Опасност за самолетната компания Boeing в САЩ

Проблеми с правосъдието могат да създадат главоболия на инвеститорите

Публикувано от Божидар Балевски юли 01, 2024 в Пазари

Правосъдният департамент ще повдигне обвинение срещу Boeing, иска признание за вина от производителя на самолета


Министерството на правосъдието на САЩ ще повдигне обвинение на Boeing Co. в престъпна измама, като ще даде на компанията избор между признаване на вината и съдебен процес, твърдят запознати със ситуацията.


Боинг има срок до края на седмицата, за да вземе решение за признаване на вината си, както бе съобщено от министерството на семействата на жертвите от двете фатални катастрофи на 737 Макс и техните адвокати по време на среща в неделя. Тази информация беше споделена от източници, пожелали анонимност поради поверителността на въпроса.


Министерството планира да информира Boeing за допълнителна наказателна глоба в размер на 243,6 млн. долара, която да се прибави към вече платените 243,6 млн. долара по споразумението за отлагане на наказателното преследване от 2021 г., с което общата сума ще достигне близо 500 млн. долара. Освен това, според два източника, Боинг ще бъде задължен да наеме корпоративен наблюдател за период от три години.


Служители от отдела за измами на Министерството на правосъдието и прокуратурата на САЩ за Северния окръг на Тексас са присъствали на срещата в неделя, както става ясно от имейл, прегледан от Bloomberg.


Пол Касел, адвокат на семействата на жертвите на катастрофата, разкритикува предложеното споразумение за признаване на вина, като го нарече "сладкодумна сделка за признаване на вина", която не признава отговорността на Boeing за смъртта на 346 души. Той заяви: "Семействата ще се противопоставят категорично на тази сделка."


Предложената глоба е значително по-малка от исканите от семействата близо 25 млрд. долара, които включваха предложение за спиране на 14-22 млрд. долара, ако Боинг отдели тези средства за независим корпоративен наблюдател и за подобряване на програмата за безопасност.


Както Министерството на правосъдието, така и Боинг отказаха коментар.


Последици за компанията


По-рано агенция Блумбърг съобщи, че Боинг преговаря с министерството за разрешаване на потенциалните обвинения, свързани с катастрофите, като споразумението вероятно ще включва назначаването на корпоративен наблюдател.


Признаването на вината би означавало значителен спад в дългата история на Boeing и би могло да повлияе на правителствените му договори в САЩ, особено в момент, когато секторът на отбраната е от решаващо значение поради намаляващите приходи в бизнеса му с търговски самолети.


Това развитие следва заключението на Министерството на правосъдието, че Boeing е нарушил споразумението за отлагане на наказателното преследване от 2021 г. Споразумението, постигнато по време на администрацията на Тръмп, позволи на Boeing да избегне наказателни обвинения, ако изпълни определени условия.


През май министерството определи, че Boeing не е успял да приложи ефективна програма за съответствие с изискванията за предотвратяване и разкриване на нарушения на американското законодателство за измамите. Boeing не се съгласи с тази констатация.


Съобщението за нарушението дойде след инцидента през януари, при който панел на фюзелажа се откъсна от самолет на Boeing, експлоатиран от Alaska Airlines Inc. по време на полет. Следователите по безопасността установиха, че липсват четири болта за закрепване на тапата на вратата, което разкри множество пропуски в производството и контрола на качеството и предизвика разследвания от страна на законодатели и правителствени агенции, включително Министерството на правосъдието.


След инцидента Boeing се сблъска със значителни сътресения. Акциите му спаднаха с около една трета тази година, а компанията прогнозира, че през първата половина на 2024 г. ще изразходва около 8 млрд. долара в брой поради забавянето на производството след почти катастрофата. Оттогава насам Федералната авиационна администрация ограничи производството на 737 Max и поиска от Boeing да представи цялостен план за справяне с проблемите с качеството в завода.


Още проблеми за самолетната компания


Едновременно с това Boeing преминава през преход в ръководството, търсейки нов главен изпълнителен директор на мястото на Дейв Калхун, който планира да се оттегли по-късно тази година.


Като част от споразумението от 2021 г. Boeing плати наказателна глоба и призна, че е подвел FAA относно системата за контрол на полетите, свързана с катастрофите. Компанията се ангажира да подобри вътрешния си контрол на безопасността и да предоставя редовно актуална информация на Министерството на правосъдието. В замяна правителството се съгласи да оттегли наказателното обвинение след три години. Инцидентът със запушването на вратата само няколко дни преди изтичането на срока на споразумението обаче накара министерството да преразгледа споразумението.