Голямото търсене на алуминий разтърсва пазар за 15 трилиона долара

Какво представлява бизнесът със складирането на метали?

Публикувано от Божидар Балевски сеп 30, 2024 в Пазари

Намаляващото предлагане на алуминий привлече вниманието към малка група оператори на складове, които играят ключова роля в дейността на Лондонската метална борса (LME).


През изминалата година се наблюдаваше активизиране на търговията с метали, тъй като запасите нараснаха на пазарите със свръхпредлагане. Това доведе до по-активно маневриране на пазара на метали на стойност 15 трилиона долара. 


През 2002 г. един американски оператор на складове предизвика голямо вълнение, когато въведе такса за обезопасяване на всеки товар, напускащ неговите складове, които са част от мрежата за съхранение на LME. За една нощ търговците, които имаха нужда от достъп до метал, свързан с фючърсните договори на LME, бяха натоварени с хиляди долари допълнителни такси за процес, който отнемаше само няколко минути. Тези, които отказаха да платят, видяха, че металите им остават в склада, като се натрупват такси за наем. След множество оплаквания Metro International Trade Services беше порицана от LME за налагането на такси, които обезкуражават тегленията.


Десет години по-късно Metro International се оказа в центъра на друг спор - този път за забавяне на доставките на алуминий, което създаде огромно изоставане на LME, продължило повече от две години. Тъй като конкурентите копираха нейния подход, Metro, която по това време беше собственост на Goldman Sachs, се сблъска с обвинения в манипулиране на цените, което се отрази на суровините за индустриите от производителите на автомобили до бирените компании. Ръководителите на Metro, заедно с Goldman Sachs, дори бяха призовани да се явят пред Сената на САЩ, за да отговорят на обвиненията в хищнически практики.


Сега, когато металургичната индустрия се събира в Лондон за ежегодната Седмица на LME, се разгаря друг спор относно таксите за складиране. В центъра на този спор са много от същите участници от предишните скандали.


Историята хвърля светлина върху влиянието на малък брой частни оператори на складове, които играят ключова роля в LME. Една от групите, която сега работи в Istim Metals LLC, е подложена на обстрел заради въвеждането на такса, която според някои задълбочава свиването на пазара на алуминий, което може да се разрази през следващите две седмици. Тази ситуация привлече големи световни фирми като Citigroup Inc. и Squarepoint Capital LLP, а някои членове на LME обвиняват Istim в нелоялни практики. Поне една от страните е подала жалба до финансовия регулатор на Обединеното кралство.


Ролята на Istim Metals на пазара на алуминий


Макар че оттогава Metro смени собственика си и намали профила си, Майкъл Уилан - син на основателя на Metro - понастоящем управлява Istim, който държи приблизително половината от металите, съхранявани в глобалната мрежа на LME.


Пазарен дял на Istim Metals

Източник: LME, Bloomberg


През последните две десетилетия семейство Уилан се превърна в ключови играчи в металургичната индустрия, до голяма степен благодарение на способността им да намират пропуски в разпоредбите на LME, които им позволиха да привличат и задържат големи количества метал в своите складове. Първо чрез Metro, а сега и чрез Istim, техните стратегии оформиха развитието на пазара, като принудиха конкурентите да последват примера им и принудиха LME непрекъснато да коригира правилата си.


Този разказ се основава на интервюта с повече от две дузини настоящи и бивши вътрешни лица от металургичната индустрия, повечето от които поискаха анонимност при обсъждане на частни сделки. Мненията за Уилан и Istim варират от разочарование до възхищение. В зависимост от това кого питате, те се смятат или за създателите на проблеми в складирането на метали, или за брилянтни стратези.


„Истината е, че мнозина са оценили ситуацията, защото са разбрали, че пазарната неефективност може да бъде невероятно печеливша“, казва опитен търговец, който подава жалба за таксите на Метро още през 2002 г., но сега е ограничен да обсъжда работата си по това време. „Въпреки че е разочароващо, какво друго бихте очаквали от търговците?“


Бизнеса на складирането на метали


Мрежата от частни складове на LME има за цел да предотврати твърде голямото разминаване на цените на борсата с реалните пазарни условия. Тя служи като предпазна мрежа за потребителите, които се нуждаят от бърз достъп до метала, и за производителите, които искат да го разтоварят. Въпреки жизнено важната роля, която играе при определянето на световните референтни стойности за стоки като алуминий, мед и никел, системата на складовете често се използва като площадка за експлоатация от търговците.


Това стана особено очевидно през изминалата година, тъй като свръхпредлагането на пазара на метали доведе до увеличаване на складовите наличности, създавайки възможности за печалба чрез разликата между спот и фючърсните цени. Колкото повече метали са достъпни за търговците, толкова повече те могат да манипулират системата и толкова повече пари могат да спечелят складовете от съхранението на материала.


През май Trafigura Group изхвърли огромен запас от алуминий в склад на LME в Порт Кланг, Малайзия, което създаде неочаквана печалба за Istim. Въпреки това конкурентните търговци, включително Citigroup и Squarepoint, бързо се заеха да изтеглят алуминия, което доведе до натрупване на изоставане, продължило над девет месеца до края на август.


За купувачите, които се нуждаят от бърз метал, тези опашки са разочароващи. Правилата на LME обаче позволяват на всеки, който чака повече от 80 дни, да спре да плаща наем, което означава, че дългите забавяния всъщност могат да бъдат от полза за участниците в такива сделки.


Динамика на пазара на алуминий и бъдещи опасения


Тъй като цената на алуминия нарасна през последните няколко месеца, търговците очакваха да доставят метала обратно на LME. Въпреки това Istim усложни нещата, като повиши цената на пререгистрацията на метала до 50 USD на тон - далеч над индустриалния стандарт от 5-10 USD. Критиците твърдят, че тази такса има за цел да възпрепятства изнасянето на метали от складовете на Istim и че тя изкривява цените на LME, като забавя пререгистрациите.


В отговор на запитване от страна на LME Istim намали наполовина таксата, но тя остава значително над нормата. Някои представители на бранша предполагат, че компаниите за съхранение и търговците използват системата за собствена финансова изгода, докато други, близки до Istim, твърдят, че той просто работи в рамките на правилата, за да защити печалбите си в бизнес с нисък марж.


Продължаващото напрежение отново породи опасения за потенциални конфликти на интереси между складовите компании и техните най-големи клиенти, тъй като складовете често споделят приходите от наем с търговците, които първи са доставили метала. И двете страни печелят толкова повече, колкото по-дълго металът остава на склад.


Trafigura се превърна и в ключов играч на пазара на алуминий, след като зае значителна дълга позиция в основния договор за алуминий на LME за доставка в средата на октомври. Данните на LME показват, че една дълга позиция от над 30% от основния договор може да даде на притежателя си право на повече от 550 000 тона алуминий, което е повече от наличното в момента в световните складове на LME.


За LME постоянните предизвикателства, породени от тактиките, свързани със складовете, са главоболие. Докато трябва постоянно да посредничи в спорове и да защитава целостта на пазара, борсата разчита и на компании като Istim, за да обработва огромните количества метал, които преминават през нейната система.