Nikola Corp. се сблъсква с финансови проблеми - увеличава капитала си

За последната една година акциите на компанията са се сринали с 60 процента.

Публикувано от Божидар Балевски дек 07, 2023 в Пазари

Nikola Corporation отбеляза значителен спад в след борсовата търговия в сряда, тъй като компанията обяви намеренията си да набере допълнителен капитал. Фирмата за водородни камиони и технологии отбеляза почти 18% спад в стойността на акциите, като затвори на 81 цента за акция, което е в ярък контраст с ръста от 1,3% по време на редовните часове на търговия, когато затвори на 98 цента за акция. Този спад се случи на фона на по-широки пазарни колебания, като S&P 500 и Nasdaq Composite отбелязаха понижения от съответно 0,4% и 0,6%.

Катализатор на пазарната реакция беше разкриването на плановете на Nikola да осигури приблизително 100 млн. долара чрез емитиране на обикновени акции и допълнителни 200 млн. долара чрез конвертируеми облигации. Накратко конвертируемите облигации са форма на краткосрочен дълг, който компаниите емитират, за да наберат капитал. Те са вид финансов инструмент, който започва като дълг, но може да бъде конвертиран в собствен капитал (обикновено обикновени акции) при определени условия. Като се има предвид пазарната капитализация на Nikola от около 1 млрд. долара в края на търговската сесия в сряда, вливането на толкова много капитал представлява значителна финансова маневра. Подобни значителни увеличения на капитала обаче често водят до спад в стойността на акциите, тъй като съществуващите акционери се оказват с намален дял в компанията.

Бизнесът на Nikola и опасностите пред компанията

Основният фокус на Nikola е върху проектирането и производството на камиони, задвижвани с водородни горивни клетки, и инфраструктурата, необходима за поддръжка на станции за водородно зареждане. Компанията предвижда бъдеще, в което водородът се произвежда с помощта на възобновяема енергия, създавайки устойчиво и екологично решение за транспорт.

Производството на електрически и водородни превозни средства е силно конкурентно и Nikola се сблъсква с конкуренцията на различни компании, всяка от които има свой собствен подход към устойчивия транспорт. Някои от забележителните конкуренти включват Tesla, която е значителен играч на пазара на електрически камиони със своя Cybertruck и предстоящия Tesla Semi. Също така Huyndai и Toyota активно разработват технологии за водородни горивни клетки и разполагат с търговски превозни средства, задвижвани с водород, включително камиони. Компанията майка на Mercedes-Benz, Daimler също участва в разработването на камиони с водородни горивни клетки чрез своето подразделение за търговски превозни средства.

Финансова несигурност

В края на третото тримесечие Nikola разполага с парични средства и ликвидност в размер на около 700 млн. долара. През този период компанията е използвала 112 млн. долара в брой, по данни на FactSet. Анализаторите предвиждат необходимост от почти 500 млн. долара в брой за поддържане на дейността през следващите четири тримесечия, което показва потенциално напрежение във финансовите ресурси на Nikola.

Прогнози за положителен свободен паричен поток не се очакват в близко бъдеще, като прогнозите на анализаторите се простират до следващите няколко години. Тези финансови перспективи допринесоха за низходяща тенденция в представянето на акциите на Nikola, които спаднаха с приблизително 59 % през последните 12 месеца. Фактори като повишаващите се лихвени проценти и бавната икономика доведоха до намаляване на ентусиазма на инвеститорите към акции на стартиращи предприятия, които нямат положителни приходи или парични потоци.

През целия си период на публично търгуване Nikola е отделила приблизително 1,9 милиарда долара за развитие на бизнеса си, съсредоточен главно върху производството на камиони, задвижвани с водородни горивни клетки, и на водороден газ, необходим за тяхната експлоатация. Ангажиментът на Nikola към екологосъобразни практики е очевиден в стремежа ѝ да произвежда водород, използвайки вода и възобновяеми енергийни източници, като по този начин избягва генерирането на въглероден диоксид - задължителна стъпка за смекчаване на глобалното изменение на климата.

Въпреки предизвикателствата, Nikola започна производството на своите камиони с водородни горивни клетки в края на юли, като първите бройки бяха раздадени на клиенти с цел тестване. Докато компанията се ориентира в сложността на пазара и осигурява допълнително финансиране, заинтересованите страни очакват събития, които ще определят траекторията на Nikola в развиващия се пейзаж на устойчивите транспортни технологии.