Не е лесно да се инвестира в автомобилни компании

Китайски милиардер се изправя пред проблеми със своите инвестиции

Публикувано от Божидар дек 05, 2024 в Пазари

След години на агресивни придобивания китайският милиардер Ли Шуфу, основател на автомобилната империя Geely, сменя посоката. В стремежа си да рационализира разрастващото се портфолио и да намали разходите, Ли консолидира глобалните си инвестиции в автомобилостроенето - ход, който може да остави миноритарните инвеститори да се движат в несигурна среда.

Балансиране на марките на Geely

Планът на Ли за повишаване на ефективността и премахване на припокриващите се продукти има смисъл на хартия, но изпълнението му ще бъде предизвикателство. Много от марките на компанията се нуждаят от значителен капитал, за да останат конкурентоспособни, като някои от тях са обременени със загуби или големи дългове.

Представяне на инвестициите на Geely 

Източник: Bloomberg

Предизвикателството се състои в това да се подкрепят по-слабо представящите се марки, без да се подкопават по-силните.

Geely Holding Group се описва като поддържаща „финансова дисциплина със силен баланс и здравословно съотношение на дълга“, като потвърждава ангажимента си да създава дългосрочна стойност за всички акционери. Въпреки това уверение, резултатите на регистрираните на борсата дружества на Geely са разнопосочни, като повечето от тях изпитват затруднения през последните години. Zeekr Intelligent Technology Holding Ltd., отличаваща се марка за електрически превозни средства (EV), е изключение, но въпреки нарастващите продажби продължава да е на загуба.

Преодоляване на индустриалния и пазарния натиск

Огромната автомобилна мрежа на Geely, която през миналата година продаде 2,8 млн. автомобила, включва смесица от традиционни и ориентирани към електромобилите марки като Volvo Cars, Lotus, Polestar и Zeekr. Много от тези марки споделят фабрики и технологии, но ограниченият им мащаб ги излага на предизвикателства като митата на западните пазари и по-бавното от очакваното внедряване на електромобили.

Конкуренцията от страна на по-ефективни местни съперници като BYD Co. увеличава натиска. Geely Auto, например, наскоро увеличи дела си в Zeekr до 63%, докато Zeekr придоби контрол над Lynk & Co, марка за хибриди и електрически превозни средства. Тези сделки обаче предизвикаха скептицизъм от страна на инвеститорите. Първоначално акциите на Zeekr спаднаха с 30 % след придобиването на Lynk, което отразяваше опасенията относно стратегическата насока на марката.

Трудности с паричните потоци и предизвикателства при финансирането

Geely предприе стъпки за набиране на средства чрез продажба на дялове в компании като Daimler Truck Holding AG и Volvo AB. Въпреки тези действия, проблемите с паричните потоци продължават. Съобщава се, че Polestar, друга марка за електрически превозни средства под шапката на Ли, е изгорила 4 млрд. долара през последните три години и е изправена пред потенциални нарушения на договорите за заеми за близо 1 млрд. долара. Компанията продължава да води разговори с кредитори и Geely Holding за финансова подкрепа.

Чиста печалба на различните инвестиции на Geely

Източник: Bloomberg

Други предприятия, като London EV Company Ltd. (LEVC) и Lotus Technology Inc., също се борят със значителни загуби. LEVC, която произвежда plug-in версия на емблематичното лондонско черно такси, загуби над 100 млн. паунда миналата година и се нуждаеше от значителни парични инжекции, за да остане на повърхността. Междувременно Lotus намали драстично прогнозите си за продажбите за 2024 г. и прибягна до творческо финансиране, включително емитиране на облигации на стойност 500 млн. долара.

Въпреки че усилията на Ли да интегрира разнообразните активи на Geely могат да помогнат за справяне с финансовите и оперативните предизвикателства, перспективите за миноритарните инвеститори остават несигурни. Марки като Volvo Cars, ключов актив на Geely, се сблъскват с проблеми, свързани с управлението и слабото генериране на парични средства, които доведоха до спад в представянето на акциите и засилена активност на късите продавачи.

Амбициозният план за преструктуриране на Ли има за цел да позиционира Geely като по-конкурентна сила в развиващия се автомобилен пейзаж. Въпреки това, с няколко слабо представящи се марки и нарастващ дълг, дългосрочният успех на тази стратегия - и ползите от нея за инвеститорите - предстои да се види.