Най-голямата компания в света крепи фондовия пазар да не се разпадне
Apple пубкликуваха своите отчети, а инвеститорите останаха доволни
Публикувано от Божидар Балевски авг 02, 2024 в Пазари
Apple Inc. очаква, че въвеждането на нови функции с изкуствен интелект (AI) ще доведе до рязко увеличаване на броя на актуализациите на iPhone през следващите месеци, което ще помогне на компанията да се възстанови от неотдавнашното забавяне на продажбите, особено в Китай.
По време на конферентния разговор в четвъртък, в който бяха обсъдени резултатите на компанията за третото тримесечие, главният изпълнителен директор Тим Кук изрази оптимизъм, че тези предстоящи възможности на изкуствения интелект, обозначени като "Apple Intelligence", ще предоставят на клиентите убедителни причини за закупуване на нови iPhone-и. "Това ще бъде решаващ период за значителен цикъл на обновяване", заяви Кук пред анализаторите.
Резултатите за третото тримесечие бяха до голяма степен положителни, като Apple отчете 5% увеличение на приходите, достигайки 85,8 млрд. долара за тримесечието, приключващо на 29 юни.
Това надхвърли очакванията на анализаторите за 84,5 млрд. долара. Въпреки това резултатите на компанията в Китай бяха забележимо слабо място, като продажбите спаднаха с 6,5% до 14,7 млрд. долара, което е под очакваните 15,3 млрд. долара.
Акциите на Apple проявиха волатилност след отчета за приходите, но успяха да се повишат с над 1% в края на търговията. Акциите вече бяха поскъпнали с 13% през тази година, подхранвани от оптимизма на инвеститорите, свързан с потенциалното въздействие на новите технологии за изкуствен интелект върху продажбите.
Разочароващите резултати в Китай отново породиха опасения, че Apple може да загуби конкурентното си предимство на този важен пазар. Компанията е изправена пред засилена конкуренция и предизвикателства от страна на китайското правителство, което е наложило ограничения върху чуждестранните технологии в някои сектори. Освен това забавянето на китайската икономика влоши ситуацията.
Apple приписва голяма част от спада в Китай на ефекта от силния щатски долар, което предполага, че основният ѝ бизнес в региона остава стабилен. По-рано през годината ръководителите на компанията отбелязаха, че забавянето е свързано не толкова с продажбите на iPhone, колкото с по-слабите резултати в други продуктови категории.
В интервю финансовият директор на Apple Лука Маестри призна конкурентния характер на пазара на смартфони, но изрази увереност в позицията на Apple в рамките на по-широката икономика.
Какво да очакваме от компанията
За предстоящото септемврийско тримесечие Apple прогнозира ръст на продажбите, подобен на този през последното тримесечие - около 5%, което съвпада с прогнозата на Wall Street за 4%. Компанията очаква сегментът на услугите, който включва App Store, Apple Music и TV+, да отбележи двуцифрен ръст.
През третото тримесечие Apple отчете печалба от 1,40 долара на акция, което надхвърли прогнозите на анализаторите за 1,35 долара. Юнското тримесечие обикновено е по-бавен период за Apple, тъй като много клиенти отлагат покупките в очакване на пускането на следващия iPhone през есента.
Продажбите на iPhone достигнаха 39,3 млрд. щатски долара, което е малко по-малко в сравнение с предходната година, но надминава очакванията на Уолстрийт.
Възраждането на iPad и плановете за Apple Intelligence
Сегментът на iPad отбеляза оживление, като приходите му се увеличиха с 24% до 7,16 млрд. долара, стимулирани от пускането на нови модели през май. Тази цифра надхвърли прогнозите на анализаторите за 6,6 млрд. долара. По-рано Apple прогнозира двуцифрен ръст за iPad през юнското тримесечие - цел, която лесно постигна. Много клиенти и училища бяха отложили покупките в очакване на пускането на новите модели iPad.
Финансовият директор Маестри отбеляза, че приблизително половината от купувачите на iPad са били клиенти, които купуват за първи път, което показва, че продуктът продължава да бъде привлекателен.
През последното тримесечие Apple представи "Apple Intelligence", демонстрирайки новите инструменти за изкуствен интелект на своята конференция за разработчици през юни. Тези инструменти, предназначени за iPhone, iPad и Mac, ще бъдат пуснати на пазара през октомври. Въпреки това Apple все още не е разкрила как планира да печели от тези функции, освен чрез стимулиране на търсенето на съвместими устройства. Забележително е, че първоначално тези инструменти за изкуствен интелект няма да бъдат достъпни в Китай.
Подразделението за услуги на компанията продължава да бъде силен двигател на приходите, генерирайки 24,2 млрд. долара през последното тримесечие, което представлява увеличение от 14 % и надхвърля очакванията на Wall Street за малко под 24 млрд. долара. Въпреки това този сегмент е изправен пред регулаторни предизвикателства, особено по отношение на App Store, което може да повлияе на способността на Apple да събира приходи от абонаменти и изтегляния на приложения.
Сегмента на iMac
Приходите от Mac нараснаха с 2,5 % до 7,01 млрд. долара, благодарение на сезона за пазаруване в училищата, което съвпадна с очакванията на Wall Street. Apple не е въвеждала големи промени в гамата Mac от миналата година, но добавянето на чипа M3 към MacBook Air през март помогна за поддържането на продажбите. По-късно тази година Apple планира да обнови цялата си гама Mac с по-мощния чип M4, който е предназначен за подобряване на производителността на изкуствения интелект.
Категорията "Wearables, Home and Accessories", която включва продукти като AirPods, Apple Watch и HomePods, отбеляза спад на продажбите с 2,3% до 8,1 млрд. долара, въпреки че това е малко по-добре от очакваните 7,8 млрд. долара.
Очаква се предстоящата серия iPhone 16 да предизвика нова вълна на търсене, въпреки че не включва големи промени в дизайна. Маркетингът на iPhone 16 ще се съсредоточи върху поддръжката на Apple Intelligence, по-бързите процесори и новите функции като бутон Action при моделите от по-нисък клас и бутон за управление на камерата при най-новите Pro модели.