Лидерът в онлайн търговията пусна своите отчети

Amazon разочарова, въпреки растежа си

Публикувано от Божидар Балевски авг 02, 2024 в Пазари

Акциите на Amazon поевтиняха в четвъртък, след като компанията прогнозира по-нисък от очаквания ръст на приходите и обяви планове за значително увеличаване на разходите, за да отговори на нарастващото търсене на услуги с изкуствен интелект (ИИ).


Резултатите на Amazon


През второто тримесечие, приключващо през юни, общите продажби на Amazon са се увеличили с 10% спрямо предходната година, достигайки 148 млрд. долара, като печалбата е 13,5 млрд. долара. Докато продажбите отговориха на очакванията на анализаторите, печалбата надхвърли прогнозите.


Приходите на Amazon Web Services (AWS), подразделението на компанията за изчисления в облак, нараснаха с 19% до 26,28 млрд. долара, надминавайки очакванията. Това бележи съживяване след забавянето през 2023 г. Въпреки тези печалби акциите на Amazon, които по-рано тази година поскъпнаха с над 20%, спаднаха с над 7% в следборсовата търговия.


Подобно на други водещи технологични компании, Amazon усилено инвестира в инфраструктурата, необходима за поддържане на нарастващото търсене на изчислителна мощност, предизвикано от напредъка на изкуствения интелект. Капиталовите разходи на компанията, които включват разходи за центрове за данни, недвижими имоти и чипове, достигнаха 17,62 млрд. долара през второто тримесечие, отбелязвайки 50% увеличение спрямо същия период на миналата година и най-високите тримесечни разходи от 2021 г. насам.


Главният финансов директор Брайън Олсавски потвърди, че тези високи капиталови разходи ще продължат в близко бъдеще, като подчерта високите залози, свързани с развиващия се пейзаж на изкуствения интелект. "Тук става въпрос за много пари", заяви Олсавски по време на разговор с репортери. "Това е революционна промяна в много индустрии. Смятаме, че съществуващата ни позиция в облачните изчисления ни позиционира добре, за да участваме в тази трансформация."


Облачните услуги и изкуствения интелект са бъдещето


Amazon, лидерът на пазара на облачни услуги, настоява за по-бърз растеж в тази област, особено след като се сблъсква със силната конкуренция на Microsoft, която привлича клиенти със своите предложения за изкуствен интелект. Amazon популяризира своите възможности за ИИ, като въвежда нови услуги като Bedrock application builder за клиентите на AWS, които са добре приети.


Главният изпълнителен директор Анди Джаси даде ясно да се разбере, че иска Amazon да бъде лидер в иновациите в областта на ИИ. Компанията е сформирала специални екипи, които да се фокусират върху ИИ и големи езикови модели, включително асистент за пазаруване с ИИ, наречен Rufus.


Джаси подчерта, че ерата на ИИ все още е в начален стадий и Amazon трябва да бъде стратегически позиционирана, за да посрещне очаквания скок в търсенето на облачни услуги. "Повечето компании доставят повече капацитет, отколкото им е необходим", отбеляза Джаси.


Какво очаква Amazon до края на годината


За предстоящото тримесечие Amazon прогнозира продажби между 154,0 млрд. и 158,5 млрд. долара, което е в долния край на оценките на Уолстрийт. Компанията също така прогнозира оперативни приходи между 11,5 и 15 млрд. долара.


Олсавски изтъкна, че прогнозирането за текущото тримесечие е предизвикателство поради фактори като Олимпийските игри и предстоящите президентски избори в САЩ, които могат да отклонят вниманието на клиентите. 


Растежът в сегмента на онлайн магазините на Amazon, който е ключов показател за резултатите от електронната търговия от първа страна, се забави в сравнение с първото тримесечие. Освен това оперативният марж на компанията се сви.


Въпреки тези предизвикателства Amazon се възползва от стабилния пазар на електронна търговия, като потребителите продължават да харчат, търсейки изгодни оферти. Компанията отчете рекордни продажби по време на събитието Prime Day през юли, въпреки че конкретни данни не бяха оповестени. Adobe Analytics изчисли, че онлайн разходите в САЩ са се увеличили с 11% до 14,2 млрд. долара по време на двудневното събитие. Влиянието на Prime Day ще бъде отразено в следващия отчет за приходите на Amazon.


Рекламният бизнес на Amazon, който бележи бърз растеж, се е увеличил с 20% през второто тримесечие, като е донесъл 12,77 млрд. долара, въпреки че това е малко под очакванията на анализаторите.


От 2022 г. насам Amazon е в режим на съкращаване на разходите. Джаси е предприел твърд подход към нерентабилните подразделения, включително звеното за асистента Alexa, като същевременно е намалил работната сила и е увеличил инвестициите в изкуствен интелект и центрове за данни. През май Amazon назначи Мат Гарман, опитен ръководител със силен инженерен опит, за нов главен изпълнителен директор на AWS, като част от стратегията си за капитализиране на възможностите за ИИ.


Междувременно Microsoft и Google също инвестираха много в ИИ, особено след като стартирането на ChatGPT в края на 2022 г. предизвика конкурентна надпревара между технологичните гиганти за разработване на по-мощна инфраструктура за изчисления в облака. През юли Alphabet, компанията майка на Google, отчете 29% ръст на облачния си бизнес, докато подразделението на Microsoft за облачни услуги Azure, ключов компонент на стратегията ѝ за ИИ, също нарасна с 29%, макар и с по-бавни темпове, отколкото очакваха анализаторите.


Въпреки че Amazon остава доминиращ на американския пазар на онлайн търговия на дребно, той е изправен пред нарастваща конкуренция от страна на нови играчи като Temu и Shein, които привличат американските потребители със стоки на изгодни цени. В отговор на това Amazon разработва услуга, подобна на Temu, като се фокусира върху доставката на достъпни модни стоки, стоки за бита и други продукти директно от китайски складове.