Grab публикува първото си печелившо тримесечие

Това е сигнал за промяна в приоритетите на технологичния гигант от Югоизточна Азия, компанията обяви обратно изкупуване на акции на стойност 500 млн. долара.

Публикувано от Божидар Балевски фев 23, 2024 в Пазари

В четвъртък гигантът в Югоизточна Азия Grab отбеляза важен етап, отчитайки първото си печелившо тримесечие, в което е реализирал печалба от 11 млн. долара. Това представлява забележителен обрат спрямо загубата от 391 млн. долара, регистрирана през същия период преди година.


Бизнесът на Grab


Grab е технологичен гигант от Югоизточна Азия, известен най-вече с услугите си за превоз на пътници, подобни на Uber и Lyft. Въпреки това той предлага диверсифицирано портфолио извън сферата на транспорта. Те предоставят и финансови услуги като плащания и застраховки, наред с платформи за доставка на храна, хранителни продукти и пакети. Тази разнообразна гама от услуги превръща Grab в универсална услуга за много потребители в региона.


Постигната рентабилност, но перспективите за растеж са скромни 


Положителните резултати могат да се обяснят с няколко фактора, включително подобрена коригирана печалба преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация (EBITDA) на групата, благоприятни корекции в инвестираните активи и намалени разходи за компенсации на базата на акции. Въпреки това прогнозата за приходите на Grab за 2024 година в размер на 2,70 - 2,75 млрд. долара не отговаря на очакванията на анализаторите, което показва предпазлива перспектива за бъдещ растеж.


Отвъд услугите за превоз на пътници


Диверсифициран портфейл подхранва възстановяването. Макар че превозът на пътници остава основна дейност на Grab, важно е да се признае приносът на разнообразните ѝ предложения. Сегментът на компанията за финансови услуги, включващ плащания и застраховки, както и платформите за доставка на храна, хранителни продукти и пакети, отбелязаха стабилен растеж, демонстрирайки силата на по-широкия портфейл на компанията.


Преминаването на Grab към рентабилност подчертава една по-широка тенденция в технологичната индустрия. В условията на глобална икономическа несигурност, която хвърля сянка върху стратегиите за бързо разрастване, много стартиращи компании дават приоритет на финансовата устойчивост пред агресивните тактики за привличане на клиенти. Това е видно от намаляването на общите стимули на Grab от 8,2 % на 7,3 % от общата стойност на продадените стоки, което означава по-съзнателен подход по отношение на разходите.


Намиране на правилния баланс


Въпреки че Grab очаква стимулите да останат "лост" за привличане на шофьори и чувствителни към цените клиенти, финансовият директор Питър Оуи признава необходимостта от постигане на баланс между привличането на потребители и финансовото здраве. Дългосрочният успех на компанията ще зависи от способността ѝ да оптимизира структурите за стимулиране, като същевременно запази конкурентното си предимство на пазара.


Въпреки положителните новини за рентабилността, цената на акциите на Grab затвори с 8,41% по-ниско в четвъртък. Това може да се дължи на комбинация от фактори, включително по-ниската от очакваната прогноза за приходите и цялостната волатилност в технологичния сектор. Инвеститорите вероятно са нетърпеливи да видят как Grab ще намери баланса между поддържането на траекторията на растеж и укрепването на финансовата си основа.


Регионален лидер на кръстопът


Пътят на Grab към рентабилността служи като важен пример за други технологични компании от Югоизточна Азия. Тъй като регионът се бори с глобални насрещни ветрове, успехът на Grab да постигне рентабилност, макар и с корекции в стратегията си за растеж, предоставя ценни идеи за други играчи в тази област. Продължаващото представяне на компанията през 2024 година ще бъде внимателно наблюдавано както от инвеститорите, така и от колегите от бранша, като ще предложи ценни уроци за ориентиране в динамичния и предизвикателен пейзаж на технологичната екосистема в Югоизточна Азия.