Nike надминава прогнозите за продажби

Nike отчете по-добри финансови резултати за празничното тримесечие благодарение на растежа в Северна Америка и мерките за намаляване на разходите.

Публикувано от Божидар Балевски мар 27, 2024 в Пазари

По-силните от очакваното продажби в Северна Америка и първоначалното въздействие на плана за преструктуриране за съкращаване на разходите помогнаха на Nike да надмине очакванията на анализаторите за празничното си тримесечие. Въпреки че общият ръст на приходите остана слаб, гигантът в производството на спортни облекла демонстрира способността си да се ориентира в предизвикателната икономическа среда, като се фокусира върху оперативната ефективност и подобряването на маржа.


Публикувани числа


Нетната печалба на компанията за тримесечния период, който приключи на 29 февруари, е 1,17 млрд. долара, или 77 цента на акция, в сравнение с 1,24 млрд. долара, или 79 цента на акция, година по-рано. Като се изключат 21 цента на акция, свързани с разходи за преструктуриране, печалбата на акция щеше да бъде 98 цента, заяви компанията.


Продажбите нараснаха до 12,43 млрд. долара, което е леко увеличение спрямо 12,39 млрд. долара година по-рано.


Устойчивост в Северна Америка


Ключов извод от отчета за приходите на Nike е устойчивостта на северноамериканския пазар. Продажбите в този регион, който през последните тримесечия показваше признаци на нестабилност, нараснаха със стабилните 3% до 5,07 млрд. долара, надхвърляйки прогнозите на анализаторите за 4,75 млрд. долара. Това предполага, че лоялността към марката и маркетинговите усилия на Nike продължават да намират отклик сред потребителите на родния пазар, въпреки потенциалното намаляване на дискреционните разходи - покупки, които хората искат, но не са необходими непременно, за да оцелеят.


Инициативите за намаляване на разходите се утвърждават


Проактивният подход на компанията към управлението на разходите също изигра значителна роля за надхвърлянето на очакванията за приходите. През декември Nike обяви план за преструктуриране, насочен към намаляване на разходите с 2 млрд. долара през следващите три години. Тази инициатива включваше рационализиране на предлаганите продукти, намаляване на управленските нива и използване на автоматизацията. Въпреки че планът все още е в начален етап, той вероятно е допринесъл за това компанията да надмине прогнозите за печалба на акция за тримесечието.


Мерките за съкращаване на разходите, съчетани със "стратегически ценови действия и по-ниски цени на морските превози", доведоха до забележително увеличение на брутния марж с 1,7 процентни пункта. Това е първият случай от поне шест тримесечия насам, в който Nike отбелязва подобрение на брутния марж на годишна база. Това показва способността на компанията да оптимизира ценовите си стратегии и да се ориентира в променливите транспортни разходи - и двата решаващи фактора за поддържане на рентабилността.


Предизвикателства и перспективи


Въпреки положителното развитие, Nike е изправена пред постоянни предизвикателства. Пазарът на спортни облекла става все по-пренаселен, като за пазарен дял се борят утвърдени конкуренти като Brooks Running и New Balance, както и по-нови участници като Hoka и On Running. Някои анализатори предполагат, че продуктовият асортимент на Nike може да е загубил фокус, което може да доведе до пропуснати възможности в областта на иновациите. Пример за това е неотдавнашното пускане на пазара на баскетболните обувки Book 1, кото бяха критикувани за това, че приличат на ежедневна маратонка.


Несигурна бъдеща стратегия


Дългосрочната посока на Nike остава донякъде неясна. Анализаторът Джесика Рамирес от Jane Hali & Associates, която преди това имаше положителна оценка за компанията, понижи оценката си до неутрална поради опасения относно бъдещата стратегия на марката. Премахването на значителен брой продукти от предложенията на Nike предполага предстоящо продуктово обновяване, но конкретните характеристики на тези промени остават неизвестни. Рамирес подчертава признанието на самата компания, че тези промени ще отнемат време, което може да създаде несигурност сред инвеститорите.


В перспектива


Резултатите от празничното тримесечие на Nike предлагат смесена картина. Представянето на компанията в Северна Америка и първоначалното въздействие на плана за намаляване на разходите дават положителни признаци. Въпреки това остават опасения по отношение на продуктовите иновации и дългосрочната стратегическа насока. Докато Nike се ориентира в конкурентната среда и прилага усилията си за преструктуриране, инвеститорите ще следят отблизо за подробности относно предстоящите продуктови линии и по-ясна визия за бъдещето на марката.