Кризата в Червено море се задълбочава

Търговците са пренасочили повече от 200 милиарда долара, предупреждавайки за рязко покачване на разходите за транспорт и опасения за глобална инфлация

Публикувано от Божидар Балевски яну 04, 2024 в Геополитика

В първите дни на 2024 година световната търговия се сблъсква с многостранно предизвикателство, породено от кризата в Червено море, която оказва значително влияние върху разходите за превоз, води до забавяния и поражда опасения за потенциален инфлационен натиск. Геополитическото напрежение, подхранвано основно от нападенията срещу кораби в Червено море от страна на подкрепяните от Иран хутски бойци, базирани в Йемен, предизвика пренасочване на над 200 млрд. долара търговия от този ключов близкоизточен търговски маршрут. Това изместване, съчетано с други динамични процеси в индустрията, създава вълнообразен ефект по цялата верига на доставки, като се отразява на ставките за превоз, времето за доставка и навременната доставка на стоки.


Логистична криза


Заплахата, която представляват хутите, накара превозвачите да изберат алтернативни маршрути, отклонявайки търговията от Червено море и Суецкия канал. Тази стратегическа маневра не остава без последствия, тъй като на преден план излизат по-дългото време за доставка и по-високите разходи за превоз. Според експерти от бранша около 20 % от капацитета на корабите остава неизползван поради значителния спад на производствените поръчки. Това, в съчетание с продължаващото насилие и несигурност, допринася за нарастващите предизвикателства, пред които е изправена корабоплавателната индустрия.


В резултат на тези прекъсвания цените на океанските товарни превози бележат възходяща траектория, което предизвиква предупреждения за инфлация и потенциални забавяния в доставките на стоки. Тарифите за превоз на товари ескалират ежедневно, придружени от допълнителни надбавки, което усложнява и без това сложната динамика на световната търговия. Продължителният характер на кризата в Червено море поражда опасения за устойчивостта на тези предизвикателства и за потенциалното им въздействие върху инфлацията.


Лари Линдзи, главен изпълнителен директор на Lindsey Group, глобална консултантска фирма в областта на икономиката, отбелязва, че натискът върху веригата на доставки, причинил преходна инфлация през 2022 година, може да се появи отново, ако проблемите с Червено море и Индийския океан продължат. Макар че централните банки, включително Федералният резерв на САЩ, се справят с инфлацията чрез повишаване на лихвените проценти, развиващата се ситуация може да доведе до преоценка на паричната политика.


Отговорът на световните лидери


Съединените щати, Япония, Обединеното кралство и девет други държави отправиха строго предупреждение в отговор на насилието срещу търговски кораби в Червено море. В съвместното изявление се подчертава, че хутите носят отговорност за последиците от застрашаването на живота, световната икономика и свободното движение на търговските потоци в критичните водни пътища.


На фона на тези предизвикателства приблизително 20 % от капацитета на корабите остава неизползван, което отразява спада в поръчките за производство. Океанските превозвачи се приспособяват, като намаляват броя на плаванията, което води до ограничен капацитет и по-дълго време за пътуване, което от своя страна допринася за повишаване на цените на товарните превози. Тарифите за превоз на товари от Азия до Северна Европа и от Азия до Средиземно море са се увеличили повече от два пъти, достигайки съответно над 4000 и 5175 долара за контейнер. Някои превозвачи обявяват тарифи, надхвърлящи 6 000 долара за контейнер за средиземноморски превози, придружени от допълнителни такси, вариращи от 500 до 2 700 долара за контейнер.


Алън Баер, главен изпълнителен директор на транспортната фирма OL-USA, очаква, че внезапното увеличение на цените на морските превози ще проникне във веригата на доставки и ще се отрази на потребителите през първото тримесечие на годината. Въз основа на поуките, извлечени по време на смущенията във веригата за доставки през 2021-22 година, се очаква компаниите да коригират цените своевременно, за да се справят ефективно с тези предизвикателства.


Въздействието на по-дългите маршрути, особено отклоненията от Суецкия канал, се отразява на капацитета и предизвиква смущения. Пренасочването на корабите удължава пътуванията в двете посоки с две до четири седмици, което се отразява на ефективността и увеличава разходите. Удълженото време за пътуване може да доведе до забавяне на пристигането на стоки, които традиционно се вземат преди китайската нова година през февруари. Последиците от тези закъснения включват закъснялото пристигане на стоки като пролетни и летни дрехи, басейни, консумативи за басейни, великденски продукти, мебели за тераси и продукти за дома и градината.


Задълбочаване на кризата


Пристанищата по източното крайбрежие на Северна Америка, особено в условията на хутски атаки, отбелязаха закъснения и пренасрочване на посещенията през декември. Корабите, които трябваше да пристигнат през декември, бяха изместени за януари и февруари, което допълнително усложни логистичния пейзаж. Това забавено завръщане на плавателни съдове в Азия също създава предизвикателства при товаренето на контейнери, което кара експертите от бранша да съветват клиентите да резервират контейнерни площи доста по-рано.


Ситуацията наподобява предизвикателствата, пред които с бяха изправени транспортните компании в началото на пандемията. Плавателните съдове не само закъсняват с доставката на контейнери до крайните си дестинации, но и със закъснение се връщат в Азия, за да натоварят контейнери, което допринася за борба за осигуряване на контейнерни площи. Океанските превозвачи реагират, като разширяват услугите за сухопътен превоз, особено за пристанищата на Западното крайбрежие, за да се адаптират към променящата се динамика и да намалят натиска върху веригата за доставки.


Докато световната търговска индустрия се ориентира в тези сложни и променящи се предизвикателства, кризата в Червено море се очертава като критичен фактор, влияещ върху разходите за превоз, динамиката на веригата за доставки и потенциалното възобновяване на инфлационния натиск. Участниците в сектора адаптират стратегиите си, коригират моделите на ценообразуване и проучват алтернативни маршрути, за да смекчат въздействието на тази геополитическа криза върху взаимосвързаната мрежа на световната търговия. През следващите месеци вероятно ще бъде подложена на изпитание устойчивостта и адаптивността на бизнеса в условията на продължаваща несигурност.