Лидер в авиоиндустрията търпи тежки поражения

Дори отпускарския сезон не успя да спаси Ryanair през последното тримесечие

Публикувано от Божидар Балевски юли 22, 2024 в Пазари

В понеделник акциите на Ryanair претърпяха значителен спад, след като компанията обяви рязък спад на тримесечната си печалба и прогнозира по-ниски от очакваното цени на билетите за предстоящите летни месеци.


Малко след излизането на отчетите Ryanair спаднаха с 13,59 %.


Резултати от последното тримесечие


Бюджетната авиокомпания отчете печалба след данъци в размер на 360 млн. евро (392 млн. долара) за тримесечието, приключващо през юни, което представлява 46% спад в сравнение с 663 млн. евро, отчетени през същия период на предходната година.


Ryanair обяснява спада на печалбата с по-слабите от очакваното цени на билетите и с времето на Великденския сезон, който се падна в предходното тримесечие.


Въпреки 10% увеличение на пътникопотока, който достигна 55,5 млн. за тримесечието, финансовите резултати на авиокомпанията пострадаха. Ryanair подчерта, че през това лято ще изпълнява „най-мащабното си досега разписание“ с над 200 нови маршрута и пет нови бази.


Главният изпълнителен директор на Ryanair Group Майкъл О'Лиъри направи изявление, в което посочи, че през следващите три месеца се очаква цените на билетите да бъдат по-ниски от предварително очакваните.


„Макар че търсенето през второто тримесечие е силно, ценообразуването остава по-меко от очакваното и сега очакваме тарифите за второто тримесечие да бъдат значително по-ниски от тези през миналото лято (преди това се очакваше да бъдат без промяна до леко повишение)“, заяви О'Лиъри.


О'Лиъри също така отбеляза, че е рано да се правят прогнози за останалата част от финансовата година.


„Както е нормално по това време на годината, имаме почти нулева видимост за третото и четвъртото тримесечие, въпреки че четвъртото тримесечие няма да се възползва от миналогодишния ранен Великден. Твърде рано е да се даде смислена прогноза за PAT за 25 г., въпреки че се надяваме да можем да го направим на резултатите за първото полугодие през ноември“, добави той.


Спадът на акциите на Ryanair се отрази и на други европейски авиокомпании. Другата нискотарифна авиокомпания EasyJet отбеляза спад от над 6 %, Jet2 спадна с 4 %, а унгарската авиокомпания Wizz Air спадна с над 6 %.


История на компанията


Основаната през 1984 г. Ryanair се превърна от малка ирландска авиокомпания в един от най-големите и влиятелни нискотарифни превозвачи в Европа. Пътят на компанията е белязан от стратегически иновации, агресивни мерки за намаляване на разходите и непрестанно фокусиране върху ниските цени, които заедно доведоха до революция във въздушния транспорт в Европа.


Ryanair е създадена от семейство Райън със скромна визия: да разбие дуопола на British Airways и Aer Lingus по маршрута Ирландия - Великобритания. Първият полет на авиокомпанията - 15-местен самолет Embraer Bandeirante - излита от Уотърфорд за Лондон Гетуик през юли 1985 г. Въпреки малкия си мащаб, навлизането на Ryanair на пазара е сигнал за началото на нова ера в европейската авиация.



Началото на 90-те години на миналия век е повратен момент за Ryanair. Изправена пред финансови затруднения и силна конкуренция, компанията претърпява сериозно преструктуриране. Вдъхновен от успеха на Southwest Airlines в САЩ, главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри възприема бизнес модел на ниски разходи без излишни разходи. Тази стратегия се фокусира върху намаляването на оперативните разходи и предлагането на значително по-ниски цени на билетите, което прави пътуването със самолет достъпно за по-широка аудитория.



Нискотарифният модел на Ryanair се оказа променящ правилата на играта. Авиокомпанията се разшири бързо, като увеличи флота си и добави нови маршрути в цяла Европа. Въвеждането на онлайн резервации в началото на 2000-те години допълнително оптимизира дейността и намали разходите. Чрез предлагането на пакетни услуги, при които пътниците плащат само за екстрите, които използват, Ryanair увеличи максимално приходите си, като същевременно поддържаше ниски базови цени.



През 2000-те и 2010-те години Ryanair продължава да се разраства, превръщайки се в една от най-големите авиокомпании в Европа по брой пътници. Нейните агресивни маркетингови кампании и ангажимент за точност спомогнаха за затвърждаване на репутацията ѝ. Авиокомпанията се възползва от второстепенните летища, които предлагат по-ниски такси и по-малко задръствания, което допълнително повишава оперативната ѝ ефективност.


От скромното си начало през 1984 г. Ryanair се превърна в доминираща сила в авиационната индустрия, променяйки пейзажа на европейските въздушни пътувания. Благодарение на непоколебимия си ангажимент към нискотарифните операции и непрекъснатите иновации Ryanair не само оцеля, но и процъфтя, поставяйки нови критерии за ефективност и достъпност в авиоиндустрията. С поглед към бъдещето историята на Ryanair остава история на неумолима амбиция и трансформиращо въздействие.