Ето какви са тежките предизвикателства пред Aston Martin

Излезнаха притеснителни резултати за британският производител на луксозни автомобили

Публикувано от Божидар Балевски май 02, 2024 в Пазари

Aston Martin, известният британски производител на луксозни автомобили, отчете значително увеличение на загубите и рязък спад в цената на акциите си, което е сигнал за предизвикателства при преминаването на компанията към нова гама автомобили. Акциите на автомобилния производител се сринаха с цели 13,3% до най-ниската стойност от 128 пенса, отбелязвайки най-слабото ниво от ноември 2022 г. насам, преди да се възстановят леко до 6,4% загуба в средата на следобеда.


За първото тримесечие Aston Martin регистрира загуба преди данъци в размер на 111 млн. паунда (138,45 млн. долара), което е почти двойно повече от загубата от 57 млн. паунда година по-рано и надминава очакванията на анализаторите за загуба от 93 млн. паунда. Тази по-голяма от очакваната загуба подчертава финансовото напрежение, тъй като компанията спря производството на основните си модели в подготовка за пускането на обновената си гама.


Финансовите резултати разкриват 10% спад на приходите до 267,7 млн. паунда и 20% увеличение на нетния дълг до 1,04 млрд. паунда. Това нарастващо дългово бреме отдавна тревожи инвеститорите и допринесе за значителния спад от 34,3% в цената на акциите на компанията от началото на годината.


Обемът на продажбите на едро също разочарова, като спадна до 945 единици, което е под консенсусната прогноза на анализаторите за 1024 единици. Този спад беше особено изразен в Северна и Южна Америка, където продажбите спаднаха с 35%, последвани от 30% спад във Великобритания и по-малки спадове в Европа, Близкия изток, Африка и Азиатско-тихоокеанския регион.


Лорънс Строл, председател на Aston Martin, подчерта стратегическия завой на компанията, като отбеляза: „Резултатите ни за първото тримесечие отразяват този очакван период на преход, тъй като се подготвяме да представим четири нови модела през 2024 г., включително новия Vantage, модернизирания DBX707 и предстоящия ни флагмански спортен автомобил V12.“


Въпреки тези неуспехи Aston Martin остава оптимист за бъдещия си растеж, като очаква значителен напредък през втората половина на годината. Компанията също така предприе финансово преструктуриране, завършвайки рефинансиране с подобрени условия по своите първостепенни обезпечени облигации след повишаване на кредитния рейтинг.


В перспектива Aston Martin очаква висок едноцифрен процентен ръст на обемите на едро и подобрения в брутния марж в посока към дългосрочната цел от 40%. Компанията също така се подготвя за промяна в ръководството, като Адриан Халмарк ще поеме поста главен изпълнителен директор тази есен, отбелязвайки третото назначение на главен изпълнителен директор от 2020 г. насам.


Сузана Стритер, ръководител на отдел „Пари и пазари“ в Hargreaves Lansdown, коментира по-широкото икономическо въздействие, като заяви: „Високите лихвени проценти оскъпиха финансирането на луксозни автомобили, намалявайки търсенето. Моментът на пускане на нови автомобили на пазара също е повлиял на продажбите.“


Докато Aston Martin се ориентира в тези предизвикателства, той съгласува стратегиите си с тези на други световни автомобилни производители като Stellantis, които също се подготвят за пускането на големи нови модели през тази година.


Сегашните финансови затруднения на Aston Martin отразяват по-широка тенденция сред производителите на луксозни автомобили, които се сблъскват с икономическия натиск и бързото развитие на автомобилните технологии. Компании като Bentley и Rolls Royce също са изправени пред предизвикателства, свързани с прекъсването на глобалната верига за доставки и преминаването към електрически превозни средства, обусловено от по-строгите правила за емисиите в световен мащаб. Тези марки, подобно на Aston Martin, се ориентират към намалена покупателна способност на потребителите, която допълнително се изостря от нарастващите лихвени проценти, оказващи влияние върху финансирането на луксозни автомобили.


Въпреки тези предизвикателства, някои конкуренти успяха да се възползват от тези условия, като подобриха цифровия маркетинг и ангажираността на клиентите, което подсказва потенциални области на подобрение за Aston Martin, докато разгръща новата си моделна гама.