Отчет за приходите на AMD за четвъртото тримесечие

Макар че приходите на компанията отговориха на очакванията, прогнозата за първото тримесечие е по-слаба, пораждайки опасения на пазара.

Публикувано от Божидар Балевски яну 31, 2024 в Пазари

След отчета си за приходите за четвъртото тримесечие Advanced Micro Devices (AMD), компанията за полупроводници, известна със своите графични процесори (GPU), отбеляза повече от 6% спад в стойността на акциите си по време на продължителната търговия. Макар че приходите на компанията отговориха на очакванията на анализаторите, прогнозата за първото тримесечие беше по-слаба от очакваното, което породи опасения на пазара. В този анализ ще разгледаме ключови финансови данни, стратегически актуализации и пазарна динамика, свързани с резултатите на AMD, като ще хвърлим светлина върху предизвикателствата и възможностите, които предстоят за компанията.


Преглед на приходите и реакция на пазара


AMD отчете печалба на акция (Earnings Per Share) в размер на 77 цента, което съответства на прогнозите на анализаторите. Приходите за четвъртото тримесечие възлизат на 6,17 млрд. щатски долара, надминавайки прогнозите от 6,12 млрд. щатски долара. Въпреки тези положителни резултати акциите на AMD отбелязаха спад от над 6% в продължителната търговия, което показва, че пазарът реагира предимно на предпазливата прогноза на компанията за първото тримесечие.


Прогноза за първото тримесечие


В перспектива AMD очаква продажби за първото тримесечие в размер на около 5,4 млрд. долара, с допустима грешка от 300 млн. долара. Тази прогноза не отговаря на очакванията на анализаторите, които бяха определили 5,73 млрд. долара. AMD потвърди очаквания последователен спад в основните бизнес сегменти, включително чиповете за персонални компютри. Забележително е, че приходите от центровете за данни се очаква да останат без промяна, като намаленията при сървърните централни процесори (CPU) ще бъдат компенсирани от продажбите на графични процесори. Графичните процесори са от решаващо значение за обучението и внедряването на генеративни модели за изкуствен интелект.


Главният изпълнителен директор на AMD Лиза Су предостави информация за перспективите на компанията за 2024 година, като наблегна на смесената среда на търсене. Изявлението показва предпазлива позиция, отразяваща развиващата се динамика в полупроводниковата индустрия.


Финансови акценти и области на растеж


През четвъртото тримесечие AMD отчете забележително увеличение на нетната печалба, която достигна 667 млн. долара, или 41 цента на акция, в сравнение с 21 млн. долара, или 1 цент на акция, преди година. Силното представяне в бизнеса с центрове за данни, включващ сървърни процесори и чипове за изкуствен интелект, изигра основна роля за този финансов растеж. Продажбите в този сегмент нараснаха с 38% на годишна база до 2,28 млрд. долара, като затвърдиха позицията му на най-големия сегмент на AMD.


Стратегическият фокус на компанията върху чиповете за изкуствен интелект, целящ да оспори доминиращата позиция на Nvidia, привлече вниманието. Новите чипове за изкуствен интелект на AMD, представени през предходната година, са готови да се конкурират с графичните процесори H100 на Nvidia за специфични приложения. Оптимистичната актуализация на продажбите на чипове за изкуствен интелект разкри амбициозната цел на компанията да постигне 3,5 млрд. долара продажби на графични процесори за центрове за данни под марката "Instinct" през настоящата година, което е значително увеличение спрямо първоначалната прогноза от 2 млрд. долара, направена през октомври.


Бизнес с центрове за данни и сътрудничества


В разговора за приходите беше подчертано сътрудничеството на AMD с основните играчи в облачната индустрия, включително Microsoft, Oracle и Meta. Компанията активно участва в разгръщането на своя графичен процесор "Instinct" в облачни среди. Този подход на сътрудничество съответства на стратегията на AMD да се позиционира като значим играч в екосистемата на изчислителните облаци.


Промени в индустрията


Исторически погледнато, основният бизнес на AMD се върти около централните процесори (CPU) за персонални компютри и сървъри. Въпреки това, с развитието на полупроводниковия пазар, компанията стратегически диверсифицира фокуса си, за да включи графични процесори и чипове за изкуствен интелект. Силният растеж на бизнеса с центрове за данни, подхранван от стабилните продажби на графични процесори Instinct, използвани за изкуствен интелект, означава успешна промяна в бизнес стратегията на AMD.


Клиентският сегмент, включващ чипове за персонални компютри и лаптопи, отбеляза забележителен годишен ръст от 62%, достигайки 1,46 млрд. долара в продажби. Този скок може да се отдаде на скорошното пускане на пазара на чипове, което демонстрира способността на AMD да се възползва от променящите се потребителски предпочитания и технологичния напредък.


Предизвикателства в сегментите на игрите и вградените системи


Въпреки че цялостното представяне на AMD е похвално, в сегмента на игрите се наблюдават предизвикателства. Продажбите в тази категория, която включва процесори за игрови конзоли като Microsoft Xbox и Sony PlayStation, спаднаха със 17 %. Спадът се дължи на по-бавните продажби на конзоли, което породи очаквания за "значителен" двуцифрен процентен спад на приходите от полупотребителски продукти за текущото тримесечие.


Сегментът за вградени устройства, обхващащ чипове за мрежи, отчете 24% годишен спад в продажбите, което подчертава нестабилността на някои пазарни сегменти в полупроводниковата индустрия. Тези чипове играят решаваща роля за улесняване на комуникацията и трансфера на данни в компютърните мрежи, като изпълняват задачи, свързани с обработката, пренасочването и предаването на данни.


Преминаване през сложността


Отчетът за приходите на AMD за четвъртото тримесечие показва деликатен баланс за гиганта в областта на полупроводниците. Въпреки че продължава да постига успехи в бизнеса с центрове за данни и на пазара на чипове с изкуствен интелект, продължават да съществуват предизвикателства в сегментите, повлияни от по-широки пазарни тенденции. Предпазливата прогноза за първото тримесечие отразява осъзнаването на променящата се динамика на търсенето и потенциалните насрещни ветрове.


Тъй като AMD очертава своя курс през 2024 година., способността на компанията да се ориентира в сложността на индустрията, да се възползва от стратегическите сътрудничества и да се справи с предизвикателствата в конкретни сегменти ще определи нейната траектория. Пазарът на полупроводници е постоянно развиващ се и стратегическите ходове на AMD в отговор на пазарните промени несъмнено ще бъдат внимателно следени както от инвеститорите, така и от анализаторите на индустрията.