Meta е обвинена в целенасочена разработка на продукти спрямо уязвимостта на тийнейджърите?

Компанията отрича умишлено да е проектирала продуктите си така, че да предизвикват пристрастяване при тийнейджърите

Публикувано от Божидар Балевски ное 28, 2023 в Пазари

В неотдавнашно съдебно дело, заведено от генерални адвокати, новооткрити документи сочат, че Meta Platforms, компанията майка на Facebook и Instagram, съзнателно е проектирала своите продукти за социални медии така, че да се възползва от слабостите в когнитивното и емоционалното развитие на младите потребители. Вътрешните документи дават представа за обсъжданията в Meta относно възрастовите съображения, дизайна на продуктите и потенциалните вреди, причинени на тийнейджърите.

Според презентация на Meta от 2020 г., цитирана в документите, компанията е имала за цел да разработи продуктите си така, че да използва аспектите на младежката психология, които правят тийнейджърите "предразположени към импулсивност, натиск от връстници и потенциално вредно рисково поведение". В документите се твърди, че Meta е признала податливостта на тийнейджърите на допаминовия ефект, предизвикан от взаимодействието със социалните медии, като ги е описала като "ненаситни".

Особено повлияни са били по-младите тийнейджъри, тъй като ръководителите на Meta вътрешно са признали, че платформи като Instagram не са разработени с оглед на когнитивните и емоционалните умения на тази възрастова група. Въпреки признанието за потенциална вреда Meta отрича умишлено да е проектирала продуктите си така, че да предизвикват пристрастяване при тийнейджърите, като определя правната жалба като погрешна характеристика.

В жалбата се твърди също, че Meta е одобрявала използването на Facebook и Instagram от деца, като съзнателно е заобикаляла правилата, забраняващи достъпа на потребители под 13-годишна възраст. В жалбата се твърди, че вместо да ограничава използването от непълнолетни, Meta активно е демонстрирала проникването на Instagram в демографската група на 11- и 12-годишните.

Нередактираните материали разкриват още вътрешни дебати относно подобренията в проверката на възрастта. Били са изразени опасения относно потенциалните последици за бизнеса, ако Meta ограничи използването от непълнолетни, което подчертава напрежението между безопасността на потребителите и бизнес интересите.

В отговора на Meta към обвиненията се подчертава сложността на проверката на възрастта онлайн и се изразява подкрепа за законодателство, позволяващо на родителите по-голям контрол върху изтеглянето на приложения за потребители под 16 години.

Обвиненията се отнасят и до главния изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг, който, според непоказвани части от съдебния иск, е дал приоритет на увеличаването на използването на платформата пред благосъстоянието на потребителите. Вътрешните дискусии показват конфликт между изпълнителните директори по отношение на използването на известия и тяхното въздействие върху това, което Meta нарича "проблемна употреба", особено сред тийнейджърите. Дори собствените проучвания на Meta, цитирани в документите, потвърждават отрицателното въздействие на платформата върху самочувствието на тийнейджърките

Въпреки че представителите на Meta са заявили пред Конгреса, че рентабилността не е била съображение при проектирането на продукти за тийнейджъри, вътрешните имейли сочат друго, като дискусиите подчертават паричната стойност, свързана с младите потребители.

Разгръщащите се разкрития подчертават етичните дилеми, свързани с ангажираността на технологичните компании с по-млади потребители, и повдигат въпроси за отговорността на индустрията за благосъстоянието на най-уязвимата част от населението - децата. Докато съдебните производства продължават, Meta е изправена пред засилен контрол върху избора си на продуктов дизайн и неговото въздействие върху психичното здраве на тийнейджърите.