Огромен удар по X и Мъск - няколко големи компании преустановяват рекламата си в платформата
Apple, IBM, Европейската комисия и други гиганти от различни сфери спират реклами в X
Публикувано от Божидар Балевски ное 20, 2023 в Пазари
Социалната мрежа X, известна преди като Twitter, е свидетел на масово напускане на рекламодатели, които се борят с опасения, че тяхното съдържание се появява в съседство с пронацистки материали и реч на омразата. Спорът ескалира допълнително поради участието на собственика на X, милиардера Илон Мъск, чиито туитове, подкрепящи антисемитска теория на конспирацията, наляха масло в огъня.
IBM, ключов играч в този процес, обяви публично решението си да прекрати рекламирането в X, след като се появиха съобщения за нейни реклами, показвани заедно със съдържание, възхваляващо нацистите. Този случаи задълбочава предизвикателствата, пред които е изправена X, тъй като се стреми да възвърне доверието на големите марки, което е критичен източник на приходи за платформата.
Либералната правозащитна група Media Matters съобщи, че реклами на Apple, Oracle, мрежата Bravo на NBCUniversal и Comcast също са били поставени до антисемитски материали в X. IBM реагира бързо, заявявайки: "IBM има нулева толерантност към речта на омразата и дискриминацията и ние незабавно спряхме всички реклами в X, докато разследваме тази напълно неприемлива ситуация."
Apple, Oracle, NBCUniversal и Comcast все още не са коментирали бъдещите си действия по отношение на рекламата в X.
В допълнение към това изпълнителният орган на Европейския съюз обяви, че спира рекламата си в X и други социални медийни платформи, като посочи като един от факторите за това рязкото увеличаване на речта на омразата.
Собствените туитове на Илон Мъск тази седмица, в които той отговаря на потребител и в които привидно подкрепя антисемитско изказване, предизвикаха широко възмущение. Обвиненията срещу Мъск в толериране на антисемитски послания в X са постоянни от придобиването на платформата от негова страна миналата година, като придобиха засилен контрол по време на конфликта между Израел и Хамас.
Главният изпълнителен директор на X, Линда Якарино, назначена от Мъск, за да възстанови връзките с рекламодателите, се включи в социалните медии, за да потвърди позицията на платформата срещу дискриминацията. Критиците обаче твърдят, че облекчаването на ограниченията върху съдържанието от страна на Мъск е позволило на езика на омразата да процъфтява.
В отговор на идентифицираните от Media Matters акаунти, публикуващи антисемитски материали, X предприе мерки, като например забрана за монетизирането им и етикетиране на конкретни публикации като "чувствителни медии".
Ръководителят на Лигата за борба с поругаването (ADL) разкритикува туитовете на Мъск, като подчерта опасността от използването на влияние за потвърждаване и популяризиране на антисемитски теории, особено във време на засилващ се антисемитизъм.
Решението на Европейската комисия да спре усилията за реклама в социалните медии поради "тревожното нарастване на дезинформацията и речта на омразата" отразява по-широката загриженост за онлайн съдържанието. Брюксел възприема твърда позиция с нови правила за изчистване на платформите за социални медии, а миналия месец официално поиска информация от X за справянето й с речта на омразата, свързана с войната между Израел и Хамас.
Тъй като X се сблъсква с тази безпрецедентна реакция, през следващите седмици вероятно ще се определи как платформата ще отговори на опасенията относно речта на омразата, дискриминацията и потенциалното въздействие върху нейните рекламни приходи и потребителска база.