Още един немски производител на автомобили иска да затвори един от заводите си

Компанията зад Alfa Romeo и Fiat предприема необходимите действия

Публикувано от Любомир Стойчевски окт 21, 2024 в Пазари

Stellantis ще затвори и продаде своя голям завод за изпитване на превозни средства в Аризона до края на тази година като част от текущите инициативи за намаляване на разходите. Целта на този ход е да се повиши ефективността под ръководството на главния изпълнителен директор Карлос Таварес, тъй като компанията е изправена пред финансов натиск и критики от страна на различни заинтересовани страни.


Закриване на полигона в Аризона


Съоръжението, известно като Arizona Proving Grounds, се простира на площ от 4000 акра и е разположено между Финикс и Лас Вегас в Юка, Аризона. Той се използва за тестване и разработване на автомобили, откакто предшественикът на Stellantis, Chrysler, го придобива от Ford през 2007 г. за 35 млн. долара.


Решението беше потвърдено от няколко източника, запознати с въпроса, въпреки че те пожелаха анонимност, тъй като плановете не са били оповестени публично. Stellantis възнамерява да премести тестовите си операции в полигон, собственост на Toyota в Аризона, от следващата година. Toyota предостави съоръжението за ползване от други компании през 2021 г.


Официално изявление и въздействие върху служителите


Stellantis потвърди закриването в петък, като подчерта стратегията си за подобряване на ефективността и рационализиране на активите си в областта на недвижимите имоти, за да остане конкурентоспособна на бързо развиващия се глобален пазар. 


„Stellantis продължава да търси начини за оптимизиране на дейността си и за осигуряване на бъдеща конкурентоспособност на днешния динамичен световен пазар“, заяви компанията в имейл.


Автомобилният производител работи със синдиката на Обединените автомобилни работници (UAW), за да предложи на засегнатите служители специални пакети, с възможност за преместване или статут на безсрочно уволнение, което включва заплата и обезщетения за период до две години. Понастоящем в предприятието в Аризона работят 41 работници, включително 37 почасови служители, представлявани от местния клон на UAW.


UAW не е коментирала съобщението, въпреки че критикува мерките на Таварес за намаляване на разходите и въздействието върху работните места.


Продължаващи усилия за преструктуриране


Stellantis разполага с множество съоръжения за изпитване в различни региони, за да оценява автомобилите при различни климатични условия. В САЩ основните й изпитателни площадки се намират в Челси, Мичиган, на площ от още 4000 акра. 


Обектът в Аризона беше сред 18-те обекта, за които Stellantis спомена, че може да бъдат закрити по време на миналогодишните преговори със синдикатите за сключване на договори, които включваха предимно центрове за дистрибуция на части, предвидени за консолидиране в по-големи „мега обекти“. Съществува също така загриженост относно потенциалното закриване на бившата централа на Chrysler с площ от 500 акра в Обърн Хилс, Мичиган - ход, срещу който местните политици открито се противопоставиха.


Намаляване на работната сила и аутсорсинг


През последните години Stellantis значително намали работната си сила в САЩ. В периода между декември 2019 г. и края на 2023 г. броят на служителите на компанията е намалял с 15,5%, включително с 14,5% в Северна Америка. Тези съкращения са съпроводени с усилия за възлагане на инженерни задачи на външни изпълнители в страни като Бразилия, Индия и Мексико, където разходите за труд са значително по-ниски.


Доклади по-рано тази година посочиха, че компанията е увеличила набирането на инженерни кадри в тези региони с по-ниски разходи, където годишните разходи за служителите са около 50 000 евро (53 000 USD), което е малка част от разходите в САЩ и Европа.


Докато Stellantis продължава своето преструктуриране, продължават опасенията относно съдбата на други операции в САЩ. Местните власти, включително губернаторът на Мичиган Гретхен Уитмър, изразиха опасения за евентуално по-нататъшно закриване, което отразява по-широките последици от мерките за намаляване на разходите на автомобилния производител.