Нападенията на хутите в Червено море поставят глобалната верига за доставки под заплаха
Най-големите корабни линии преустановиха услугите си, САЩ и други държави се обединиха срещу нападенията.
Публикувано от Божидар Балевски дек 19, 2023 в Геополитика
Неотдавнашните нападения на подкрепяните от Иран хутски бойци срещу кораби в Червено море предизвикаха шокови вълни в световната търговия и породиха опасения за потенциални смущения и увеличение на цените на доставките на стоки и горива. С ескалирането на напрежението по време на войната между Израел и Хамас повече от дузина кораби бяха подложени на нападения, което накара големите корабни линии и превозвачите на петрол да преустановят услугите по този важен морски маршрут.
Хутите са шиитска бунтовническа групировка, която възниква през 90-те години на миналия век и се бори с правителството на Йемен от близо 20 години, като през 2014 г. завзема контрол над обширни части от страната, включително столицата Сана. Иран и хутите споделят общ интерес в противопоставянето си на Саудитска Арабия - Иран е въвлечен в прокси война със саудитците в стремежа си към регионално влияние, докато саудитците подкрепят официално признатото правителство на Йемен в гражданската му война с хутите.
Въздействие върху световната търговия
Последиците са значителни, като големи морски превозвачи като MSC, Maersk, Hapag Lloyd, CMA CGM, Yang Ming Marine Transport и Evergreen отклоняват планираните си пътувания, за да гарантират безопасността на своите кораби и екипажи. Общо тези превозвачи представляват приблизително 60% от световната търговия. Evergreen отиде още по-далеч, като временно преустанови приемането на товари, пътуващи за Израел, което засегна около 30 % от израелския внос, който преминава през Червено море.
Пренасочването на транспортните маршрути не само нарушава потока от стоки, но и поставя предизвикателства пред компаниите, които разчитат на навременни доставки. Вносителите могат да се сблъскат с повишени разходи и несигурност, което ги принуждава да преразгледат нивата на запасите. По-дългите маршрути на корабоплаване водят и до по-високи разходи за гориво, което допринася за корабите и неизбежни закъснения в доставките на контейнери и стоки.
Въздействие върху петролната индустрия
Сътресенията се разпростират не само върху стоките, но и върху петролната индустрия, като BP обяви временна пауза в корабните дейности в Червено море поради опасения за сигурността. Нападенията на базираните в Йемен хути накараха и други организации, като например групата на петролните танкери Frontline, да избягват Червено море. Тези прекъсвания имат непосредствени последици, като от началото на конфликта между Израел и Хамас се наблюдава повишаване на разходите за морски превоз на товари.
Тъй като компаниите предпочитат да заобиколят Суецкия канал и да обикалят Африка, за да стигнат до Индийския океан, маршрутите за превоз се удължават с още 14 дни, което води до по-високи разходи за гориво. Тази промяна има каскаден ефект върху капацитета на световния флот, като поглъща около 20 % от него и води до потенциални забавяния в наличността на корабни ресурси.
Предизвикателства пред веригата за доставки
Особено уязвимо е контейнерното корабоплаване, което съставлява почти една трета от световния транспорт. Стойността на стоките, превозвани чрез контейнери, се оценява на около 1 трилион долара. Закъсненията в доставките на контейнери и връщането на празни контейнери в Азия допълнително усложняват и без това напрегнатата глобална верига за доставки. Moody's отбелязва, че продължителните смущения могат да имат тежки отрицателни кредитни последици за сектора на контейнерното корабоплаване и за пазарите на танкери и сухи насипни товари.
Също така застрахователите променят позицията си в отговор на повишените рискове. Съвместният военен комитет (JWC) разшири своята високорискова зона в Червено море, като взе предвид развитието на ситуацията и пренасочването на корабите. Тази промяна оказва влияние върху съображенията на застрахователите за застрахователните премии, което може да доведе до увеличаване на разходите на товародателите и в крайна сметка на потребителите.
Въздействие върху Египет
Освен непосредственото въздействие върху индустрията, изместването на маршрута от Суецкия канал вероятно ще се отрази на икономиката на Египет. Египет, който вече се бори с икономически предизвикателства, включително и с удара по туризма, причинен от конфликта между Израел и Хамас, притежава, управлява и поддържа Суецкия канал. Потенциалното намаляване на използването на канала може да доведе до допълнително затруднение на финансите на страната.
В заключение, нападенията на хутите в Червено море предизвикаха редица предизвикателства за световната търговия - от прекъсване на транспортните маршрути до увеличаване на разходите и закъсненията. Тъй като заинтересованите страни, включително големите корабни линии, правителствата и застрахователите, реагират на променящата се ситуация, последиците се усещат в различни отрасли и икономики, като подчертават взаимосвързаността на глобалната верига за доставки и необходимостта от стабилни стратегии за управление на риска.