Още и още проблеми за Boeing
Ето какви са новите лоши данни, които допълнително влошават ситуацията на авиационния мастодонт
Публикувано от Божидар Балевски май 24, 2024 в Пазари
Boeing е изправен пред по-дълбоки финансови затруднения от очакваното. Месец след оповестяването, че през първото тримесечие на годината са изразходвани близо 4 млрд. долара, финансовият директор на авио производителя Брайън Уест посочи, че през това тримесечие може да се наблюдава подобно, ако не и по-голямо, изчерпване на средствата. Освен това той спомена, че е малко вероятно Boeing да постигне положителен паричен поток за цялата година поради продължаващите проблеми с производството и веригите за доставки.
Ситуацията изглежда по-тежка в сравнение с прогнозите от миналия месец, в които Боинг очакваше да намали изчерпването на паричните си средства през това тримесечие и да постигне положителен паричен поток до края на 2024 г. „Подведохме клиентите си поради продължаващите проблеми с производството и веригите за доставки“, изрази мнение Уест на конференция в Ню Йорк, като прогнозира, че генерирането на парични средства може да започне през втората половина на годината.
Boeing се бори със забавеното производство на самолетите си 737 MAX, което се засилва от опасенията за качеството след почти катастрофалния инцидент с полет на Alaska Airlines през януари. Тези предизвикателства се изострят от различни несвързани проблеми, които не само забавят производството, но и пречат на Boeing да достави вече готовите самолети.
По-конкретно, недостигът на части и неотдавнашното признание на Boeing за пропуснати инспекции и фалшифицирани записи за неговите 787 Dreamliners влошиха ситуацията. През този месец Boeing не е произвел нито един нов 787, като множество самолети стоят на празен ход пред завода в Еверет, Вашингтон, в очакване на доставка.
Сравнение. Представянето на S&P 500 и на Boeing от началото на годината.
Източник: FactSet
Наскоро Boeing съобщи, че Китай временно е спрял приемането на самолетите MAX 8, за да преразгледа някои компоненти, което допълнително влошава отношенията с важни международни пазари. Тази пауза е с цел да се даде възможност за проверка на батериите, използвани в записващите устройства за глас в пилотската кабина на самолета, които трябва да записват 25 часа звук, за да отговарят на определени международни стандарти за безопасност - директива, която не се изисква от американските разпоредби.
Финансовата нестабилност на Boeing го накара да се обърне към дълговите пазари миналия месец, за да набере 10 млрд. долара, тъй като опасенията за ликвидността му нарастват. До края на март паричните резерви на компанията намаляха до 7,5 млрд. долара, което е значително по-малко, отколкото в началото на годината.
След тези неотдавнашни финансови разкрития Moody's Investors Service понижи кредитния рейтинг на Boeing, позовавайки се на продължителния натиск върху паричните потоци, който се очаква да продължи до 2026 г. Тази ситуация може да принуди Boeing да потърси допълнителен дълг, особено ако финализира придобиването на Spirit AeroSystems, което се разглежда като стратегически ход за повишаване на качеството на продукцията. Въпреки продължителните преговори, потенциално повлияни от отношенията с Airbus относно контрола върху съоръженията на Spirit, West остава с надеждата за решение до края на юни.