Най-добрата игра на годината направи 600 милиона долара за три дни

За първи път китайски производител постига такъв голям успех

Публикувано от Божидар Балевски сеп 03, 2024 в Пазари

Дебютът на Китай на първокласния пазар на видеоигри счупи световните рекорди, отбелязвайки важен етап за игралната индустрия на страната само няколко години след строгите репресии на Пекин.


Екшън играта “Black Myth: Wukong”, чието действие се развива в митологична версия на Китай, постигна над 10 милиона продажби в рамките на три дни след пускането си на пазара на 20 август. Дори десет дни по-късно играта остана втора по приходи в САЩ и държи първото място в световен мащаб според платформата Steam, където се продава за около 60 долара.


Дино Ин, председател на Hero Games - съиздател на играта и ранен инвеститор в нейния разработчик Game Science - разговаря в ексклузивно интервю, в което сподели прозрения за бъдещето на китайската игрална индустрия. Ин вярва, че “Black Myth: Wukong” е проправила пътя за повече китайски ААА (висококачествени) игри, които да постигнат високи световни продажби, като поне една такава игра вече е в процес на разработка, въпреки че не разкрива конкретни подробности.


Ин намекна, че успехът на “Black Myth: Wukong” е надхвърлил първоначалните данни за продажбите, въпреки че те все още не са се удвоили. Той подчерта, че бъдещите издания на игри от компанията ще имат глобална стратегия от самото начало и очаква международните разработчици на игри от категория ААА (висококачествени) все повече да се грижат за огромния китайски пазар.


Игрите от клас ААА, известни с висококачествените си графики и обширния си маркетинг, традиционно са доминирани от компании като Nintendo, Ubisoft и Electronic Arts. Огромната аудитория на Китай, която наброява около 600 милиона души, обаче представлява значителна възможност. Иван Су, старши анализатор на капиталовите пазари в Morningstar, отбеляза, че липсата на разработване на игри от клас ААА в Китай в миналото се е дължала до голяма степен на дългите срокове за производство, което прави мобилните игри по-рентабилен фокус.


Побеждаващо партньорство


Инвестиционното пътуване на Hero Games с Game Science започна години преди успеха на “Black Myth: Wukong”. Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук посети Hero Games през 2017 г., впечатлен от първата игра на компанията - “Art of War: Red Tides”. Въпреки този ранен интерес, играта не постигна търговски успех.


Hero Games е инвестирала 60 млн. юана (около 8,5 млн. долара днес) в два неуспешни проекта от Game Science, преди да бъде потърсена за “Black Myth: Wukong” през август 2020 г. Ин изрази благодарност, че не са се отказали от Game Science, като отдаде дължимото на бизнес партньора си Даниел Ву, сега главен изпълнителен директор на Hero Games, за това, че е открил потенциала в стартъпа.


Ин сподели, че точно преди да пусне промоционален видеоклип за “Black Myth: Wukong”, Game Science е поискала допълнителни 100 милиона юана (14 милиона долара днес). След като изгледал видеото, Ин признал изключителното качество на играта, наричайки я „най-добрата игра, която съм виждал през живота си“. Това доведе до придобиване на 5% дял от страна на Tencent, въпреки че те се съгласиха да не се намесват в плановете на Game Science поради статута на играта като ААА.


Първоначално Hero Games инвестира в Game Science с дял от 20%. През февруари 2024 г. играта получи правителствено одобрение в Китай, без да се нуждае от никакви промени, което според Ин отразява нарастващото уважение на регулаторните органи към игралната индустрия.


Масивен пазарен потенциал


Продажбите на игри на вътрешния пазар в Китай достигнаха 147,27 млрд. юана (20.663 милиарда долара днес) през първата половина на тази година, въпреки че приходите от конзолни игри съставляват едва 0,5 % от тази сума, според Ашли Дударенок, основател на китайската цифрова консултантска компания ChoZan. Въпреки това глобалният пазар на игри, разработени в Китай, се разширява, като продажбите в чужбина ще нараснат до 16,4 млрд. долара през 2023 г., в сравнение с 11,6 млрд. долара през 2019 г.


Китайските игри често се отличават с включването на богати културни елементи, които се харесват на глобалната аудитория, отбеляза Дударенок. Ин вярва, че Китай има множество други исторически истории, които биха могли да бъдат адаптирани в успешни игри, като подчертава, че „нещо, което е продължило 1000 години, определено ще се хареса на хората“.


За да повиши автентичността на “Black Myth: Wukong”, Game Science изпрати екипи в древни храмове в Китай, за да сканират и възпроизведат дизайна, като по този начин още повече потопи играчите в света на играта.


Възходът на независимите китайски игри


В допълнение към игрите от клас ААА китайският пазар на независими игри също набира признание. Базираната в Шанхай Cotton Game, с екип от 70 души, спечели наградата за най-добър екип за разработка на независими игри за 2024 г. от Game Connection и ChinaJoy.


Последната версия на Cotton Game, “Sunset Hills”, ръчно рисувана игра, чието създаване отнема пет години, спечели наградите „Игра на годината“ и „Най-добра независима игра“. Пусната в Steam (платформа за покупка на игри) на 21 август за 20 долара, играта беше частично финансирана от кампания в Kickstarter, която събра 13 000 долара. “Sunset Hills” предлага спокойно преживяване, докато играчите водят антропоморфно куче през село в европейски стил, решавайки пъзели по пътя.


Робин Луо, управител на Sunset Games, обясни, че играта е създадена, за да осигури на играчите освежаващо преживяване, противодействащо на бързия ритъм на съвременния живот.


Тъй като гейминг индустрията в Китай продължава да се разраства, както в сектора на ААА, така и в независимия сектор, е ясно, че страната е готова да се превърне в значителна сила на световния гейминг пазар.