От 0 лв. приходи до 270 млн. лв. за 4 години

Как да станеш милионер, като просто препродаваш олио

Публикувано от Любомир Стойчевски дек 04, 2024 в Пазари

Основана през 2020 г. от Васил Василев, "АгриВиа Ойл" се е превърнала в ключов играч на пазара на слънчогледово олио. Само за миналата година компанията е изнесла 140 хиляди тона олио, генерирайки приходи от над 270 млн. лв., а плановете за тази година са за увеличение на този обем до над 320 млн. лв. Основният бизнес модел на фирмата се базира на изкупуване на продукция от малки и средни рафинерии и износ към африканските пазари.

От малка ниша до пазарен лидер

Васил Василев, който започва кариерата си във финансовия сектор, пренася опита си в земеделието, първо като мениджър в различни компании, а по-късно като създател на "АгриВиа Ойл". Компанията навлиза в ниша, пренебрегвана от големите производители, като създава канали за износ на продукция на малки рафинерии. С този подход фирмата успява да отговори на търсенето на африканските пазари, които дотогава не са били основен фокус на сектора.

Според Василев успехът на компанията е резултат от тясната специализация и създаването на дългосрочни партньорства с български и румънски производители. Сред клиентите на "АгриВиа Ойл" са едни от най-големите предприятия в региона, включително "Марица Олио", "Бисер Олива", както и украински компании като "Сънпро" и "Потоки".

Влиянието на глобалните събития

Пандемията от COVID-19 и войната в Украйна през 2022 г. създават значителни промени на пазара, които "АгриВиа Ойл" успява да използва в своя полза. Ръстът в цените на растителните масла и блокирането на износа от Украйна водят до увеличено търсене на алтернативни доставчици, което позволява на компанията да разшири износа си през пристанищата във Варна и Бургас.

През 2022 г. "АгриВиа Ойл" става част от "Агрия Груп Холдинг" чрез сделка, която включва прехвърляне на акции. Това осигурява на компанията достъп до значителна инфраструктура и ресурси за разширяване на бизнеса, включително инвестиции в складови бази и пристанищни съоръжения. Групата също така придобива железопътни цистерни за транспортиране на олио, което допълнително улеснява логистиката.

Около 80% от износа на "АгриВиа Ойл" е насочен към Африка, като основните дестинации включват страни като Мароко, Тунис, Мозамбик и Кения. Компанията разчита на дългогодишния си опит и контакти в региона, както и на задълбоченото разбиране на спецификите на местния пазар.


Поглед към бъдещето

Следващата стъпка за "АгриВиа Ойл" е изграждането на собствена фабрика за олио в Попово, която ще бъде една от най-големите в България. Паралелно с това се планира строителство на собствено пристанище за износ. Целта е компанията не само да утвърди позицията си като един от водещите износители на слънчогледово олио в България, но и да влезе в пряка конкуренция със световните лидери в сектора.

"През следващите 3-4 години планираме да се конкурираме директно с големите международни трейдъри, като разширим търговията с ключови доставчици от Украйна и Молдова," споделя Васил Василев.

С динамичния си подход и способността да използва глобалните промени в своя полза, "АгриВиа Ойл" не само разширява обема на своя бизнес, но и поставя България на картата на световната търговия с олио.