Предизвикателствата пред Tesla се увеличават въпреки рекордни приходи
Резултатите от третото тримесечие на компанията повдигат редица въпроси
Публикувано от Валентин Апостолов ное 19, 2025 в Пазари
В края на октомври 2025 г. американската корпорация за производство на електрически автомобили и иновации в областта на изкуствения интелект Tesla Inc. (NASDAQ: TSLA; MTF BSE International: TL0) обяви финансовите си резултати за третото тримесечие на годината. Те предизвикаха смесени реакции на капиталовите пазари. Въпреки че Tesla надмина очакванията на анализаторите и реализира рекордни приходи от близо 28,1 млрд. долара, компанията не успя да постигне прогнозната печалба на акция, която остана под очакваните 0,54 долара.
Тези резултати идват в период на значителни предизвикателства - от изтичането на федералния данъчен кредит за електромобили до технологичните трудности по проекта Optimus. На този фон финансовият отчет не е просто отражение на текущото състояние, а тест за устойчивостта и стратегическата посока на компанията.
Рекордни приходи, но свиване на печалбата
През третото тримесечие на 2025 г. общите приходи на Tesla отбелязват 12% увеличение спрямо същия период на миналата година, като то идва след два поредни тримесечия на спад. Основният двигател зад значителното нарастване на приходите са рекордните доставки на 497 099 автомобила.
Това е огромен скок от 29% спрямо второто тримесечие на 2025 г., около 7% увеличение спрямо същия период на 2024 г. и повече, отколкото Tesla някога е доставяла за едно тримесечие. Според анализаторите рекордните продажби се дължат главно на втурването на американските потребители да се възползват от федералния данъчен кредит от 7 500 долара за електромобили, преди той да бъде премахнат (30 септември 2025 г.).
Въпреки рекордните приходи, печалбата на акция е в размер на 0,50 долара, което, както вече споменахме, е под прогнозата на анализаторите от 0,54 - 0,55 долара. Нетната печалба на компанията възлиза на 1,37 млрд. долара, отчитайки спад от 37% спрямо 2,17 млрд. долара година по-рано.
Годишните резултати на Tesla също остават под очакванията. Продажбите през първите девет месеца на 2025 г. са около 1,2 млн. автомобила, отбелязвайки намаление от 6% спрямо 2024 г. Най-осезаем е спадът в Европа, обусловен от засилената конкуренция на Volkswagen и BYD.
Как политиката на Тръмп промени пътя на Tesla
Краят на отчетния период донесе едно от най-големите предизвикателства за Tesla през 2025 г. - изтичането на федералния данъчен кредит за електромобили, заложено в т.нар. Big Beautiful Bill на американския президент Доналд Тръмп, подписан на 4 юли 2025 г. Законът прекрати кредита от 7 500 долара за нови и 4 000 долара за употребявани електромобили още на 30 септември - седем години по-рано от първоначално планирания срок (2032 г.).
Според анализатори от JPMorgan, загубата на кредита ще струва на Tesla около 1,2 млрд. долара годишно. Според редица прогнози през четвъртото тримесечие на 2025 пазарът на електромобили в САЩ ще се свие драстично. Някои конкуренти на Tesla ще запазят достъп до кредита през 2026 г., което може да подкопае ценовото ѝ предимство. Освен това законът въвежда годишна такса от 250 долара за електромобили, увеличавайки разходите за притежание.
Optimus: между визията и реалността
Друго значително предизвикателство пред Tesla е предложеният от изпълнителния директор на компанията, Илон Мъск, компенсационен пакет, който ще бъде подложен на гласуване на годишното събрание на акционерите на 6 ноември 2025 г. Той е в размер на около 1 трилион долара и е около 18 пъти повече от стойността на предходния му пакет от 2018 г., който беше смятан за най-големия в корпоративната история.
Анализаторите определят пакета като „поразителен по мащаб“, но и необходим, за да бъде Мъск задържан като изпълнителен директор в период, в който Tesla навлиза в най-критичната фаза на своя преход към автономни и роботизирани технологии.
Новото възнаграждение поставя изключително високи цели: всяко увеличение на пазарната капитализация с по 500 млрд. долара отключва нов транш от акции, като първият се задейства при стойност от 2 трилиона долара (към 29 октомври 2025 г. пазарната оценка на компанията 1,45 трилиона долара). Освен финансови показатели, планът включва и продуктова пътна карта, според която Tesla трябва да достави 1 милион хуманоидни роботи Optimus и същия брой роботаксита, както и да увеличи клиентите на системата Full Self-Driving (автономно управление на автомобилите Tesla) до 10 милиона. Ако всички тези цели бъдат постигнати, участието на Илон Мъск в Tesla ще се увеличи от сегашните 13% до почти 29%, като пакетът ще струва над трилион долара.
Според главния изпълнителен директор на Tesla 80% от бъдещата стойност на Tesla ще идва от продажбите на хуманоидния робот Optimus и други AI проекти. Реалността е друга.
Повече от три години и половина след първото обявяване на Optimus обаче, компанията все още не е увеличила значително производството му. През 2025 г. Tesla значително изостава от обявената от Илон Мъск цел да произведе 5 000 робота Optimus, да не говорим за обещанията му да произвежда 100 000 робота Optimus на месец до „следващата година“.
Третото тримесечие на 2025 г. очертава Tesla като компания в преход - между рекордните си резултати и реалните ограничения на пазара. Изтичането на федералния данъчен кредит, свиването на печалбата и амбициозните проекти на Илон Мъск показват, че пътят напред ще изисква повече от визия. Пред Tesla стои трудната задача да докаже, че може да превърне технологичните обещания в устойчив растеж, като запази баланс между амбиция и реалност.