Foot Locker се препъва

Акциите на Foot Locker се сриват с 30%, тъй като търговецът на дребно отчете загуба за празничното тримесечие.

Публикувано от Божидар Балевски мар 07, 2024 в Пазари

Foot Locker, емблематичният търговец на маратонки на дребно, е изправен пред труден път след разочароващо празнично тримесечие и значително неизпълнение на финансовите си цели. Цената на акциите на компанията се срина с 30% в сряда, отразявайки опасенията на инвеститорите относно забавения обoрoт и слабите прогнози за текущата година.


Финансово изоставане и забавени цели


Foot Locker отчете загуба от 389 млн. долара за четвъртото тримесечие, приключило на 3 февруари, в сравнение с печалба от 19 млн. долара година по-рано. Коригираната печалба на акция, изключвайки еднократни разходи, възлиза на 38 цента, което леко надхвърля очакванията на анализаторите. Въпреки това ръстът на продажбите на компанията остана слаб, като нарасна само с 2% на годишна база до 2,38 млрд. долара. Това, съчетано с по-големите намаления на цените с цел изчистване на излишните запаси, доведе до спад на брутния марж с 3,5 процентни пункта.


Може би най-обезпокоителният аспект на отчета за приходите е ревизираните финансови цели на компанията. Foot Locker обяви двугодишно забавяне в постигането на предварително заявената цел за марж на печалбата преди лихви и амортизации от 8,5% до 9%. Това закъснение отразява продължаващите предизвикателства, пред които е изправена компанията, за да се ориентира в конкурентната среда и да се адаптира към променящите се предпочитания на потребителите.


Предизвикателства и стратегически промени


От септември 2022 година новият главен изпълнителен директор на Foot Locker, Мери Дилън, ръководи усилията на компанията за възстановяване. Макар че Дилън постигна напредък в различни области, включително изграждането на канал за онлайн продажби (който сега представлява 20% от общите приходи) и сключването на ново маркетингово партньорство с NBA, общият напредък е по-бавен от очакваното.


Един от основните фактори, които оказват влияние върху резултатите на Foot Locker, е зависимостта му от магазините за търговия на дребно, много от които са разположени в недобре работещи търговски центрове. Дилън се опитва да се справи с този проблем, като се фокусира върху по-експериментални магазини и оптимизира площта на магазините чрез затваряне, преустройство и преместване.


Друго ключово предизвикателство се крие в развиващия се пазар на марките. Въпреки че Nike продължава да има най-голям принос за продажбите на Foot Locker (60% през последното тримесечие), отношенията са подложени на известно напрежение, тъй като Nike дава приоритет на продажбите директно на потребителите. Въпреки това двете компании наскоро обявиха ново партньорство, "The Clinic", насочено към засилване на сътрудничеството им в областта на баскетбола и културата на маратонките.


Решаваща година за Foot Locker


Бъдещият успех на Foot Locker зависи от способността му да се ориентира ефективно в няколко ключови области. На първо място, компанията трябва да намери начини да се справи с проблемите си с инвентара, които доведоха до значителни намаления и повлияха на рентабилността. На второ място, тя трябва да доразвие своята многоканална стратегия, за да отговори на променящите се предпочитания на потребителите, които все повече се ориентират към онлайн пазаруване. И накрая, Foot Locker трябва да укрепи отношенията си с ключови марки като Nike, като същевременно диверсифицира портфолиото си от марки, за да намали зависимостта си от един доставчик.


Предстоящата година ще бъде от решаващо значение за Foot Locker, тъй като тя се стреми да възвърне доверието на инвеститорите и да постигне преразгледаните си финансови цели. Успехът на компанията ще зависи от способността ѝ да изпълнява ефективно стратегическите си инициативи, да се адаптира към променящия се пазар на търговията на дребно и да се справи с продължаващите предизвикателства в индустрията. Въпреки че главният изпълнителен директор Дилън е постигнал известен първоначален напредък, пътят към успешен обрат остава дълъг и изисква постоянни усилия и стратегическо изпълнение.