Фирмата зад Tencent получи 2 милиарда долара заради успешната си инвестиция
Една от най-големите инвестиционни компании е напред с материала
Публикувано от Любомир Стойчевски ное 13, 2024 в Пазари
Компанията Prosus NV, основен поддръжник на Tencent Holdings Ltd., си осигури печалба от 2 млрд. долара от инвестицията си в Swiggy, подчертавайки стойността на разнообразното си портфолио извън дела си в китайския технологичен гигант. Базираният в Нидерландия инвеститор разкри стратегическата си позиция, когато Swiggy дебютира на фондовата борса в Индия, постигайки значителен етап в развитието си.
Успех на инвестицията и печалби от IPO
Преди първичното публично предлагане (IPO) на Swiggy, Prosus, заедно със своята компания майка Naspers Ltd., инвестира 1,3 млрд. долара, за да придобие 31% дял в индийската платформа за доставка на храна. Swiggy се насочи към оценка на IPO до 11,3 млрд. долара и надхвърли очакванията, когато акциите ѝ поскъпнаха с 13% при дебюта си на борсата в Мумбай, увеличавайки пазарната капитализация на компанията до приблизително 11,7 млрд. долара.
По време на първичното публично предлагане Prosus продаде акции на стойност над 500 млн. долара, но запази 25% дял в Swiggy, което отразява стратегията ѝ с Tencent. „Целта ни е да се възползваме от потенциала за растеж на Swiggy и от по-широките възможности на бързо развиващия се индийски пазар“, заяви Ервин Ту, президент и главен инвестиционен директор на Prosus.
Разширяване отвъд Tencent
Знаковата инвестиция на Prosus в Tencent през 2001 г., при която компанията плати 34 млн. долара за 50% дял, остава едно от най-успешните ѝ начинания. Днес Prosus притежава около 25% от Tencent, чиято пазарна стойност е приблизително 480 млрд. долара. Въпреки това доминиращата позиция на Tencent в портфейла на Prosus създаде разлика в оценката, което накара компанията да диверсифицира активно инвестициите си.
Напоследък Prosus се фокусира върху бързоразвиващи се сектори, като онлайн доставка на храна, електронна търговия, плащания и финтех. Наред с печалбите от първичното публично предлагане на Swiggy, Prosus продаде дела си в китайската Trip.com за 1,5 млрд. долара, което допълнително демонстрира ангажимента ѝ да преразпределя капитал в стратегически предприятия.
„Засилваме усилията си да инвестираме ефективно капитала си в сектори със значителен потенциал за растеж“, каза Ту.
Успехът на Swiggy при първичното публично предлагане
Първичното публично предлагане на Swiggy привлече значителен интерес, като компанията набра 1,3 млрд. долара при силно презаписано предлагане на институционални инвеститори. Ашутош Шарма, ръководител на Prosus в Индия, подчерта силното участие, като отбеляза, че „осем от десетте най-големи глобални мениджъри на фондове“ са били сред купувачите.
Първичното публично предлагане бележи значителна стъпка за Swiggy и отразява продължаващото доверие на Prosus в процъфтяващата цифрова икономика на Индия. Със стабилно портфолио и фокус върху продуктивни инвестиции, Prosus е в добра позиция да повтори успеха си в Tencent на други пазари и сектори.