Costco постига златни резултати

Wells Fargo изчислява, че Costco продава златни кюлчета за 200 млн. долара месечно.

Публикувано от Божидар Балевски апр 10, 2024 в Пазари

Гигантът Costco Wholesale се натъкна на изненадваща златна мина - по-точно на златни кюлчета. Откакто стартира продажбите в края на 2023 година, търговецът на дребно е свидетел на рязко нарастване на търсенето, като анализаторите на Wells Fargo оценяват месечните приходи на "зашеметяващите" 100-200 млн. долара. Този бърз ръст изненада мнозина, като се има предвид скорошният дебют на продукта.


Подхранване на златната треска


Този неочакван успех изглежда се дължи на няколко фактора. Според Едуард Кели, анализатор на акции в Wells Fargo, "агресивното ценообразуване и високото ниво на доверие на клиентите" са ключови фактори. Компанията предлага кюлчета от почти чисто злато с тегло една унция на цена, която се оценява на около 2% над спот цената - конкурентно предимство в сравнение с други търговци на дребно. Освен това оживлението в социалните медии в платформи като Reddit и бързите онлайн разпродажби сочат за силен интерес от страна на клиентите.


Страхове от инфлация и геополитическо напрежение


Моментът, в който Costco започна да продава злато, не би могъл да бъде по-благоприятен. През 2024 година се наблюдава траен пристъп на инфлация - продължение на тенденцията, започнала през 2022 година. Това икономическо безпокойство, съчетано с опасенията за раздуващия се държавен дълг на САЩ, надхвърлящ 34,6 трилиона долара, тласна инвеститорите към златото като актив убежище. Цените на златото отбелязаха значителен ръст през тази година, надхвърляйки 13% увеличение, което допълнително подхранва търсенето на физическо злато.


Ниски маржове, голям обем


Въпреки че горната граница на Costco несъмнено е облагодетелствана от оживените продажби на златни кюлчета, въздействието върху долната граница е различно. Ниската премия, получена от продажбите, в съчетание с допълнителните 2% кешбек, предлагани на членовете на веригата и на потребителите на кредитни карти на Citigroup, предполагат минимален принос към печалбата. Анализаторите изчисляват, че тези продажби увеличават продажбите на общи стоки с около 3%, но не се отразяват значително на печалбата.


Въпреки това има основания да се смята, че стратегията на Costco може да не е насочена единствено към непосредствените маржове на печалба. Предлагайки златни кюлчета, Costco се грижи за специфична демографска група клиенти, които търсят хеджиране срещу инфлацията и геополитическата несигурност. Този стратегически ход може потенциално да засили лоялността на клиентите и да ги насочи към други продукти с по-висока печалба в магазина.


Глобална тенденция на нарастване на търсенето на злато


Успехът на Costco със златните кюлчета подчертава една по-широка глобална тенденция. Централните банки, особено в Азия, са значителни купувачи на злато, което допълнително повишава неговата стойност. Макар че в началото на 2024 година покупките се забавиха, изследователската компания DataTrek прогнозира, че по-късно през годината те ще се съживят. "Този ход подсказва, че много чуждестранни правителства изпитват нужда да хеджират геополитически резултати, които биха могли да окажат негативно влияние върху други рискови активи", обяснява Николас Колас, съосновател на DataTrek Research.


Тази тенденция затвърждава убеждението в златото като ценен диверсификатор на портфейла, особено в периоди на икономическа и политическа нестабилност.


В перспектива


Дългосрочната устойчивост на стратегията на Costco за продажба на златни кюлчета предстои да се види. Може да се наложи компанията да коригира модела си на ценообразуване или да ограничи по-нататъшната ерозия на маржа от програмите за лоялност, за да запази рентабилността си. Въпреки това неоспоримият интерес на клиентите и по-широкият икономически климат предполагат, че Costco се е насочила към ценен пазарен сегмент. Дали той ще се превърне в дългосрочен двигател на печалбата или ще остане стратегически инструмент за привличане на клиенти, е въпрос, на който само времето ще даде отговор.


Едно нещо е сигурно - неочакваното навлизане на Costco в златото раздвижи пазара на дребно, демонстрирайки способността на компанията да се адаптира към променящите се потребителски предпочитания и пазарни условия. Тъй като глобалният икономически пейзаж продължава да се развива, ще бъде интересно да се види как Costco ще се ориентира в този нов път и дали други търговци на дребно ще последват примера му.