозите за тримесечната печалба и приходите благодарение на международните пазари.

Публикувано от Божидар Балевски апр 24, 2024 в Пазари

PepsiCo представи смесени резултати в отчета си за първото тримесечие, като надхвърли очакванията на анализаторите за приходите и печалбата на акция, въпреки че се сблъска с предизвикателства на северноамериканския пазар. Докато международните пазари като Азия и Европа отбелязаха силен ръст, изтеглянето на продукти и ценовата чувствителност сред потребителите с по-ниски доходи в САЩ натежаха върху продажбите на вътрешния пазар.


Добри финансови резултати, но опасенията за обема остават


PepsiCo отчете нетна печалба за първото тримесечие в размер на 2,04 млрд. долара, което надхвърли очакванията на анализаторите за 1,93 млрд. долара. Коригираната печалба на акция възлезе на 1,61 долара, надминавайки прогнозите за 1,52 долара. Приходите също надхвърлиха прогнозите, като достигнаха 18,25 млрд. долара спрямо очакваните 18,07 млрд. долара. По-внимателният поглед обаче разкрива по-различна картина.


Органичните приходи, с изключение на придобиванията, продажбите и валутните колебания, нараснаха с 2,7%. Този положителен ръст се дължи на увеличението на цените в подразделенията за напитки и Frito-Lay Северна Америка, като ефективните нетни цени се повишиха съответно с 6% и 3%. Тези повишения на цените обаче имаха своята "цена" - обемът намаля във всички основни сегменти.


Обемът на напитките на компанията остана непроменен, докато при хранителните продукти се наблюдава спад от 0,5%. Най-значителният спад на обема се наблюдава във Frito-Lay Северна Америка, където той намалява с 2%. Това подчертава потенциалната реакция на потребителите срещу повишаването на цените, особено сред купувачите, които се съобразяват с бюджета.


Изтеглянето на Quaker Oats намалява продажбите в САЩ


Допълнително утежняване на ситуацията на пазара в САЩ предизвика неотдавнашното изтегляне на овесени ядки Quaker Oats поради потенциално замърсяване със салмонела. Изтеглянето, което започна през декември и се разшири през януари, засегна значително северноамериканското подразделение на Quaker Foods. Обемът в този сегмент се сви с невероятните 22%, което намали общия органичен обем на PepsiCo с около 1%.


Компанията предприема мерки за намаляване на щетите. Производството в засегнатия завод за овесени ядки Quaker Oats е преустановено и Pepsi планира да го затвори официално през юни. Въпреки това ограниченото производство на някои продукти е възобновено.


Международните пазари предлагат по-светъл лъч


Въпреки че американският пазар представляваше предизвикателство, PepsiCo намери утеха в международните си операции. Регионът на Азия и Тихия океан, Австралия, Нова Зеландия и Китай се очертава като светъл лъч, като обемът на закуските нараства с цели 12%. Интересно е, че въпреки предпазливите навици на китайските потребители, които предпочитат да пестят, те все още купуват повече продукти на PepsiCo.


По подобен начин Европа, която се бори със собствената си инфлация на цените на хранителните стоки, показа устойчивост. Обемът на напитките в този регион нарасна със 7%, а обемът на закуските - с 2%. Тези цифри демонстрират способността на PepsiCo да използва своя глобален отпечатък и да задоволява разнообразната пазарна динамика.


Насочване към потребителите, които се съобразяват с бюджета


Признавайки точката на натиск на чувствителните към инфлацията потребители в САЩ, главният изпълнителен директор на PepsiCo Рамон Лагуарта призна, че те се борят да свият бюджетите си. Компанията активно разработва стратегии за задържане на тези клиенти, особено за основните си марки като Cheetos.


Предпазлив оптимизъм


PepsiCo потвърди прогнозата си за 2024 година, като очаква органичният ръст на приходите да бъде поне 4%, а основната печалба на акция в постоянна валута да се повиши с поне 8%. Компанията обаче признава вероятността от нормализиране на темповете на растеж в сравнение с изключителните стойности, наблюдавани през последните години. Тя също така очаква потребителите да останат бюджетно ориентирани и селективни при покупките си.


Извод за инвеститорите


Отчетът за приходите на PepsiCo за първото тримесечие представя смесена картина. Въпреки че като цяло компанията надхвърли финансовите очаквания, опасенията относно спада на обема и въздействието на повишаването на цените върху потребителите в САЩ остават. Въпреки това силното представяне на международните пазари предлага балансиращ фактор. Способността на PepsiCo да се ориентира в инфлационната среда и да адаптира стратегиите си, за да задоволи нуждите на потребителите, които се съобразяват с бюджета, ще бъде от решаващо значение за определянето на бъдещия ѝ успех. Инвеститорите ще следят отблизо напредъка на компанията в смекчаването на въздействието на изтеглянето от пазара на овесени ядки Quaker Oats и нейната ефективност в задържането на чувствителните към цените клиенти на пазара в САЩ.