Novo Nordisk отбелязва скок с обещаващо изпитване на ново лекарство

Първата фаза на изпитването на дългоочакваното лекарство за затлъстяване амикретин е показала 13,1% загуба на тегло при участниците след 12 седмици.

Публикувано от Божидар Балевски мар 07, 2024 в Пазари

Novo Nordisk, датският фармацевтичен гигант, създаде тази седмица вълни в здравната индустрия с обявяването на положителни резултати от ранния етап на изпитването на новото си лекарство срещу затлъстяване - амикретин. Тази новина, в съчетание с неотдавнашния успех на компанията с водещите ѝ лекарства за отслабване Wegovy и Ozempic, допълнително затвърждава водещата ѝ позиция на бързо развиващия се пазар на лекарства за лечение на затлъстяването.


От началото на годината акциите на Ново Нордиск са поскъпнали с повече от 30%, тъй като компанията продължава да извлича ползи от голямото търсене на водещите си лекарства за борба със затлъстяването Wegovy и Ozempic.


Амикретинът показва обещаващи резултати във фаза I на изпитването


Изпитването на амикретин във фаза I включва сравнително малка група участници и има за цел да оцени безопасността и ефикасността му. Първоначалните резултати са окуражаващи, като след 12 седмици участниците са загубили средно 13,1% от теглото си. Тази цифра е особено забележителна, тъй като надхвърля загубата на тегло от 6%, регистрирана в подобно изпитване за Wegovy, лекарство, което понастоящем се предлага на пазара от Novo Nordisk.


Въз основа на този обещаващ старт компанията планира да започне изпитване във фаза II през втората половина на 2024 година, като резултатите се очакват в началото на 2026 година. Тази следваща фаза ще включва по-голяма група участници и ще има за цел да потвърди първоначалните резултати, като същевременно събере допълнителни данни за безопасността и ефективността на лекарството за по-дълъг период от време.


Ozempic разширява обхвата си


Успехът на Novo Nordisk се простира отвъд амикретин. По-рано тази седмица компанията съобщи за обещаващи резултати от късен етап на изпитване на съществуващото си лекарство Ozempic. Това изследване показа, че Ozempic не само помага на пациентите да се справят с диабет тип 2, но и намалява риска от прогресия на бъбречното заболяване и свързаните с него смъртни случаи с 24% при пациенти с диабет и хронично бъбречно заболяване.


Тези констатации допълват нарастващия брой доказателства, които сочат, че лекарства като Ozempic и amycretin могат да предлагат по-широки ползи за здравето отвъд първоначалните си функции за намаляване на теглото и лечение на диабет. Това открива нови пътища за тяхното потенциално приложение и допълнително засилва аргументите за тяхното продължаващо разработване и разширяване на пазара.


Поддържане на водеща позиция на пазара


Анализаторите смятат, че ангажиментът на Novo Nordisk към иновациите е от решаващо значение за запазване на лидерската му позиция на пазара, като отчитат, че патентите за съществуващите му хитови лекарства Ozempic и Wegovy изтичат съответно през 2031 година и 2032 година. Както заявява Юри Ходжамирян, главен инвестиционен директор в Tema ETFs, "днешният ден на капиталовите пазари от Novo Nordisk показва, че те не седят на едно място и вече се подготвят за живота след Ozempic."


Продължителните инвестиции на Novo Nordisk в научноизследователска и развойна дейност, за които свидетелства напредъкът на амикретин и други потенциални последващи средства като Cagrisema, демонстрират техния проактивен подход за поддържане на конкурентното им предимство и осигуряване на "вечно зелено" портфолио от терапевтични продукти за лечение на затлъстяването.


Конкурентен пейзаж


Новината за положителните резултати от амикретин идва в момент, когато конкурентите в областта на лечението на затлъстяването също правят крачки напред. Компании като Zealand и Viking Therapeutics наскоро обявиха свои собствени резултати от проучвания. Въпреки това изглежда, че Novo Nordisk изпреварва съперниците си както по отношение на обхвата, така и по отношение на дълбочината на изследователския си тръбопровод.


Това е отразено в контрастните пазарни реакции. След обявяването на амикретина акциите на Novo Nordisk поскъпнаха с 8% и достигнаха рекордно високи стойности. Обратно, акциите на американския съперник Eli Lilly леко се понижиха в предварителната пазарна търговия. Тази разлика подчертава нарастващото доверие на пазара във водещата позиция на Novo Nordisk и нейното солидно портфолио от потенциални бъдещи лекарства.


Пътят напред за фармацевтичния гигант


Пазарът на лекарства за лечение на затлъстяването бележи бърз растеж, обусловен от все по-широкото разпространение на затлъстяването в световен мащаб и свързаните с него рискове за здравето. С успеха на своето ранно проучване Novo Nordisk направи значителна крачка напред в разработването на амикретин. Пътят до пазарното одобрение обаче е дълъг и компанията все още е изправена пред строги тестове и регулаторни пречки.


Въпреки че понастоящем Novo Nordisk има предимство, конкуренцията е жестока. Други фармацевтични компании се занимават активно с научноизследователска и развойна дейност и бъдещият пейзаж на този пазар остава динамичен. Въпреки това силната основа на Novo Nordisk от утвърдени лекарства като Ozempic и Wegovy, в съчетание с обещаващите резултати, я позиционира добре, за да играе водеща роля в оформянето на бъдещето на лечението на затлъстяването.