Нов етап на въвеждането на изкуствен интелект в търсачката на Google

Очакват се по-добри резултати и намален трафик за уебсайтовете, който може да има последствия за милиарди

Публикувано от Божидар Балевски май 16, 2024 в Изкуствен интелект

Google представи значително подобрение на своята търсачка, като интегрира усъвършенстван изкуствен интелект за оптимизиране на процесите на търсене и предоставяне на по-точни отговори. Обявена по време на годишната конференция за разработчици на Google, тази нова функция въвежда генерирани от изкуствен интелект резюмета на разговори в горната част на резултатите от търсенето. 


Тези резюмета са предназначени да предоставят бързи и ефективни отговори, особено при сложни запитвания или по време на мозъчни атаки. Макар че традиционните връзки към уебсайтове и рекламите ще продължат да се появяват при по-прости търсения, интегрирането на ИИ има за цел да оптимизира потребителското изживяване, като даде приоритет на ефективността там, където тя е най-необходима.


Въвеждането на тези резюмета с ИИ започна тази седмица в САЩ, отбелязвайки важен етап в технологията за търсене. Първоначално тествана с ограничена потребителска база през миналата година, тази функция на ИИ е готова за по-широко прилагане, като плановете са тя да обхване в световен мащаб около 1 милиард потребители до края на годината. Това разширяване представлява една от най-драматичните трансформации в услугата за търсене на Google от нейното създаване в края на 90-те години на миналия век, като може да промени взаимодействието на потребителите с интернет.


Тази стратегическа актуализация обаче не е лишена от противоречия. Очаква се моделът, управляван от изкуствен интелект, да промени значително навиците за сърфиране, като предпочете резюметата на изкуствения интелект пред директните връзки към уебсайтове. Това би могло да доведе до значително намаляване на уеб трафика за много сайтове, което ще се отрази на традиционния поток от интернет трафик и свързаните с него приходи от реклама. Експерти от бранша, като Марк Макколъм, главен директор по иновациите в Raptive, посочват, че около 25% от уеб трафика може да бъде засегнат неблагоприятно. Намаляването на уеб трафика не е просто статистика; то се изразява директно в потенциални загуби на рекламни приходи за уебсайтовете, което може да струва на издателите милиарди долари - критична грижа за организации, вариращи от големи медийни къщи до създатели на нишово съдържание.


Допълнително усложняване на ситуацията предизвикват и правните последици от интегрирането на изкуствения интелект. Способността на технологията да обобщава информация, получена от различни уеб източници, вече предизвика правни предизвикателства. Високопоставени случаи, като например съдебното дело, заведено от New York Times срещу OpenAI и Microsoft, подчертават нарастващите опасения относно нарушаването на авторските права и етичното използване на съдържание от уеб източници за обучение на модели на ИИ. Тези правни предизвикателства могат да се засилят, тъй като ИИ става все по-дълбоко вграден във функциите за търсене и други уеб услуги.


Въпреки тези предизвикателства служителите на Google са оптимистично настроени относно ползите от ИИ за подобряване на възможностите за търсене. Лиз Рийд, която ръководи операциите по търсене на Google, спомена в интервю, че резюметата на ИИ са насърчили потребителите да извършват повече търсения, тъй като ИИ улеснява проучването на сложни въпроси, които преди са били твърде трудни за решаване. Google се ангажира да усъвършенства тази технология, за да гарантира, че тя не само подобрява резултатите от търсенето, но и подпомага по-широката уеб екосистема, като насочва значим трафик към доставчиците на оригинално съдържание.


Тъй като Google продължава да въвежда иновации с помощта на изкуствен интелект, пейзажът на търсачките претърпява дълбока трансформация. Компанията балансира между множество фактори: подобряване на качеството на търсенето, управление на потока от уеб трафик и оптимизиране на генерирането на приходи от този трафик. Този ключов момент в еволюцията на технологията за търсене подчертава динамичното взаимодействие между технологичния напредък и икономическите реалности на цифровата ера, като създава предпоставки за бъдещо развитие на начина, по който взаимодействаме с информацията и я консумираме онлайн.