Лидер в алкохолните напитки е на прага на историческа експанзия

Вижте коя компания Carlsberg обмисля да закупи

Публикувано от Божидар Балевски юли 08, 2024 в Пазари

В понеделник Britvic, известен производител на безалкохолни напитки, прие подобрена оферта за поглъщане от страна на Carlsberg на стойност 3,28 млрд. паунда (4,2 млрд. долара).


Споразумението включва оферта от 1290 пенса на акция за Britvic плюс малък дивидент, което прави общо 1315 пенса на акция за акционерите.


Историята на Carlsberg


През 1847 г. в сърцето на Копенхаген, Дания, един мечтател на име Якоб Кристиан Якобсен полага основите на това, което ще се превърне в една от най-известните бирени компании в света: Карлсберг. Наречена на името на сина му Карл и на датската дума за хълм (berg), пивоварната е разположена на живописен хълм извън града - място, което скоро ще стане легендарно.


Якобсен е не само пивовар, но и пионер в своята област. През 1875 г. той създава Лабораторията на Карлсберг - изследователско съоръжение, посветено на науката за пивоварството. Лабораторията ще направи новаторски принос, най-вече изолирането на щама дрожди Saccharomyces carlsbergensis. Това откритие дава възможност за последователна и контролирана ферментация, което прави революция в производството на бира. През 1883 г. учените от лабораторията Емил Кристиан Хансен и Карл Емил Хансен правят още една крачка напред, като изолират чиста култура дрожди, подобрявайки значително качеството и трайността на бирата. Забележително е, че Карлсберг споделя тези открития със света, подчертавайки своя ангажимент към прогреса.


С наближаването на края на XIX в. синът на Якобсен - Карл - открива конкурентна пивоварна, наречена Ny Carlsberg (Нов Карлсберг), в непосредствена близост до нея. Тази семейна конкуренция в крайна сметка води до сливане, което обединява двете пивоварни в една по-силна структура.


Началото на 20-ти век бележи период на значителна експанзия за Карлсберг. През 1904 г. пивоварната въвежда своето емблематично лого, проектирано от датския художник Торвалд Биндесбьол. Логото, заедно със слона на Карлсберг, символизиращ сила и устойчивост, се превръща в синоним на качествена бира.


През 20-те и 30-те години на миналия век Карлсберг разширява обхвата си извън Дания, като създава пивоварни и партньорства по целия свят. Този период на растеж продължава до средата на 20-ти век, като кулминацията е стратегическото сливане с Tuborg през 1969 г. Това обединение засилва пазарното присъствие на Carlsberg както в страната, така и в чужбина.


През втората половина на 20-ти век глобалното влияние на Карлсберг нараства. 70-те и 80-те години на ХХ век са десетилетия на стратегически придобивания и съвместни предприятия в Европа, Азия и Африка. Навлизането на Carlsberg на пазара в Обединеното кралство затвърждава статута ѝ на водеща марка бира.


През 1992 г. спонсорството на Карлсберг на Европейското първенство по футбол значително увеличава световното му признание. Това е последвано от голямо придобиване през 2008 г., когато Carlsberg, заедно с Heineken, придобива базираната в Обединеното кралство пивоварна Scottish & Newcastle. Този ход не само разшири портфолиото на Carlsberg, но и засили присъствието ѝ на пазара в Обединеното кралство.


С навлизането на света в новото хилядолетие Carlsberg продължава да въвежда иновации. През 2011 г. компанията стартира амбициозната си програма за устойчивост "Заедно към нулата", целяща намаляване на въглеродните емисии, потреблението на вода и насърчаване на отговорното пиене.


През 2016 г. Карлсберг представи бутилката Green Fiber Bottle - биоразградима бирена бутилка, изработена от дървесни влакна с устойчив произход, с което демонстрира ангажимента си към екологичната устойчивост.


Днес Карлсберг не е просто компания за производство на бира; това е глобална марка, която продължава да се развива. През 2020-те години Carlsberg се фокусира върху разработването на нови продукти и разширяването на пазарния си обхват чрез стратегически придобивания и партньорства. Въпреки глобалния си отпечатък, Carlsberg остава дълбоко вкоренена в своето наследство, балансирайки иновациите с традициите.


История на покупката


През юни Britvic отхвърли подобрена парична оферта от Carlsberg, която предлагаше 1250 пенса на акция. Тогава Britvic заяви, че офертата "значително подценява Britvic и неговите настоящи и бъдещи перспективи". По-ранната оферта на Carlsberg от 6 юни, която беше 1 200 пенса за акция на Britvic, също беше отхвърлена.


Иън Дюрант, председател без изпълнителни функции на Britvic, коментира, че новата сделка "създава разширена международна група, която е добре позиционирана да се възползва от възможностите за растеж в различни сектори на производството на напитки". Той изтъкна партньорството на Carlsberg с PepsiCo, като отбеляза, че то осигурява на "обединената група силна платформа за продължаващ успех".


Главният изпълнителен директор на Карлсберг, Якоб Ааруп-Андерсен, допълни, че придобиването обединява "висококачественото портфолио от безалкохолни напитки на Britvic със стабилните предложения за бира на Карлсберг и възможностите за достъп до пазара, създавайки по-силно предложение на пазарите в Обединеното кралство и Западна Европа".


Съществен елемент от сделката включва PepsiCo, тъй като Britvic бутилира и разпространява марките на PepsiCo в Обединеното кралство и Ирландия. По-рано тази година Карлсберг и ПепсиКо се споразумяха да се откажат от "клаузата за смяна на контрола" в договора си за бутилиране.