От касиер до шеф на 40-милиардна компания

Как Родни Макмълън разширява бизнеса на един от най-големите супермаркети в САЩ?

Публикувано от Божидар Балевски сеп 16, 2024 в Пазари

Родни Макмълън за първи път забелязва конкурентната заплаха, която представлява Walmart, през 90-те години на миналия век, докато напредва във финансовия отдел на Kroger. По това време Walmart започва да предлага хранителни стоки в супер център в Диксън, Тенеси, който бързо отнема 30-35 % от продажбите на близките магазини на Kroger. Макмълън осъзнава, че запазването на статуквото ще изведе Kroger от бизнеса - урок, който дълбоко повлиява на стратегията му.


Сега, когато е главен изпълнителен директор на Kroger, Макмълън е изградил 46-годишната си кариера, като е изучавал хранителната индустрия и се е учил от нейните предизвикателства. Неговият подход за разширяване на компанията, за да получи влияние върху доставчиците, превърна Kroger в най-голямата верига супермаркети в САЩ по приходи. 


Въпреки това Walmart остава сериозен конкурент, който преди повече от две десетилетия се превърна в най-големия търговец на дребно на хранителни стоки в страната. Днес Макмълън вижда нови конкуренти в лицето на Amazon и вериги за отстъпки като Aldi.


Kroger иска да разшири бизнеса си


Макмълън, който е започнал като касиер и ръководи Kroger от 2014 г., сега се застъпва за сливане на стойност 20 млрд. долара с Albertsons, най-близкия конкурент на Kroger. Той вярва, че тази сделка ще осигури бъдещето на Kroger, като засили позициите ѝ и намали разходите. Ако сливането бъде успешно, ще се създаде империя с близо 5000 магазина, сравнима с 3500-те супер центъра на Walmart.


Предложеното сливане обаче среща съпротивата на Федералната търговска комисия (ФТК) и на няколко главни прокурори на щати, които твърдят, че то може да задуши конкуренцията и да навреди на потребителите. Тъй като случаят в момента се разглежда, анализаторите прогнозират, че има голяма вероятност сливането да бъде блокирано.


По време на антитръстовия процес Макмълън защитаваше сливането, като обосноваваше сделката с десетилетия наблюдение на индустрията. Той отбеляза, че лидери в търговията с хранителни стоки като A&P, които някога са били доминиращи, вече не съществуват. Сливането, според него, ще позволи на Kroger да се конкурира по-ефективно с търговци на дребно като Aldi и Amazon.


Кариерата на Макмълън е белязана от стратегически придобивания, включително закупуването на вериги като Roundy's и Mariano's, които помогнаха на Kroger да разшири дейността си в Средния Запад. Придобиването на Whole Foods от Amazon през 2017 г. обаче беше ключов момент за Макмълън, който засили необходимостта Kroger да остане конкурентоспособна на един развиващ се пазар.


В показанията си Макмълън обясни как посещението в Европа му е показало влиянието на дискаунт веригите като Aldi и Lidl, които сега доминират почти половината от пазара на хранителни стоки там. Той вярва, че обединяването на Kroger с Albertsons ще даде на компанията по-добър шанс да се конкурира с такива търговци на дребно и с нарастващото влияние на Amazon в електронната търговия.


Въпреки предизвикателствата Макмълън остава фокусиран върху целта си да промени облика на американската хранителна индустрия. Дългогодишният му колега Дейв Дилън отбелязва, че Макмълън е бил сред първите, които са осъзнали, че конкуренцията се простира отвъд традиционните супермаркети и включва всеки търговец на дребно, предлагащ подобни продукти. Тази далновидност е помогнала на Kroger да се ориентира в един все по-пренаселен пазар, дори когато Walmart и други гиганти печелят пазарен дял.


Основният аргумент на Макмълън в полза на сливането на Albertsons е, че то ще даде на Kroger по-голяма сила при преговорите с доставчиците, което ще позволи на компанията да намали разходите и да прехвърли тези икономии на клиентите. ФТК обаче твърди, че сливането може да намали конкуренцията, което ще доведе до по-високи цени и загуба на работни места.


Тези, които познават Макмълън, го описват като кротък, но решителен човек. Анализаторът от бранша Джоузеф Фелдман казва: „Той е интензивен. Той иска да спечели.“