Netflix надмина прогнозите

Netflix надминава прогнозите за тримесечните си приходи и печалби, обяви смяна на фокуса.

Публикувано от Божидар Балевски апр 19, 2024 в Пазари

Netflix за пореден път опроверга очакванията на анализаторите, като надхвърли планираните печалби и приходи за първото тримесечие на 2024 година. Компанията обаче обяви и значителна стратегическа промяна - занапред тя вече няма да отчита броя на абонатите като ключов показател. Този ход е сигнал за съзряване на стрийминг пейзажа и за променящите се приоритети на Netflix.


Растежът на абонатите се увеличава, но губи приоритета си


През първото тримесечие общият брой на абонатите нарасна с 16% на годишна база, което доведе до зашеметяващия брой от 269,6 млн. Тази цифра значително надхвърля прогнозите на Wall Street за 264,2 млн. Въпреки това Netflix подчерта, че това е едно от последните тримесечия, през които ще отчита платени абонаменти и средни приходи на потребител.


Мотивите на компанията за тази стратегическа промяна са ясни. Netflix твърди, че фокусът ѝ се е изместил от придобиването на абонати към максимизиране на рентабилността и ангажираността на потребителите. В писмото си до акционерите компанията заявява: "...ангажираността (т.е. прекараното време) като най-добър показател за удовлетвореността на клиентите".


Показатели за един зрял пазар


Тази промяна в приоритетите отразява развиващия се пазар на стрийминга. В началото на дейността си ръстът на броя на абонатите беше ключов показател за Netflix, който показваше потенциала и проникването на пазара. Въпреки това, с доминираща пазарна позиция и генериране на значителна печалба, Netflix твърди, че броят на абонатите вече не е най-точният показател за успех.


Множеството ценови нива и въвеждането на потоци от приходи извън абонаментите като например реклама и потенциални ограничения за споделяне на пароли допълнително усложняват броя на абонатите като показател.


Фокусиране върху рентабилността и ангажираността на потребителите


Новият фокус на Netflix върху печалбата и ангажираността на потребителите съответства на зрелия пазар за стрийминг. Потребителите вече могат да избират от множество стрийминг услуги, което принуждава платформите да се диференцират отвъд броя на абонатите. Задържането на ангажирани потребители, които прекарват значително време в платформата, води до по-високи дългосрочни приходи чрез абонаменти и потенциални рекламни нива.


Прогнозата на Netflix за приходите през второто тримесечие в размер на 9,49 млрд. долара е малко под очакванията на анализаторите за 9,54 млрд. долара, а компанията очаква по-нисък брой нетни абонати в сравнение с първото тримесечие поради сезонните тенденции. Това предполага, че Netflix може би дава приоритет на ангажираността и задържането на абонатите пред агресивната тактика за увеличаване на броя им.


Компанията отчете приходи в размер на 9,37 млрд. долара за тримесечието, в сравнение с 8,16 млрд. долара през предходното тримесечие, а печалбата на акция възлезе 5,28 долара при 4,25 долара очаквана.


Загриженост на инвеститорите и бъдещи стратегии


Въпреки че надхвърли очакванията за приходите, цената на акциите на Netflix леко се понижи в следборсовата търговия. Това може да се дължи на опасенията на инвеститорите, свързани със способността на компанията да поддържа високи нива на ангажираност на потребителите и успешно да реализира новите си потоци от приходи.


Инвеститорите вероятно търсят повече подробности за предстоящото ниво, поддържано от реклами, и за потенциалното му въздействие върху потребителското преживяване. Освен това навлизането на Netflix в сферата на видеоигрите остава под въпрос и би било ценно да се предостави допълнителна информация за стратегията за развитие.


Програмиране на живо и разширяване на хоризонтите на съдържанието


Партньорството с TKO Group Holdings за въвеждане на съдържанието на WWE в платформата подсказва, че Netflix проучва възможностите за програмиране на живо. Това може да е стратегически ход, за да се възползва от различни събития като неотдавнашния бой между Джейк Пол и Майк Тайсън. Разширяването на предложенията за съдържание извън традиционните сценарни и несценарни предавания може да бъде начин за допълнително привличане и задържане на потребителите.


Пътят напред за стрийминг гиганта


Решението на Netflix да пренасочи фокуса си от ръст на абонатите към рентабилност бележи важен момент в стрийминг индустрията. Този ход подчертава, че пазарът съзрява, когато ангажираността на потребителите и максимизирането на приходите имат предимство пред броя на абонатите. Докато Netflix навигира в този нов пейзаж, успехът ѝ ще зависи от способността ѝ да изпълнява стратегията си, ориентирана към печалба, като същевременно насърчава високи нива на ангажираност и удовлетвореност на потребителите. Предстоящото стартиране на поддържано от реклами ниво и инициативата за видеоигри ще бъдат ключови области, които трябва да се наблюдават през следващите тримесечия.