Една от най-големите немски автомобилни компании очаква мрачно бъдеще

Собственикът на едни от най-известните автомобилни брандове изпитва затруднение

Публикувано от Божидар Балевски сеп 30, 2024 в Пазари

Stellantis понижава прогнозата си за печалбата, тъй като европейският автомобилен пазар се забавя


Сега компанията очаква коригиран марж от 5,5 % до 7 %, което е по-малко от предишните двуцифрени прогнози. 


Компанията майка на Jeep се присъединява към други автомобилни производители като VW и Aston Martin, които намаляват финансовите си прогнози.


Stellantis NV преразгледа прогнозите си за маржа на печалбата за годината, обвинявайки необходимостта от намаляване на производството и увеличаване на разходите за стимули, тъй като автомобилният пазар става по-конкурентен и търсенето се забавя.


Сега автомобилният производител предвижда коригиран оперативен марж между 5,5 % и 7 % за 2024 г., което е спад спрямо по-ранната му прогноза за двуцифрено число. Освен това Stellantis очаква свободният паричен поток в промишлеността да спадне между отрицателните 5 млрд. евро (5,6 млрд. долара) и отрицателните 10 млрд. евро, което е рязък обрат спрямо предишната прогноза за положителен паричен поток.


След съобщението акциите на Stellantis се сринаха с 8% в Париж, достигайки най-ниското си ниво от декември 2022 г. насам.


Акциите на Stellantis са се понижили с над 50% от техния връх

Източник: Bloomberg


Главният изпълнителен директор Карлос Таварес се сблъсква с нарастващ контрол


Stellantis е само последният от поредицата автомобилни производители, които преразглеждат финансовите си прогнози, след Volkswagen AG, който наскоро публикува второто си предупреждение за печалба само за три месеца. Въпреки това главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес е изправен пред нарастващ натиск от страна на различни заинтересовани страни, включително инвеститори, дилъри и профсъюзи, които са разочаровани от спадащите продажби, остарялата гама от автомобили в САЩ и излишните наличности.


Сега компанията се ангажира с по-драстични мерки, за да приведе предлагането на автомобили в съответствие с търсенето. До края на тази година Stellantis има за цел да намали наличностите на дилърите до максимум 330 000 единици, ускорявайки този процес спрямо по-ранната си цел за първото тримесечие на 2025 г. За да постигне това, автомобилният производител планира да намали производството с 200 000 автомобила през втората половина на годината, удвоявайки първоначалния си план за намаляване, и ще увеличи разходите за промоционални стимули.



Широка тенденция при европейските производители на автомобили


Съобщението на Stellantis се прибавя към нарастващия брой подобни преразглеждания на насоките от страна на европейските производители на автомобили. Много от тях са засегнати от забавянето на продажбите и нарастващата конкуренция, особено от страна на китайските производители на автомобили. В същия ден Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc също понижи прогнозата си за печалбата, следвайки подобни стъпки от Volkswagen, BMW AG, Mercedes-Benz Group AG и Volvo Car AB през последния месец.


Автомобилната индустрия се бори с намаляващото търсене, тъй като преминава към електрически превозни средства, което принуждава компаниите да прибягват до мерки за намаляване на разходите като съкращения и затваряне на заводи. Освен това автомобилните производители са изправени пред нарастващо търговско напрежение и потенциални глоби в размер на милиарди евро през следващата година поради по-строгите разпоредби на Европейския съюз за емисиите на CO2.


Вече се появиха съмнения дали Stellantis ще може да постигне предишните си финансови цели. Миналата седмица главният финансов директор Натали Найт отбеляза, че постигането на тези цели няма да бъде „разходка в парка“.