Express подава молба за несъстоятелност

Дългогодишният търговец на дребно не се справи с променящото се потребителско търсене, инвеститорска група може да спаси компанията.

Публикувано от Божидар Балевски апр 22, 2024 в Пазари

Express, някога доминиращ играч в търговията на дребно, подаде молба за защита от фалит по глава 11, което е значителен поврат за изпитващата затруднения компания за облекло. Въпреки това, с участието на инвеститорска група, ръководена от фирмата за управление на марки WHP Global, се появява лъч надежда, който предлага потенциал за обрат.


Години на упадък


Пътуването на Express към фалита продължава с години. Стартирала през 1980 година от Limited Brands - сега известна като L Brands, компанията изгражда успеха си върху обслужването на пазара за бизнес облекло. Променящите се предпочитания на потребителите обаче, особено възходът на тенденциите за спортуване и работа от вкъщи, значително повлияха на основния бизнес модел на Express.


Продажбите рязко спаднаха през последните няколко години, като анализатори от бранша като Нийл Сондърс, управляващ директор на GlobalData, отчитат спад от около 10% от 2019 година насам. Това е в ярък контраст с цялостния растеж на сектора на облеклото през същия период. Намаляващите приходи, съчетани с тежестта на дълговете и скъпите наеми на търговските центрове, създадоха осакатяващо финансово напрежение, което в крайна сметка доведе до фалит.


Пропуснати възможности и невъзможност за адаптиране


Сондърс подчертава още, че Express не успява да се адаптира към променящите се изисквания на потребителите. Фокусът на компанията върху официалното и елегантното ежедневно облекло изпадна в немилост, тъй като тенденцията се измести към удобство и небрежност, особено в условията на дистанционни работни практики. Макар че придобиването на Bonobos през 2021 година, марка за мъжко облекло, известна с удобните си, но стилни дрехи, да изглеждаше като стратегически ход, то не беше достатъчно, за да съживи основния бизнес на Express.


Фалитът като катализатор на промяната


Въпреки предизвикателствата, подаването на молба за обявяване в несъстоятелност предоставя възможност на Express да се преструктурира и да излезе по-силна. Процесът ще позволи на компанията да се освободи от нерентабилни магазини и обременителни лизингови договори, много от които вероятно се намират в изпитващи затруднения търговски центрове. Този стратегически изход ще рационализира дейността и потенциално ще освободи ресурси за инвестиции в области като електронната търговия и по-актуална продуктова линия.


Шанс за съживяване


Участието на WHP Global и други инвеститори, включително гигантите в областта на недвижимите имоти Simon Property Group и Brookfield Properties, дава лъч надежда на Express. Предложеното придобиване на по-голямата част от активите на Express предлага на компанията така необходимите финансови ресурси и потенциално стратегически партньор с опит в съживяването на марката.


Несигурност и възможности


Успехът на завръщането на Express зависи от множество фактори. От решаващо значение ще бъде способността на инвеститорската група да управлява успешно придобитите активи и да прилага стратегия за обрат. Освен това Express трябва видимо да адаптира своите продуктови предложения и маркетингов подход, за да намери отклик сред съвременните клиенти, които отдават предпочитание на комфорта и гъвкавостта.


Освен това важна роля ще изиграе цялостното състояние на пазара на дребно, особено бъдещето на физическите магазини. Възможно е да се наложи Express да инвестира значителни средства в своето цифрово присъствие и възможности за електронна търговия, за да задоволи нарастващия сегмент на онлайн купувачите.


Научени уроци


Сагата на Express служи като поучителна история за търговците на дребно, които не успяват да се адаптират към променящите се потребителски предпочитания и динамиката на пазара. Борбите на компанията подчертават значението на гъвкавостта и иновациите в постоянно развиващата се модна индустрия. Потенциалното спасяване на Express предлага шанс за компанията. Дългосрочният успех обаче ще зависи от способността на компанията да се поучи от грешките си в миналото, да възприеме стратегия за бъдещето и да задоволи променящите се нужди на своите клиенти.