И луксозните брандове понякога плачат
Емблематична компания в скъпите дрехи изпитва затруднения с акциите си
Публикувано от Божидар Балевски юли 15, 2024 в Пазари
Акциите на Burberry понесоха значителен удар в понеделник, след като британската марка за луксозна мода отправи предупреждение за печалбата си, спря изплащането на дивидент и обяви смяната на главния си изпълнителен директор.
Емблематичният производител на тренчкоти, търгуващ се под марката BRBY, отчете "разочароващо" първо фискално тримесечие на 2025 г. в последната си търговска актуализация. За 13-те седмици, приключващи през юни, приходите от продажби на дребно на Burberry са спаднали с 22% на годишна база до 458 млн. паунда (593 млн. долара), като сравнимите продажби в един и същи магазин са намалели с 21% от 18% ръст през предходната година. Валутните колебания са повлияли с 2%.
Председателят Джери Мърфи изтъкна нарастващите трудности на пазара на луксозни стоки, като отбеляза, че предизвикателствата, идентифицирани в началото на финансовата 2025 г., са се засилили. "Ако настоящите тенденции се запазят през второто тримесечие, очакваме да отчетем оперативна загуба за първото полугодие", заяви Мърфи.
Бърбъри съобщи, че "забавянето на търсенето на луксозни стоки" е засегнало всички региони, като Азиатско-тихоокеанският регион е претърпял 23% спад - включително 21% спад в континентален Китай, 38% спад в Южна Азия и Тихия океан, 26% спад в Южна Корея и 6% ръст в Япония. Американският континент отбеляза 23% спад, а EMEIA (Европа, Близкият изток, Индия и Африка) - 16% спад.
Това предупреждение следва намалението на печалбата за фискалната 2024 г., отчетено през май.
Радикална промяна
В допълнение към спирането на дивидента за фискалната 2025 г. Burberry обяви незабавната замяна на главния изпълнителен директор Джонатан Акройд с Джошуа Шулман. Шулман, американец с богат опит в луксозната индустрия, преди това е работил като главен изпълнителен директор на Michael Kors и президент на марката Coach.
Мърфи спомена, че компанията ще приложи мерки за намаляване на разходите, за да подобри резултатите през второто полугодие, да засили конкурентната си позиция и да подкрепи дългосрочния растеж. За 2025 г. Burberry очаква 25% спад на приходите от продажби на едро през първото полугодие и 30% спад за цялата година, като капиталовите разходи ще бъдат около 150 млн. паунда, а валутните пропуски в размер на 55 млн. паунда и 20 млн. паунда ще се отразят на оперативната печалба.
Акциите на Burberry се представиха най-зле в Лондон и в цяла Европа, като паднаха с 11% и увеличиха загубите си от началото на годината до 44%.
"Очакваме, че инвеститорите ще възприемат подхода "изчакай и виж", за да разберат посоката и стратегията на новия главен изпълнителен директор. Не е изненадващо, че марки в преход, като Burberry, се борят в условията на слаб пазар", заяви Лука Солка и неговият екип от анализатори в Bernstein.
Солка отбеляза, че "опитът за репозициониране на Burberry на по-високо ниво" под ръководството на творческия директор Даниел Лий се е провалил, като луксозните стоки са били силно намалени.
"Тази ситуация подчертава значителните предизвикателства, пред които е изправена Burberry на пазар, където продажбите в Китай вече не са даденост", добави Крис Бошам, главен пазарен анализатор в IG.
Компаниите за луксозни стоки продължават да се борят с трудности на един от най-значимите си пазари. Данните, публикувани в неделя, сочат, че през последното тримесечие китайската икономика е нараснала с по-бавен от очакваното годишен темп от 4,7%, което е спад спрямо ръста от 5,3% през първото тримесечие.
Swatch също така отчете спад на продажбите през първата половина на годината, позовавайки се на слабото търсене на часовниците си от висок клас в Китай. Компанията очаква предизвикателните условия на този пазар да се запазят до края на 2024 г. Акциите на Swatch спаднаха с 10%, с което загубите им от началото на годината достигнаха 25%.
Историята на Burberry
Томас Бърбъри, едва 21-годишен, създава компанията с ясна визия: да създаде висококачествени и издръжливи връхни дрехи, които да предпазват хората от непредсказуемото британско време. Значителният му пробив идва през 1879 г. с изобретяването на габардин - плътно изтъкан, водоустойчив и същевременно дишащ плат. Този революционен материал отличава Burberry от останалите и води до създаването на първия емблематичен тренчкот на компанията.
По време на Първата световна война на Burberry е възложено да разработи връхно облекло за британските военни. Резултатът е легендарното днес палто тренчкот, проектирано с практични елементи, като например презрамки и D-пръстени за носене на оборудване. Тренчкотът се превръща в класика, символизираща едновременно функционалност и елегантност, а дизайнът му остава почти непроменен повече от век.
През 20-те години на миналия век Burberry въвежда характерната си карирана шарка, която първоначално се използва като подплата за тренчкотите. Бежовото, черното, червеното и бялото каре бързо се превръща в отличителна черта на марката, разпознаваема по целия свят и синоним на британската мода. През десетилетията тази характерна шарка е адаптирана и претворена в различни продукти на Burberry - от шалове и чанти до чадъри и аксесоари.
През XX в. Burberry разширява продуктовата си гама и глобалното си присъствие. Марката диверсифицира дейността си в областта на дамското облекло, аксесоарите и парфюмите, като същевременно открива водещи магазини в големите градове по света. През 1955 г. Burberry получава кралска заповед от кралица Елизабет II, с което затвърждава статута си на престижна британска институция.
В края на 20-ти и началото на 21-ви век Burberry претърпява значителна трансформация. През 90-те години на ХХ век компанията се сблъсква с предизвикателства, свързани с имиджа на марката и проблемите с фалшифицирането. Въпреки това, под ръководството на главния изпълнителен директор Роуз Мари Браво, а по-късно и на Анджела Ахрендс, Burberry поема по пътя на съживяването. Творчески директори като Кристофър Бейли изиграха ключова роля в модернизирането на марката, съчетавайки традиционни елементи със съвременен дизайн и цифрови иновации.
От скромното си начало през 1856 г. до сегашния си статут на световен лидер в областта на лукса, пътят на Burberry е свидетелство за иновации, устойчивост и непреходен стил. Способността на марката да се адаптира, като същевременно запазва основните си ценности, ѝ е осигурила място като траен символ на британската елегантност и майсторство. Гледайки към бъдещето, Burberry продължава да почита богатото си наследство, като същевременно прегръща нови възможности в постоянно развиващия се свят на модата.