Ето къде Apple изостава от конкурентите си
През 2023 година Apple претърпя най-дългия спад на приходите си от 22 години насам
Публикувано от Божидар Балевски яну 02, 2024 в Пазари
В година, белязана от икономически насрещни ветрове и специфични за индустрията предизвикателства, технологичният гигант Apple се сблъска с най-дългия спад на приходите си от 22 години насам. Въпреки ръста на фондовия пазар, резултатите на Apple изостанаха от тези на технологичните компании, което повдигна въпроси относно стратегиите и бъдещата траектория на компанията. В този анализ ще разгледаме факторите, допринесли за по-слабите резултати на Apple, конкретните предизвикателства, с които се сблъска, и потенциалните пътища за съживяване през следващата година.
Най-дългият спад на приходите от 2001 година
Пътуването на Apple през 2023 година се характеризираше с четири последователни тримесечия на спад на приходите, което бе най-дългият спад след краха на дот-ком балона през 2001 година. Макар че по-широката икономическа среда за смартфоните и персоналните компютри изигра роля, Apple се бори с проблеми, които са уникални за компанията.
Един от забележителните фактори беше липсата на нови модели iPad през годината, което е отклонение от нормата от създаването на продукта през 2010 година насам. Липсата на нови модели означаваше по-малко възможности за промоции, а без официални намаления на цените на по-старите версии Apple се сблъска с отслабени продажби. Последиците бяха очевидни, тъй като текущите модели iPad се доставяха бързо, което показваше потиснато търсене, както отбелязват анализаторите на Morgan Stanley.
Към предизвикателствата се прибави и спорът за интелектуална собственост, който доведе до изтеглянето на новите модели Apple Watch от магазините в САЩ само няколко дни преди Коледа. Макар че оттогава устройствата се върнаха, анализаторите оценяват значителна дневна загуба от приблизително 135 млн. долара в продажбите по време на кратката забрана.
Смесени успехи за продуктовата гама на Apple
През фискалната 2023 година приходите на Apple от iPad отбелязват спад от 3,4% до 28,3 млрд. долара, което отразява една трудна година за категорията таблети. Продажбите на бройки, според оценката на анализатора на Bank of America Уамси Мохан, отбелязват още по-силен спад от 15%. Липсата на нови модели iPad и признаците за слабо търсене подчертаха трудностите, пред които е изправена Apple в този сегмент.
Линията Mac, включваща персонални компютри и лаптопи, отбеляза спад на продажбите с близо 27% до 10,2 млрд. долара през фискалната 2023 година. Оценката на Bank of America сочи 11% спад в продажбите на бройки. Дори и при новите продукти, като компютрите Mac, потребителите проявяват по-малко ентусиазъм за постепенни подобрения, което допринася за общия спад в продажбите.
Въпреки тези предизвикателства акциите на Apple успяха да се увеличат с 49% за годината, надминавайки ръста от 44% на Nasdaq. Това представяне обаче бледнее в сравнение с технологичните й колеги. Акциите на компании като Nvidia, Meta, Tesla, Amazon, Alphabet и Microsoft се покачиха значително повече, оставяйки Apple на заден план.
Предвиждане на нови продукти и пазарна динамика
За да възстанови ръста на приходите си и да подкрепи пазарната си капитализация от 3 трилиона долара, Apple е изправена пред императива да представи нови продукти и да се възползва от глобалното търсене на смартфони и лаптопи. Предстоящото пускане на пазара на първите слушалки за смесена реалност на Apple - Vision Pro на цена от 3499 долара - е важен тест в тази насока. Специалистите подчертават, че успехът на Vision Pro е свързан по-скоро с дългосрочния му потенциал, отколкото с непосредствените печалби през 2024 година.
Ако приемем, че Apple достави 400 000 слушалки, анализаторите оценяват приходите от Vision Pro на приблизително 1,4 млрд. долара през следващата година. Макар някои да смятат тази сума за "относително несъществена", слушалките представляват първото изцяло ново устройство на Apple след Apple Watch, което създава очакване за потенциалното им въздействие "продуктовия шум" в магазините на Apple.
Глобална геополитическа динамика и пазарни предизвикателства
Ако погледнем отвъд продуктовата си гама, Apple се надява на намаляване на напрежението между САЩ и Китай. През 2023 година Apple направи крачка напред в диверсификацията на производствените центрове извън континентален Китай, но този ход предизвика реакции от страна на китайското правителство, което доведе до класифицирането ѝ като чуждестранна компания. Съобщенията за китайски правителствени агенции, които не насърчават използването на iPhone сред служителите, бяха определени от Белия дом като "ответни мерки".
Докато Apple се ориентира в тези геополитически предизвикателства, китайското търсене на iPhone се превръща във фокусна точка, особено на фона на опасенията от потенциална загуба на дял в полза на конкуренти като Huawei. iPhone остава основният хардуерен продукт на Apple, като допринася за около половината от общите приходи на компанията.
Поглед към бъдещето
Въпреки пречките Apple остава огромна сила в технологичния пейзаж. През фискалната 2023 година компанията генерира общо приходи в размер на 383 млрд. долара, като нетната ѝ печалба е близо 97 млрд. долара. Стратегическите ходове на Apple за диверсификация на веригата за доставки и увеличаването на пазарния дял в условията на спад в индустрията показват нейната устойчивост.
В перспектива Apple се готви да пусне на пазара нови iPad-и, което може да съживи търсенето. Разрешаването на споровете за интелектуална собственост, свързани с Apple Watch, и предстоящото пускане на пазара на слушалките Vision Pro може да оформи една силна година за Apple.
В заключение, резултатите на Apple за 2023 година, макар и белязани от предизвикателства, създават предпоставки за динамична година напред. С новите продуктови версии на хоризонта, развиващата се пазарна динамика и потенциала за геополитически решения, Apple се намира на кръстопът. Тъй като технологичният гигант се стреми да съживи растежа и да запази статута си на лидер в индустрията, инвеститорите и ентусиастите очакват разгръщането на главите от пътуването на Apple.