И Ford се спъва с електромобилите. Намалява наполовина очакваното производство на F-150 Lightning модела

Ръстът на продажбите на електромобили в САЩ ще се забави значително през следващата година

Публикувано от Божидар Балевски дек 12, 2023 в Пазари

Ford Motor Co. преразглежда плановете си за производство на F-150 Lightning, с което дава знак за стратегическа промяна в отговор на променящата се динамика на пазара на електрически превозни средства (ЕПС). Сега компанията планира да произвежда 1600 електрически камиона F-150 седмично през 2024 година, което е двойно по-малко от първоначално предвидените 3200 единици. Този ход отразява по-широко преизчисляване на стратегията на Ford за електрически превозни средства в условията на променящото се потребителско търсене и предизвикателствата в сектора на електрическите превозни средства.

Решението за съкращаване на производството е в унисон с неотдавнашните мерки на Ford за намаляване на разходите, включително намаляване на разходите за електромобили с 12 млрд. долара. Компанията също така съкрати завода за батерии в Мичиган, което показва преоценка на по-ранните й амбициозни планове в областта на електрическите превозни средства. Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли, който някога смяташе F-150 Lightning за лакмус за приемането на електромобилите в САЩ, призна, че очакванията за голямо търсене не са се сбъднали. Високите цени и опасенията относно инфраструктурата за зареждане допринесоха за по-бавното от очакваното приемане.

Въпреки корекциите в производството, F-150 Lightning постигна най-добрия си месец за продажби през ноември, доставяйки 4 393 единици. Предизвикателствата обаче, като спирането на завода и забавените доставки за проверка на качеството, доведоха до 46% спад на продажбите през третото тримесечие. На конкурентния пазар на електромобили на сцената излезе киберкрукът на Tesla, който е директно насочен към потенциалните купувачи на F-150 Lightning. Лидерът на пазара на електромобили Tesla Inc. започна да пуска на пазара своя дългоочакван Cybertruck, който е директна конкуренция на F-150 Lightning.

Позицията на Ford на пазара на ЕПС

Пазарът на електрически превозни средства бележи значителен ръст, обусловен от нарастващата екологична осведоменост, правителствените стимули и напредъка в технологията на батериите. Потребителите все по-често разглеждат електрическите превозни средства поради тяхната устойчивост, по-ниските експлоатационни разходи и разширяващата се инфраструктура за зареждане. Въпреки това предизвикателства като високи първоначални разходи, пропуски в инфраструктурата за зареждане и безпокойство за обхвата все още оказват влияние върху широкото разпространение на електромобилите.

Tesla е доминираща сила на пазара на електрически превозни средства, известна с иновативната си технология, електрическите превозни средства с дълъг пробег и цялостната мрежа за зареждане, което представлява сериозна конкуренция за Ford. General Motors (GM) активно инвестира в електрически превозни средства с модели като Chevrolet Bolt и предстоящия GMC Hummer EV, допринасяйки за конкурентната среда в сегмента на електрическите превозни средства. Volkswagen Group има за цел да се превърне в ключов играч на световния пазар на електромобили, като прави значителни инвестиции в електрическата мобилност, особено със своята серия ID. подчертавайки разнообразните предизвикателства, пред които е изправен Ford от страна на утвърдени и нововъзникващи конкуренти.

Мисията на Ford и нейното пречките пред компанията

Решението на Ford да съобрази производството с търсенето на клиентите се простира отвъд F-150 Lightning, като обхваща корекции в производството на електрическия Mustang Mach-E в Мексико и забавяне на плановете за втори завод за батерии в Кентъки. Компанията подчертава ангажимента си да съобрази нивата на производство с потребителското търсене в условията на динамична пазарна среда.

UBS прогнозира забавяне на ръста на продажбите на електромобили в САЩ, като оценява ръста на 11% за следващата година в сравнение с 47% ръст през настоящата година. В доклада се посочва, че достъпността и наличността на моделите остават ключови фактори, влияещи върху избора на потребителите, а производителите на автомобили трябва да се справят с непредвидени предизвикателства в развиващия се пейзаж на електромобилите.

Въпреки предизвикателствата, UBS отбелязва, че евентуално забавяне на прехода към електрически модели може да има положителни последици за печалбите на производителите. Стратегическите корекции на Ford отразяват предпазлив, но адаптивен подход към бързо променящата се динамика на пазара на електромобили. Едно е ясно - успехът на Ford на пазара на електрически превозни средства ще зависи от способността му да се ориентира в тези конкуренти, да отговори на предпочитанията на потребителите и да се адаптира към променящата се динамика на индустрията.