Исторически срив за една от най-големите китайски компании

Temu е в опасност?

Публикувано от Божидар Балевски авг 27, 2024 в Пазари

PDD Holdings Inc., собственик на Тему, отбеляза значителен спад на акциите си от 29 % след представянето на разочароващи прогнози за продажбите, което е сериозно предупреждение за състоянието на китайската икономика. Гигантът в областта на електронната търговия, който някога беше лъч на надежда на фона на икономическите предизвикателства в Китай, шокира инвеститорите с особено мрачна прогноза. Спадът се задълбочи от данните за приходите, които не отговориха на очакванията. По време на брифинга след отчета за приходите главният изпълнителен директор Чен Лей подчерта, че спадът на приходите и печалбата е „неизбежен“ предвид забавянето на икономическия растеж.


Чен, който е един от първите служители на PDD, изтъкна няколко предстоящи предизвикателства, включително промени в потребителското търсене, засилена конкуренция и глобална несигурност.


Исторически срив


Въпреки опитите на главния изпълнителен директор и неговия екип да изразят дългосрочна увереност в китайските потребителски разходи - ключов фокус за Пекин, който се стреми да балансира втората по големина икономика в света - щетите бяха очевидни. Акциите на PDD претърпяха най-големия си еднодневен спад в историята, като изтриха 55 млрд. долара от пазарната си стойност. Други големи играчи, като Alibaba Group Holding Ltd. и JD.com Inc., също отбелязаха спад на акциите си с около 5 % в Хонконг.


Забавянето на китайската икономика се отрази на потреблението, което някога беше основен двигател на растежа, а сега показва признаци на отслабване. Според Националното статистическо бюро разходите на домакинствата и публичните разходи са съставлявали приблизително 60% от растежа на БВП през първата половина на 2024 г., но сега тази цифра е застрашена.


Съобщението на PDD хвана инвеститорите неподготвени, тъй като преди това компанията се разглеждаше като основен бенефициент на „понижаването на потребителския рейтинг“ в Китай. Нейната стратегия за предлагане на стоки на ниски цени чрез платформи като Pinduoduo в Китай и Temu в чужбина беше съобразена с привличането на купувачи, които се съобразяват с бюджета, в период на икономическа нестабилност.


Това разочароващо представяне се прибавя към поредицата от тревожни признаци, свързани с китайската икономика. Например популярната верига за бързо хранене Din Tai Fung наскоро обяви затварянето на повече от дузина обекти, а миналия месец Starbucks Corp. отчете 14% спад на приходите в Китай за тримесечието през юни.


„Основното притеснение е слабостта на китайския потребител“, каза Джошуа Краб, ръководител на отдела за акции в Азиатско-тихоокеанския регион в Robeco Hong Kong Ltd. „Последиците за конкуренцията и бавния потребителски пазар със сигурност са негативни.“


Макар че компании като Starbucks и Din Tai Fung отдавна се справят с нестабилните пазарни условия, предупреждението на PDD е особено стряскащо, като се има предвид успехът на компанията в завладяването на пазарен дял чрез привличане на китайски потребители, които не разполагат с достатъчно средства и са се отказали от луксозните марки в полза на по-достъпни варианти.


PDD е основана през 2014 г. от бившия инженер на Google Колин Хуанг, който използва комбинация от ниски цени, агресивно разширяване на селските райони и игрови елементи в платформата, за да предизвика конкуренти като Alibaba и JD. Този подход доведе до глобалния успех на Temu - приложение за изгодно пазаруване, което набра популярност, особено в САЩ, превръщайки се в едно от най-изтегляните приложения.


Бързият растеж на компанията доведе до шесткратно увеличение на пазарната ѝ стойност от най-ниските нива след COVID през 2022 г., което изстреля Хуанг до позицията на най-богатия човек в Китай по-рано този месец. Този статут обаче беше краткотраен, тъй като акциите на компанията се сринаха в понеделник.


Проблемите на Китай


По-слабо заможните потребители в Китай, особено тези извън големите градове, бяха значителен двигател на успеха на PDD, но сега представляват основен източник на несигурност.


Потреблението, което е основен двигател на китайската икономика, отслабна тази година след краткото възстановяване след отварянето на пазара след въвеждането на COVID. В условията на широко разпространено намаляване на работните места и заплатите, както и на спадащите цени на недвижимите имоти, китайските потребители станаха по-предпазливи, което доведе до засилена ценова конкуренция в различни сектори, включително в автомобилната промишленост.


Продажбите на дребно нараснаха с малко над 3% през първите седем месеца на 2024 г., което е в ярък контраст с ръста от над 8%, наблюдаван в годините преди пандемията. Според проучване на централната банка, проведено през второто тримесечие, доверието на потребителите в бъдещите им доходи е спаднало до най-ниското си равнище от края на 2022 г. - период, белязан от интензивни блокирания на COVID.


Почти половината от респондентите в проучването описват ситуацията със заетостта като „мрачна и трудна“, което е най-високото равнище от края на 2022 г. насам. Близо две трети изразиха предпочитание да спестяват повече, отразявайки почти рекордното ниво на предпазливост, регистрирано през миналата година.


Главният изпълнителен директор Чен отбеляза фундаментална промяна в поведението на потребителите, като се наблюдава отдръпване от продуктите с изгодна цена, които са определяли приходите от създаването на компанията. „Потребителите вземат по-обмислени решения, за да балансират между качество и стойност“, каза той по време на разговора за приходите. „В отговор на това ние си партнираме с висококачествени марки и производители, за да създадем персонализирани продукти, които отговарят на тези разнообразни изисквания.“


За някои инвеститори ръководителите на PDD се опитваха да управляват прекалено оптимистичните очаквания. В края на краищата, може би е нереалистично да се очаква компанията да продължи да отбелязва ръст от над 50%, както е било през всички тримесечия, с изключение на едно. Уолстрийт очакваше, че PDD ще удвои приходите си през юнското тримесечие, но вместо това те нараснаха с 86%. В понеделник ръководството обяви плановете си за значителни инвестиции, за да се възползва от бъдещите възможности.


Резултатите на PDD „показват слабо потребление и силна конкуренция. Въпреки това коментарите на ръководството относно дългосрочната рентабилност изглеждат прекалено консервативни“, пишат анализаторите на Morgan Stanley Еди Уанг и Кати Жу.