Напрежението и проблемите в Червено море ескалират

Цените на превозите в световен мащаб скачат драстично след най-мащабната до момента атака срещу търговски кораби в Червено море.

Публикувано от Божидар Балевски яну 11, 2024 в Геополитика

Глобалната верига за доставки се бори с прекъсванията, произтичащи от Червено море, където подкрепяните от Иран бунтовници хути атакуват кораби. Последиците от тези атаки се отразяват на цялата корабна индустрия, като цените на превозите са на път да се повишат, а удълженото време за транзит нарушава доставките. В тази статия ще разгледаме последиците от ситуацията в Червено море, като ще се съсредоточим върху предизвикателствата, пред които са изправени океанските превозвачи, икономическото въздействие върху различни отрасли и стратегиите, приети от заинтересованите страни за смекчаване на смущенията.


Проблемите в Червено море и далеч от водата


Неотдавнашните нападения срещу кораби в Червено море от страна на бунтовниците хути предизвикаха шокови вълни в глобалната верига за доставки. Вследствие на това се очаква цените на товарните превози да се повишат значително, което ще доведе до удължаване на транзитното време и забавяне на доставките на множество продукти. Последиците от тези смущения са многобройни и засягат различни отрасли - пролетни облекла, обувки, стоки за дома, електроника, мебели за вътрешен двор и са само някои от продуктите на тези пренасочени кораби. Британският търговец на дребно на дрехи Next наскоро предупреди за забавяне на стоките в резултат на по-дългия океански преход. През декември Ikea също предупреди за затруднения във веригата си за доставки в резултат на прехода през Червено море. Океанските превозвачи са принудени да правят внезапни отмени, което усложнява и без това сложната логистична мрежа. 


Джон Голд, вицепрезидент на отдел "Верига на доставките" в Националната федерация на търговците на дребно, подчертава далечните последици от пренасочването на корабите. Той отбелязва, че удължаването на транзитното време и увеличените разходи, свързани с тези прекъсвания, представляват предизвикателство за надеждността и ефективността на веригата за доставки. Търговците на дребно предприемат проактивни мерки, като например ускоряване на ключови поръчки за доставки и пренасочване на пратките към Западното крайбрежие, за да смекчат въздействието върху дейността си.


Финансови последици за индустрията


Финансовите последици са очевидни, тъй като удължените пътувания допринасят за по-високи разходи за превоз. Honour Lane Shipping, който предоставя цялостно обслужване на океански, въздушен и железопътен транспорт, предупреждава, че това положение е силен стимул за морските превозвачи да увеличат тарифите и надбавките си за пиковия сезон. Според HLS тарифите за транстихоокеански превоз на товари могат да достигнат нива, които не са наблюдавани от началото на 2022 година. Спирането на Суецкия канал и ограничаването на маршрута през Панамския канал допълнително засилват предизвикателствата, пред които е изправена корабоплавателната индустрия.


MSC, най-големият океански превозвач в света, зададе тона за тези увеличения на тарифите, като тарифите за контейнерни превози за неговите клиенти ще се повишат значително за маршрутите по Западното крайбрежие на САЩ, маршрутите по Източното крайбрежие и маршрутите към Мексиканския залив. Този непредвиден скок на тарифите подчертава икономическите последици от геополитическите събития върху световния транспортен пейзаж.


Въпреки изискването на Закона за корабоплаването на САЩ за 30-дневно предизвестие за налагане на надценки, Федералната морска комисия отмени това правило за превози, пренасочени около южноафриканския нос "Good Hope" поради ситуацията в Червено море. Тази регулаторна гъвкавост подчертава спешността и изключителния характер на предизвикателствата, пред които е изправена корабоплавателната индустрия.


Логистични препятствия


Анализаторите на Kuehne + Nagel разкриват, че в момента 419 кораба са пренасочени поради ситуацията в Червено море. Стойността на тези контейнери се оценява на зашеметяващите 282,5 милиарда долара. Пренасочването от Суецкия канал е довело до 61% спад в обема на корабите, което води до значителни финансови загуби за Египет, който начислява между 500 000 и 600 000 долара за транзит на кораб.


Мащабната атака на бунтовниците хути този вторник, която беше най-голямата до момента атака срещу търговски кораби в Червено море, засили очакванията, че маршрутът на отклоняване около Африканския рог ще бъде предпочитан път в близките седмици, ако не и месеци. Световните превозвачи вероятно ще затвърдят позицията си, че този алтернативен преход е по-малко рисков, като се има предвид ескалиращите размирици в Червено море.


Франциска Биетке, мениджър комуникации за глобална морска логистика в Kuehne + Nagel, подчертава динамичния и нестабилен характер на настоящата ситуация. Промените в маршрутите на корабите се случват ежедневно, което допълнително усложнява и без това променливия пейзаж. Очаква се мащабът на неотдавнашното нападение да затвърди убеждението сред световните превозвачи, че първоначалният маршрут е твърде опасен.


Проблемите не свършват дотук


В допълнение към предизвикателствата, породени от удължените плавания и увеличаването на тарифите, логистичните компании предупреждават клиентите си за недостиг на контейнери. Това напомня за недостига на контейнери по време на пандемията. Забавянето на превозите доведе до разполагане на контейнери на места, несъответстващи на търсенето, което задълбочи предизвикателствата пред спедиторите.


Марк Роудс, регионален директор "Океански продукти" за Азиатско-тихоокеанския регион в Crane Worldwide Logistics, посочва, че контейнерите, пристигащи в Европа по пренасочения маршрут, ще трябва да преминат обратно до производствените центрове в Азия. Отзвукът от недостига на контейнери от ерата на Ковид остава пресен, а изходящият участък от Азия към Европа предвещава потенциално неспокойни времена през 2024 година.


В заключение, смущенията в Червено море променят динамиката на глобалната верига за доставки, като оказват влияние върху цените на превозите, транзитните времена и наличието на контейнери. Заинтересованите страни в различните отрасли са принудени да се ориентират в тази сложна мрежа от предизвикателства, като приемат стратегии за защита на операциите си срещу променящия се геополитически пейзаж. Устойчивостта на корабоплавателната индустрия и способността ѝ да се адаптира към тези непредвидени смущения ще бъдат от решаващо значение за определяне на траекторията на световната търговия през следващите месеци.