Никой не иска да купува най-хубавите часовници в света

Швейцарски фирми търсят помощ от държавата

Публикувано от Божидар Балевски сеп 04, 2024 в Пазари

Няколко швейцарски производители на луксозни часовници се обръщат за помощ към правителството, тъй като са изправени пред спад в търсенето на техните продукти от висок клас. Girard-Perregaux и Ulysse Nardin, две известни марки, потвърдиха, че се възползват от правителствена програма за подпомагане, предназначена за запазване на работните места и предотвратяване на съкращения. Според Патрик Пруньо, председател и главен изпълнителен директор на компанията, Sowind Group, която е собственик на тези марки, е назначила около 50 служители - 15% от 320-те си служители - на съкратено работно време или в отпуск.


„Преживяваме малка криза в часовникарската индустрия, донякъде отделена от по-широката икономическа ситуация“, каза Пруньо по време на събитието Geneva Watch Days миналата седмица. Той призна предизвикателствата, пред които е изправена индустрията през тази година.


Този ход следва подобен подход от страна на доставчиците на компоненти за часовници, които също се възползваха от държавната подкрепа, за да се справят със забавянето. Много производители са намалили поръчките си, което е довело до намаляване на търсенето.


В рамките на програмата на швейцарското правителство компаниите могат да намалят смените и работното време, като държавата покрива до 80% от заплатите на служителите. Целта на тази инициатива е да се избегнат постоянни съкращения на работни места в производствени сектори като часовникарството.


Според Пиер-Ален Бере, ръководител на Търговско-промишлената камара на Юра, през лятото около 40 компании в региона на Юра, ключов район за производство на компоненти за часовници, са подали заявления за компенсация за съкратено работно време. Това е рязко увеличение в сравнение с началото на годината, когато само пет компании са подали заявления.


Спадналото търсене удря швейцарските производители на часовници


Швейцарските производители на часовници бяха силно засегнати от значителния спад в търсенето, особено в Китай. След пандемията в индустрията се наблюдаваше рязък ръст на продажбите, тъй като потребителите харчеха много за луксозни стоки като часовници. Въпреки това, след три последователни години на рекорден износ, износът на швейцарски часовници на едро е спаднал с 2,4 % в стойност през първите седем месеца на 2024 г., тъй като клиентите се въздържат от закупуване на скъпи часовници.


Забавянето е оказало най-значително въздействие върху марките, които произвеждат по-достъпни луксозни часовници, докато имената от висок клас като Rolex и Patek Philippe са останали сравнително незасегнати. Основните играчи в бранша, включително Richemont - собственик на Vacheron Constantin и IWC, и Swatch Group, която притежава Omega, също отчитат спад на продажбите в Китай.


Главният изпълнителен директор на Sowind, Пруньо, спомена, че перспективите пред китайския пазар остават мрачни и че възстановяването на индустрията може да не настъпи преди 2025 г. Той също така отбеляза, че продажбите на Sowind през 2024 г. се очаква да бъдат без промяна или да намалеят леко в сравнение с 2023 г., когато компанията отбеляза почти 10% ръст след рязкото увеличение на продажбите през 2022 г.


Приспособяване към предизвикателствата на пазара


На събитието Geneva Watch Days няколко главни изпълнителни директори на водещи марки часовници обсъдиха своите стратегии за справяне с настоящото свиване на пазара. Главният изпълнителен директор на Breitling Жорж Керн подчерта, че някои доставчици и производители са предприели крайни мерки, като например удължаване на празниците, за да се справят с намаленото търсене.


Керн подчерта значението на балансирания растеж както в добри времена, така и в периоди на спад, и заяви, че Breitling очаква да отбележи скромен ръст на продажбите през тази година, отчасти поради подобрението на пазара в САЩ. Жан-Кристоф Бабен, главен изпълнителен директор на Bulgari, собственост на LVMH, сподели своята гледна точка за кризата в Китай, като прогнозира, че тя ще продължи няколко месеца. Въпреки това фокусът на Bulgari върху относително стабилния сегмент на дамските часовници и способността му да контролира производството благодарение на собствените производствени мощности позволяват на компанията да преодолее забавянето по-добре от другите.


Ролф Щудер, главен изпълнителен директор на независимата марка Oris, известна със своите часовници за гмуркане, заяви, че неговата компания се стреми да ограничи спада на продажбите до едноцифрени стойности през тази година. Продължаващото укрепване на швейцарския франк влоши ситуацията, като намали маржовете на печалба и повиши цените за потребителите, които вече са предпазливи по отношение на разходите си.


Щудер обобщи настроенията, като каза: „Няма да си купите механичен часовник, ако не сте сигурни във финансовите си перспективи за следващата година.“